R rabarber383 skrev:
Ett tips (förutom det vanliga dammsuga, backspola etc.) när man har sandfilter, är att även använda filterbollar direkt i skimmern/korgen. Denna "dubbla" filtrering gör att vattnet renas snabbare.
Jag tar upp bollarna emellanåt och gör rent dem.
......men också till 100% helt onödigt om man har ett korrekt dimensionerat filter vilket tyvärr de flesta billigare ovanmarkspoolerna verkar sakna. Filterbollar har också problemet att när de blir igensatta....ja var tar vattnet vägen då.....jo bredvid bollarna. Korrekt filtrering är en förutsättning för ett bekymmersfritt poolliv,

F
13th Marine 13th Marine skrev:
Är biltema vanlig nog? 😊
[länk]
Jag har swim&fun.
Behållare med 3-i-1 testremsor för klor, pH och stabilisator med färgskala för idealvärden, placerad på ett trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svårt att säga men kloret är lite lågt, dags att fylla på dispensern nu. Kanske ph är något högt också.

Redigerat:
MathiasS MathiasS skrev:
......men också till 100% helt onödigt om man har ett korrekt dimensionerat filter vilket tyvärr de flesta billigare ovanmarkspoolerna verkar sakna. Filterbollar har också problemet att när de blir igensatta....ja var tar vattnet vägen då.....jo bredvid bollarna. Korrekt filtrering är en förutsättning för ett bekymmersfritt poolliv,
Jag fick aldrig filterbollar att funka, tyckte de släppte ut hälften av skiten igen om man stängt av pumpen.
Bytte till sand och det funkar betydligt bättre.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag har swim&fun.
[bild]

Svårt att säga men kloret är nog lite lågt, dags att fylla på dispensern nu. Kanske ph är något högt också.
Din påstår att den mäter cyanursyra, och den har inte samma färg som den jag har som mäter alkalinitet.
Så det finns uppenbarligen olika stickor med olika mätvärden.

• Flaska med testremsor för att mäta klor, pH och alkalinitet i vatten, hålls i en hand.
    Skapa konto
  • Wow
Fideliox
  • Laddar…
F
Snart så!

• En pool med klarblått vatten och ett stenmönstrat bottenmönster, delvis täckt av ett grått tyg eller skynke.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.