Hej!
Jag har plockat ner två fejk-bjälkar i material som påminner om frigolit. Dessa har limmats (?) och nu sitter limmet kvar och jag lyckas inte få bort det.
Jag har testat att skrapa med egen kraft, slipa med multiverktyg. Har även testat att ”skära” med multiverktyg, men då blir det lätt skador i taket. Inget av detta har funkat särskilt bra.
Jag testade även med Tec7 RemoveAll-medel, men tyckte inte att det tog bort särskilt mycket, men kanske gjorde jag på fel vis eller så funkar inte det medlet på den här typen av lim…?
Känns lite hopplöst. Undrar om någon kanske har något bra tips på hur jag får bort det här eländet?
Jag har plockat ner två fejk-bjälkar i material som påminner om frigolit. Dessa har limmats (?) och nu sitter limmet kvar och jag lyckas inte få bort det.
Jag har testat att skrapa med egen kraft, slipa med multiverktyg. Har även testat att ”skära” med multiverktyg, men då blir det lätt skador i taket. Inget av detta har funkat särskilt bra.
Jag testade även med Tec7 RemoveAll-medel, men tyckte inte att det tog bort särskilt mycket, men kanske gjorde jag på fel vis eller så funkar inte det medlet på den här typen av lim…?
Känns lite hopplöst. Undrar om någon kanske har något bra tips på hur jag får bort det här eländet?
Brytbladskniv för att skära bort så mycket som möjligt, sen rakbladsskrapa/klickskrapa för mer borttagning.
Sist skrapning eller sickling innan lite spackel på eventuella repor och målning på det.
Det är vad jag skulle gjort.
Sist skrapning eller sickling innan lite spackel på eventuella repor och målning på det.
Det är vad jag skulle gjort.
Produkter som diskuteras: "Brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Hej!T Testarn skrev:
Lite djupdykning i det här med att skrapa bort, så många olika verktyg det finns. Det låter som att detta ska funka bra! 👍👍
Tack snälla för hjälpen. ☺️
Om du låter bladet på brytbladskniven sticka ut en bit (nästan hela) så kan man försiktigt flexa/böja bladet mot ytan och komma riktigt nära och skära bort så mycket som möjligt av limresterna.
Då blir det enklare att skrapa bort resterna.
Rätt verktyg är ofta halva jobbet. 😁
Lycka till!
Då blir det enklare att skrapa bort resterna.
Rätt verktyg är ofta halva jobbet. 😁
Lycka till!
Jag ska testa med min andra kniv, kanske är lite mjukare blad på den. Tack för tipset! 👍T Testarn skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden