Ska höja ett golv 10 m2 - matplats i anslutning till kök invid fönster med sjöutsikt. Fönstrens nederkant ligger nu på 120 cm över golv och då behövs barstolar typ om man ska kunna njuta av utsikten.

Jag monterar en ram på det linoleummbelagda betonggolvet med tvärbalkar cc 600mm för läggning av 22mm golvspånskivor - plus 10 mm Berry Alloc flytande golv. Ramens höjd blir 215 mm ( 170 + 45 reglar; skruvlimmade ihop)

Efter samtal med teknisk rådgivare på Paroc - gällande mineralullsfyllning; fick jag besked att jag inte behöver fylla upp hela hålrummet mellan cc 600 balkarna med mineralull - 145 mm mineralull ska räcka , enligt rådgivaren.

Nu lurar jag på om det skulle vara smart att skruvlimma tung gipsskiva - mått t ex 500 bredd på undersidan av varje 555 mm bred, tillgänglig yta på undersidan av golvspåskivorna för att öka tyngden och förbättra stegljudsprestandan. Jag antar att akustikkonsulter har beräkningsmodeller för vad ett sådant golv fär för dB värde...

Men jag tar gärna emot era kloka synpunkter för detta. Jag inser att baksidan av medaljen blir det extra jobb denna konstruktion skulle ennebära - golvspånskivorna väger ju redan mer än jag egentligen klarar av att hantera....
Frågan är alltså - finns det en framsida av medaljen - är det värt jobbet?
Kan komplettera med bild senare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.