1 997 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
hur får jag bort sprickan??
Jag har gipsat ett rum som jag har börjat spackla och måla. Problemet ligger i taket där jag har skruvat upp nya gipsskivor. Skarv där det är fasning i gipset är inga problem men på ett ställe där det inte är någon fasning dyker det upp en spricka hela tiden.
I skarven är det först ett lager självhäftande glasfibertejp. Sen har jag använt Beckers Breplasta Lätt handspackel flera gånger med slipning emellan lagren. När det såg hyffsat ut började jag måla och efter första lagret färg hade torkat så uppkom en spricka. Jag spacklade ytterligare en gång med ganska tjockt lager. Slipa och måla om, ändå dyker sprickan upp efter nån dag! Vad gör jag för fel och hur får jag bort den?? Räcker det med att måla flera gånger?
Jag försökte fota sprickan men det är svårt att fota ett vitt tak med en liten spricka i.
I skarven är det först ett lager självhäftande glasfibertejp. Sen har jag använt Beckers Breplasta Lätt handspackel flera gånger med slipning emellan lagren. När det såg hyffsat ut började jag måla och efter första lagret färg hade torkat så uppkom en spricka. Jag spacklade ytterligare en gång med ganska tjockt lager. Slipa och måla om, ändå dyker sprickan upp efter nån dag! Vad gör jag för fel och hur får jag bort den?? Räcker det med att måla flera gånger?
Jag försökte fota sprickan men det är svårt att fota ett vitt tak med en liten spricka i.
Produkter som diskuteras: "glasfibertejp"
Glasfibertejp
Glasfibertejp är en form av stark, hållbar tejp som används i en mängd olika applikationer. Det är ofta känd för sin höga draghållfasthet och motståndskraft mot slitage, och används ofta inom byggindustrin för att försegla och
Läs mer
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Hur har du färst upp skivorna? VIlket cc avstånd har du mellan glerspanel eller reglar? Om det är för glest och du inte har stöd med skruv under kortskarvarna så kan skivorna röra sig.
Jag skruvade upp skivorna på bef råsponttak utan glesning.
ppalm: Ska man försöka knacka bort det gamla spacklet och sen sätta pappremsa eller kan man sätta den direkt på målningen?
ppalm: Ska man försöka knacka bort det gamla spacklet och sen sätta pappremsa eller kan man sätta den direkt på målningen?
Under förutsättning att gipset sitter rätt monterat så uppnås bästa resultat om de raka kanterna fasas, imålas med oljegrund eller emulssionsfärg. Därefter gipsspackel som slipas i nivå med gipset. Sedan pappersremsa som sättes upp med Hernia KP4.
Enligt min erfarenhet är det de raka kanterna som i efterhand spricker lättast. Detta oavsett om du använt pappersremsa eller glasfiber. Om jag varit i ditt läge och inte vill sätta microlite i hela taket så hade jag gått till färgbutiken och köpt en bit micolite och satt över sprickan och området runt. Därefter färg på biten, sedan spackel och därefter färdigstrykningar (om det nu går och bättringsmåla).
Enligt min erfarenhet är det de raka kanterna som i efterhand spricker lättast. Detta oavsett om du använt pappersremsa eller glasfiber. Om jag varit i ditt läge och inte vill sätta microlite i hela taket så hade jag gått till färgbutiken och köpt en bit micolite och satt över sprickan och området runt. Därefter färg på biten, sedan spackel och därefter färdigstrykningar (om det nu går och bättringsmåla).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden