Jag funderar 🤔 varför använder man flytspackel på en vägg? Och hur ska det gå till?J jonaserik skrev:
Om det ska bort så hade jag bilat ner med bred mejsel och slipat ytan med en betongslip typ flexmaskin.
Om det ska vara kvar hade jag putsat väggen.
Ps, vill bara nämna att fixet kan innehålla asbest om det är från "asbeststidsperioden"
Såg det som att det var golvet som menades, fotot lite på tvären.: Kanske putsa upp mellan fixkluttarna, annars bara bila ner. Är det betong går det skapligt, men om det är leca-lättbetong-tegel så följer det med stora bita. Med kanske stora hål som följd.H HSP skrev:Jag funderar 🤔 varför använder man flytspackel på en vägg? Och hur ska det gå till?
Om det ska bort så hade jag bilat ner med bred mejsel och slipat ytan med en betongslip typ flexmaskin.
Om det ska vara kvar hade jag putsat väggen.
Ps, vill bara nämna att fixet kan innehålla asbest om det är från "asbeststidsperioden"
Vet inte riktigt vad det är för gammalt fix. men 30+ år är det iaf.
Bila är helt hopplöst finns ju inte nån bra "kant" att trycka mot. Jag har slipat med 40 papper nu men det tar en evighet och sliter papper och dammar (trots sug....). 2x2m rum och i den takten ja nu slipar så är det minst 2 heldagars jobb.
Spackla upp väggen skulle man kanske kunna göra men nedre 1/3 av väggen förlje fixen med platorna.
Även det är ett jäkla jobb så det lutar åt att bara fortsätta slipa...
Bila är helt hopplöst finns ju inte nån bra "kant" att trycka mot. Jag har slipat med 40 papper nu men det tar en evighet och sliter papper och dammar (trots sug....). 2x2m rum och i den takten ja nu slipar så är det minst 2 heldagars jobb.
Spackla upp väggen skulle man kanske kunna göra men nedre 1/3 av väggen förlje fixen med platorna.
Även det är ett jäkla jobb så det lutar åt att bara fortsätta slipa...
Nästa problem vad ska ja göra med väggarna? Det är delvis hård puts som sitter som berget även fägen dels helt slätt där fixen slipades 3 innerväggar 110% torra en yttervägg som garanterat har nån fukti i sig, trots allt en gammal källare. Smidigast hade varit om det fanns något spackelliknande bara så bredspackalar ja allt
MEN Blir inte klok på vilket spackel/bruk som funkar. Om det ska andas måste det vara nått kalkbruk tydligen men ja kan ju inte putsa alla väggar igen känns ju overkill och det lär inte fästa på de släta ställena.
Casco Väggspackel Wallcraft va ja inne på ett tag men läste att det va tätt och "plastigt" och inte funka ihop med mineralfärg som andas...
Bryr mig inte om vilken finish det blir, rugglig eller slät men den får ju gärna vara enhetlig.
Tips??
MEN Blir inte klok på vilket spackel/bruk som funkar. Om det ska andas måste det vara nått kalkbruk tydligen men ja kan ju inte putsa alla väggar igen känns ju overkill och det lär inte fästa på de släta ställena.
Casco Väggspackel Wallcraft va ja inne på ett tag men läste att det va tätt och "plastigt" och inte funka ihop med mineralfärg som andas...
Bryr mig inte om vilken finish det blir, rugglig eller slät men den får ju gärna vara enhetlig.
Tips??
Klicka här för att svara