1 459 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Dålig fart på cirkulationspump, vad kan vara fel?
Har nyligen flyttat in i ett 100 år gammalt hus med 10 år gammal bergvärmepump. När det blev kallare upplevde jag att värmepumpen inte riktigt betedde sig som jag väntat mig. Har fått bra hjälp att felsöka där men inget har löst problemet.
Cirkulationspumpen är en Wilo Yonos Pico och när jag började peta i det här indikerade den 16W förbrukning och 0.1m3/h flöde. Jag ställde den på max konstant varvtal och då gick den upp till 31W förbrukning och 0.2m3/h flöde. Det surrar om den som en vanlig pump, inga missljud.
Värmepumpen kör ytterst korta intervall och jag tror att det beror på att den inte får bort vattnet den värmt upp och stänger av. Elementen blir varma och varmvatten finns det gott om. Har inte tillräckligt med erfarenhet för att säga om varmvattnet värms upp så fort som det ska eller om huset lyckas hålla sig varmt när det är bra kallt ute.
Smutsfilter och magnetfilter kollade och rengjorda utan att där fanns mycket att tala om. Kvar är magnetitavlagringar i flexslangar inne i pumpen och själva cirkulationspumpen, men jag började fundera på om det kan vara så att det alltid vart så här. Kan det vara normala strypningar i systemet som begränsar flödet så pass?
Huset är ett 2-plans med källare, radiatorer på alla plan. Vad borde vara normalt flöde?
Cirkulationspumpen är en Wilo Yonos Pico och när jag började peta i det här indikerade den 16W förbrukning och 0.1m3/h flöde. Jag ställde den på max konstant varvtal och då gick den upp till 31W förbrukning och 0.2m3/h flöde. Det surrar om den som en vanlig pump, inga missljud.
Värmepumpen kör ytterst korta intervall och jag tror att det beror på att den inte får bort vattnet den värmt upp och stänger av. Elementen blir varma och varmvatten finns det gott om. Har inte tillräckligt med erfarenhet för att säga om varmvattnet värms upp så fort som det ska eller om huset lyckas hålla sig varmt när det är bra kallt ute.
Smutsfilter och magnetfilter kollade och rengjorda utan att där fanns mycket att tala om. Kvar är magnetitavlagringar i flexslangar inne i pumpen och själva cirkulationspumpen, men jag började fundera på om det kan vara så att det alltid vart så här. Kan det vara normala strypningar i systemet som begränsar flödet så pass?
Huset är ett 2-plans med källare, radiatorer på alla plan. Vad borde vara normalt flöde?
begränsa flödet kan ju vara termostaerna på elementenJ jhall skrev:Har nyligen flyttat in i ett 100 år gammalt hus med 10 år gammal bergvärmepump. När det blev kallare upplevde jag att värmepumpen inte riktigt betedde sig som jag väntat mig. Har fått bra hjälp att felsöka där men inget har löst problemet.
vad har du för framledningstemp och returtemp?
Framledningstemp i vila är typ 33-35 grader och skjuter upp till ~55 när pumpen går. Den snurrar typ 5 minuter sen stänger den av och är nöjd, repeteras typ var 15-20e minut. Returledning är mycket jämnare, ganska stadigt på 33 grader just nu och rör sig knappt uppåt när pumpen är eller har varit aktiv.returen skrev:
Det är samma flöde på cirkulationen om pumpen gör varmvatten eller värmer huset.
då kör du flytande kondenseringJ jhall skrev:Framledningstemp i vila är typ 33-35 grader och skjuter upp till ~55 när pumpen går. Den snurrar typ 5 minuter sen stänger den av och är nöjd, repeteras typ var 15-20e minut. Returledning är mycket jämnare, ganska stadigt på 33 grader just nu och rör sig knappt uppåt när pumpen är eller har varit aktiv.
Det är samma flöde på cirkulationen om pumpen gör varmvatten eller värmer huset.
oavsett borde inte framledningen sticka iväg och ditt delta T är alldeles för litet
skickar du ut 33C så skall du ha 28 tillbaks på ett ungefär
det verkar ha något med varmvattenet att göra
Klicka här för att svara