F
Har rätt PH, chockklorat samt använt klarpool och flockningsmedel. Vattnet förblir väldigt grumligt och mjölkigt. Provade dammsuga och det satte igen sandfiltret direkt så fick backspola flera gånger. Ur utloppet så sprutade det småpartiklar som sandfilret inte lyckas plocka upp.

Kanske mer vettigt att byta hela vattnet istället för att rena detta? Eller kan man backspola när man dammsuger så att man får ut det värsta?
 
  • Grumligt och mjölkigt poolvatten med små partiklar synliga nära ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns nog läge Waste på filtret och då åker allt från damsugningen rakt ut i avloppet. Börja med att fylla på poolen till max och dammsug. Håll koll på nivån bara, så inte pumpen börjar suga luft. Annars bara ha igång pumpen 24/7 i några dygn och backspola ofta. Det brukar hjälpa.
 
F
J jonaserik skrev:
Finns nog läge Waste på filtret och då åker allt från damsugningen rakt ut i avloppet. Börja med att fylla på poolen till max och dammsug. Håll koll på nivån bara, så inte pumpen börjar suga luft. Annars bara ha igång pumpen 24/7 i några dygn och backspola ofta. Det brukar hjälpa.
Tack, får prova både och!
 
Sen behöver du ha koll på alkalinitet. Ska ligga mellan 80-120 nånting. Blir ofta problem med det om man har kommunalt vatten och inte byter så mycket vatten vid uppstart. Justera med Alka+.
 
Om du har problem med att sandfiltret sätter igen direkt när du dammsuger, så undrar jag hur stor pool du har och hur många kg sand det är i filtret?
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
F
MathiasS MathiasS skrev:
Om du har problem med att sandfiltret sätter igen direkt när du dammsuger, så undrar jag hur stor pool du har och hur många kg sand det är i filtret?
Ca 30 kubik vatten, filtret tar 50kg har jag för mig. Hur mycket det är idag vet jag inte riktigt. Hade den öppen förra året och såg ut att vara mer än halvfullt iaf.

Men körde lite waste igår och fick ut det värsta. Sen dammsög jag i vanligt filter och då funkade det bättre!
 
F
J Jan_G skrev:
Sen behöver du ha koll på alkalinitet. Ska ligga mellan 80-120 nånting. Blir ofta problem med det om man har kommunalt vatten och inte byter så mycket vatten vid uppstart. Justera med Alka+.
Hur kollar man det? Jag har typ 90% regnvatten och 10% kranvatten.
 
F Fideliox skrev:
Ca 30 kubik vatten, filtret tar 50kg har jag för mig. Hur mycket det är idag vet jag inte riktigt. Hade den öppen förra året och såg ut att vara mer än halvfullt iaf.

Men körde lite waste igår och fick ut det värsta. Sen dammsög jag i vanligt filter och då funkade det bättre!
Det är rätt mycket vatten till ett sådant filter, även om många har det ännu värre. 100kg till 40kubik är rätt standard.
 
F
MathiasS MathiasS skrev:
Det är rätt mycket vatten till ett sådant filter, även om många har det ännu värre. 100kg till 40kubik är rätt standard.
Okej, jag är inte säker. Jag mätte cylindern till 500mm diameter. Poolen är från jf fritid och de har antingen 45kg eller 75kg så jag gissar på det mindre. Deras hemsida är tyvärr värdelös och jag har inga kvitton eller så. Detta är paketet jag har https://www.jf-fritid.se/storpool/storpool-5-5-m-rund-1.html
 
  • Fyra produktbilder med sandfilter och pump med priser och rabatter, inklusive sandfilter för 45 kg och 75 kg sand samt en pump på 750W.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ok, näe jag vet inte heller, men det är rätt tydligt på diverse forum att många "luras" att köpa dessa pyttesmå filter till riktigt stora pooler från Bestway, intex mfl, och sedan kommer problemen med vattnet som ett brev på posten. Helst fyller man dessa små filter med filterbollar också, vilket bara gör problemet ännu värre.

Är behållaren ungefär 500mm diameter så är det nog det större skulle jag gissa.
 
F Fideliox skrev:
Hur kollar man det? Jag har typ 90% regnvatten och 10% kranvatten.
Man kan använda mätsticka, tabletter eller en elektronisk mätare.
Billigast är garanterat mätstickan.
Googla, så hittar du garanterat i din närhet, eller handla på nätet.
 
Teststickor finns att köpa hos alla som säljer pool-kemikalier inklusive ICA-maxi, Biltema, Hornbash mfl.
pH tycker jag är svår att mäta och just kring pH 6-8 så är det väldigt otydligt med många indikatorfärger med olika nyanser av grönt som med klassiska universal-pH lösningen/strip.

Mäter man pH ofta så bör man överväga en pH-meter med glaselektrod, gärna med ORP-elektrod i samma enhet. det man sikta på med kloring/bromering etc. är att nå en ORP på minst +650 mV för bra desinfektionsverkan, men varierar också med pH och temperatur.

4 varubenämningar på dito pH-mätare med ORP att söka på är C-200, C-600 , BLE-9910, BLE-C600 - man inser ganska snabbt att dessa med liknande nummer finns under en rad olika varumärken men av utseende framgår ganska klart att det är samma tillverkare i botten

Kommer inte håg men runt 300:- hem till dörren via Amazon och motsvarande, och se till att kitet medföljer med kalibreingspulver.

