Status
Inte öppen för fler kommentarer.
tommib
smurfen72 skrev:
Så du menar att slangen jag lagt under vardags rums golvet där det går högtalar kabel skulle jag egentligen inte fått dragit utifall det kommer en elektriker och drar kabel i samma rör som använda till tex ett 230v uttag ? Lär vara helt fritt att dra slang bäst jag vill i huset så men sen om inte elekrikern vill använda det då är man blåst.
Nej, du kan inte förutse framtida användning av din slang. Så länge du inte tänker använda den nu till att förlägga elkabel så kan du dra bäst du vill, precis som du skriver. Om en framtida elektriker vill använda befintligt rör till att förlägga ledare i får vederbörande själv kontrollera att installationen uppfyller de formkrav som finns för elinstallationer.
Eftersom det som elektriker kan vara väldigt svårt att kontrollera detta när ytskikt mm är på så har jag full förståelse för elektriker som inte vill dra tråd i slang de inte själva har förlagt, om man inte kommit överrens om detta innan.

EDIT: Lite långsam där..... elmont hann före med förtydligandet.
 
smurfen72 skrev:
Det tror jag inte på visa vart det står att man inte får använda korrugerad slang till annat än starkström av den anledningen att det kan komma en elektriker och dra starkström i slangen och om elektrikern drar kabel i en slang förlagd av mig tänkt till annat ändamål bör det vara elektrikern som gör fel.
Det står i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806)
 
tommib
Fredrik Sjödin skrev:
Det står i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806)
Det var väl ändå inte svar på frågan. 6§ Elinstallatörsförordningen handlar om vem som får utföra elinstallationsarbete, inte vad korrugerad slang får användas till. Jag vidhåller min tidigare poäng om att man får dra hur mycket slang man vill i sitt hus. Om elektrikern sen vägrar dra i 230V i den är en helt annan sak.
 
elmont skrev:
smurfen72 jag vet inte om du skämtar eller är allvarlig men dom slangar som du lagt för högtalarna är helt ok. OM sedan någon elektriker drar ur dina högtalar ledningar så var ju slangarna då dom lades inte avsedda för starkström.
OCH det största "problemet" när folk drar sina rör själva är att dom inte drar dom som dom borde utan skapar en massa merarbete när man ska koppla ihop allt. När man drar rören måste man veta hur all tråd ska dras och därmed hur allt ska kopplas. Det kan räcka med att ett rör saknas eller ligger till fel ställe för att hela förtjänsten ska vara borta.
Jag tror inte man spar många timmar på att för dra slang vill man spara kan man vara med och tex borra i reglar eller dylikt efter elekrikern anvisning.
 
tommib
Just spåra i väggar och tak kan man nog spara mycket tid på, men det gäller att kolla med elektrikern först hur rören ska dras så att det inte blir några onödiga dragningar.
 
Personligen bryr jag mig mycket lite om någon drar rör/slang men jag har under mina år "tagit över" villor som "i stort sett varit färdigdragna" och jag kan garantera att både matr och min tid blivit betydligt billigare om jag fått varit med från början.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Fredrik Sjödin skrev:
Rören är en del av skyddsbarriären. Det fel du skulle kunna göra är att fuska med den skyddsbarriären så att elanläggningen kan bli farlig. Det kan i värsta fall leda till ond, bråd död.
Exemplifiera tack. Jag köper det elmont skriver att man kan dra rören på ett sätt som ställer till det för elektrikern ska dra tråden, men jag ser inte riktigt hur det ska göra elanläggningen farlig.
 
Man ska ha dubbla "skyddsbariärer" FK som man drar in i röret har en barriär och röret har den andra. Så man måste ha både rör och tråd, vilket innebär att även röret är en del av en starkströmsinstallation.
 
Jag drar all el själv. Dvs fördragen FK 1,5 i flex. Tycker 90 % är enkelt. Var tvungen att fråga Elis om trappomkoppling på balkong som var klurigt för en lekman.
 
elmont skrev:
Man ska ha dubbla "skyddsbariärer" FK som man drar in i röret har en barriär och röret har den andra. Så man måste ha både rör och tråd, vilket innebär att även röret är en del av en starkströmsinstallation.
Ja, det förstår jag, jag ville bara att Fredrik skulle förklara hur man drog ett vprör så man får en livsfarlig elanläggning.
 
Dra rör får man väl ändå göra hur mycket man vill. Däremot får man säkerligen inte dra kabel i rören.
OM, man dragit ett rör fel, bör väl elektrikern se det.
Såvitt jag vet finns det inte heller några elpoliser.

Elektriker är däremot inte så förtjusta i att göra jobb som någon obehörig påbörjat.
 
En elprojektör förklarade att det inte finns krav på skyddsrör vid fast installation. Dvs det går att dra FK i vägg direkt.
Om detta stämmer kan det knappast vara olagligt att dra rör själv.
 
AG A du har tydligen inte läst och förstått men som sammanfattning, det är inte tillåtet för en obehörig eller en som inte arbetar "under" en behörig "ledning" att dra rör som avses att användas i en starkströmmsinstallation. Det är bestämmelsen, om det sedan är vettigt eller ej är en annan fråga.
Villa vista, det är aldrig tillåtet att dra FK löst i väggen och sedan använda dom i en starkströmsanläggning. Jag tror inte att någon som arbetar med starkström tror det och skulle det vara så är vederbörande inte kompetent för sin uppgift.
 
Villa vista skrev:
En elprojektör förklarade att det inte finns krav på skyddsrör vid fast installation. Dvs det går att dra FK i vägg direkt.
Om detta stämmer kan det knappast vara olagligt att dra rör själv.
Lägg inte tråden helt i diket, håll dig till det du kan anta stämma någorlunda och inte rena osanningar. Nu handlar ju tråden om ett område som är lite åt det löjligt rent formella hållet men det du skriver är helt fel och i motsats till de tidigare diskussionerna enkelt att visa på varför.
 
elmont skrev:
AG A du har tydligen inte läst och förstått men som sammanfattning, det är inte tillåtet för en obehörig eller en som inte arbetar "under" en behörig "ledning" att dra rör som avses att användas i en starkströmmsinstallation. Det är bestämmelsen, om det sedan är vettigt eller ej är en annan fråga.
Villa vista, det är aldrig tillåtet att dra FK löst i väggen och sedan använda dom i en starkströmsanläggning. Jag tror inte att någon som arbetar med starkström tror det och skulle det vara så är vederbörande inte kompetent för sin uppgift.
För det första: Räknas verkligen 230 volt spänning som "starkström"?
För det andra: Ett rör är enbart ett rör. Är inte röret lämpligt att användas till tråddragning, bör det vara elektrikern som gör fel som ändå brukar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.