Räkna inte att de håller för mer än ca 1 år och åldringen upplevs som att mätningarna blir trögare och trögare innan det är stabilt och håll proben i fuktig miljö med en droppe vatten i skyddskåpan - ev uppsugen i wettexduk pressad i botten men inte så att det berör några elektroder.

Det är väldigt dåligt med skötselbeskrivning och det som fins stämmer illa med hur pH-metrar i laboratorier hanteras, men å andra sidan är noggrannheten inte lika bra som en för många tusenlappar i labratoriebruk (och man får sköta glasproben som en bebis) , och i de flesta sammanhang utanför labb spelar det mindre roll om det mäter 0,1 - 0,2 fel på pH.

När du får dom så är de torra, så börja ställ dessa i vanlig dricksvatten så at glasproben precis dränks i minst ett par timmar för rehydrering av glasytan då det tar tid, men gör det inte med avmineraliserat eller destillerat vatten då det drar ut natriumjoner ur glaset av den hungriga vattnet - medans vanlig dricksvatten har så mycket salter lösta i sig att det inte är ett problem. Man kan också väta upp spetsen med utblandat pH-buffert vätska.

Det jag hittade skriven av någon laboratoriumassistent är att man kan revitalisera trötta pH-mätare med att man först doppar proben i koncentrerad ammoniaklösning (gick att köpa i alla fall för några år sedan - 1 litersflaska) i ca 20 minuter, skölja med rent vatten, sedan 20 minuter i 3-molar saltsyra, i 20 minuter (går också att köpa) och sedan skölj noga och ha i vanligt vatten eller någon buffertvätska en tid framöver. Har man 3-mol kaliumklorid (nära mättad lösning) så går det också då det ofta är förvaringslösning för labratorie pH-elektroderna.

tydligen är det svavelföreningar (sulfater, sulfiter, sulfider) som passiverar glaset så att det får allt långsammare respons och med proceduren ovan får bort en del av det
 
F
X xxargs skrev:
Teststickor finns att köpa hos alla som säljer pool-kemikalier inklusive ICA-maxi, Biltema, Hornbash mfl.
pH tycker jag är svår att mäta och just kring pH 6-8 så är det väldigt otydligt med många indikatorfärger med olika nyanser av grönt som med klassiska universal-pH lösningen/strip.

Mäter man pH ofta så bör man överväga en pH-meter med glaselektrod, gärna med ORP-elektrod i samma enhet. det man sikta på med kloring/bromering etc. är att nå en ORP på minst +650 mV för bra desinfektionsverkan, men varierar också med pH och temperatur.

4 varubenämningar på dito pH-mätare med ORP att söka på är C-200, C-600 , BLE-9910, BLE-C600 - man inser ganska snabbt att dessa med liknande nummer finns under en rad olika varumärken men av utseende framgår ganska klart att det är samma tillverkare i botten

Kommer inte håg men runt 300:- hem till dörren via Amazon och motsvarande, och se till att kitet medföljer med kalibreingspulver.

Räkna inte att de håller för mer än ca 1 år och åldringen upplevs som att mätningarna blir trögare och trögare innan det är stabilt och håll proben i fuktig miljö med en droppe vatten i skyddskåpan - ev uppsugen i wettexduk pressad i botten men inte så att det berör några elektroder.

Det är väldigt dåligt med skötselbeskrivning och det som fins stämmer illa med hur pH-metrar i laboratorier hanteras, men å andra sidan är noggrannheten inte lika bra som en för många tusenlappar i labratoriebruk (och man får sköta glasproben som en bebis) , och i de flesta sammanhang utanför labb spelar det mindre roll om det mäter 0,1 - 0,2 fel på pH.

När du får dom så är de torra, så börja ställ dessa i vanlig dricksvatten så at glasproben precis dränks i minst ett par timmar för rehydrering av glasytan då det tar tid, men gör det inte med avmineraliserat eller destillerat vatten då det drar ut natriumjoner ur glaset av den hungriga vattnet - medans vanlig dricksvatten har så mycket salter lösta i sig att det inte är ett problem. Man kan också väta upp spetsen med utblandat pH-buffert vätska.

Det jag hittade skriven av någon laboratoriumassistent är att man kan revitalisera trötta pH-mätare med att man först doppar proben i koncentrerad ammoniaklösning (gick att köpa i alla fall för några år sedan - 1 litersflaska) i ca 20 minuter, skölja med rent vatten, sedan 20 minuter i 3-molar saltsyra, i 20 minuter (går också att köpa) och sedan skölj noga och ha i vanligt vatten eller någon buffertvätska en tid framöver. Har man 3-mol kaliumklorid (nära mättad lösning) så går det också då det ofta är förvaringslösning för labratorie pH-elektroderna.

tydligen är det svavelföreningar (sulfater, sulfiter, sulfider) som passiverar glaset så att det får allt långsammare respons och med proceduren ovan får bort en del av det
Låter som att du lagt en del efterforskningar på detta. Ja alltså teststickor har jag såklart men inte sett några som mäter alkalinitet i vanliga butiker?
 
Redigerat:
F
Nu börjar jag kunna skymta botten iaf! 😀
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Ett tips (förutom det vanliga dammsuga, backspola etc.) när man har sandfilter, är att även använda filterbollar direkt i skimmern/korgen. Denna "dubbla" filtrering gör att vattnet renas snabbare.
Jag tar upp bollarna emellanåt och gör rent dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.