Har börjat fästa trappräcket vid en yttertrapp enligt bild:
Trappräcke av metall och trä monterat på en yttertrappa med betongblock. Expanderbultar och plattor syns vara lösa på platsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Meningen är att använda M10 betong-expanderbult för att skruva fast stolparnas fotplattor. Det gick ju nästan bra. Nu idag skulle jag såga av bultarna till rätt längd och skruva fast med hattmutter (som på den bakre). Men då lossnade bultarna så att de vrider sig i betongen men jag kan inte dra ut dem. Så jag får inte riktigt fäste för att kunna dra fast plattan. Vad ska jag göra? Göra om bredvid är den sämsta optionen. Finns annat att göra?

Farstatjej90
Har du provat våld?🙃
Om du tar bort räcket igen och sen tar en slägga och knackar på bultarna en stund, tror du inte dom går att dra ut då?🤔
Sen kan du väl börja om med ankarmassa..

Ett enkelt råd som kan fungera. Såga ett snitt bakkant av den avsågade bulten. Där kan du sedan sätta en stor skruvmejsel, medan du drar åt muttrarna. Om du inte kan dra ut dem, så kommer sannolikt 4 stycken hålla tillräckligt.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du provat våld?🙃
Om du tar bort räcket igen och sen tar en slägga och knackar på bultarna en stund, tror du inte dom går att dra ut då?🤔
Sen kan du väl börja om med ankarmassa..
Våld använder jag varje dag. Knacka in med slägga går säkerligen. Så får man ju fäste första gången. Men då är det för lite gänga kvar. Ankarmassa får jag inte in i spalten, den är ju bara nån millimeter. Jag har även försökt dra ut fanskapet med bräckjärn. Utan framgång.

T Thomas_Blekinge skrev:
Har börjat fästa trappräcket vid en yttertrapp enligt bild:
[bild]
Meningen är att använda M10 betong-expanderbult för att skruva fast stolparnas fotplattor. Det gick ju nästan bra. Nu idag skulle jag såga av bultarna till rätt längd och skruva fast med hattmutter (som på den bakre). Men då lossnade bultarna så att de vrider sig i betongen men jag kan inte dra ut dem. Så jag får inte riktigt fäste för att kunna dra fast plattan. Vad ska jag göra? Göra om bredvid är den sämsta optionen. Finns annat att göra?
Satan vad långa 😆
Sätt på ett rör, dra ut så långt du vågar, kapa, slå in expandern om den inte går ut hela vägen. Sen borra nytt hål och sätt med ankarmassa och gängstång. Hilti ct1 eller dylikt.

Det borde gå att borra i samma hål med ordentligt betongrör, bulten är så pass mjuk så lär inte vara några problem.

Sen ligger du rent för nära kanterna på betongen. Minimum brukar vara 50 mm för att inte spränga betongen. Hade kemat fast allt från första början.

Danieldndnbd Danieldndnbd skrev:
Satan vad långa 😆
Sätt på ett rör, dra ut så långt du vågar, kapa, slå in expandern om den inte går ut hela vägen. Sen borra nytt hål och sätt med ankarmassa och gängstång. Hilti ct1 eller dylikt.

Det borde gå att borra i samma hål med ordentligt betongrör, bulten är så pass mjuk så lär inte vara några problem.

Sen ligger du rent för nära kanterna på betongen. Minimum brukar vara 50 mm för att inte spränga betongen. Hade kemat fast allt från första början.
Testa sätt kontra muttrar i änden och en mutter intill räcket. Håll emot med skiftnyckel och dra innersta muttern så bör den inte snurra

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…

Fattar tyvärr inte.

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Fattar tyvärr inte.
Det @Danieldndnbd är ute efter är att expandern "expanderar" och låser fast sig i hålet när man drar i den.
Så gäller bara att hitta på valfritt sätt att dra i den trots att den snurrar. Funkar nog bra att gänga på en mutter och sedan dra till den med t.ex. en kofot också.

C cpalm skrev:
Det @Danieldndnbd är ute efter är att expandern "expanderar" och låser fast sig i hålet när man drar i den.
Så gäller bara att hitta på valfritt sätt att dra i den trots att den snurrar. Funkar nog bra att gänga på en mutter och sedan dra till den med t.ex. en kofot också.
Har jag provat. På en ny expanderbult finns ju en liten clips som ska biter sig fast i betongen och som kryper upp på en kon när bulten dras. Troligen har hålet blivit utslitet men inte löngst ut där det förhindrar att bulten dra
Testa sätt kontra muttrar i änden och en mutter intill räcket. Håll emot med skiftnyckel och dra innersta muttern så bör den inte snurra
Det blir tre muttrar totalt men så mycket gänga finns inte.
s ut.

Du kan inte sätta på en vanlig mutter och sen svetsa på något i änden så du kan hålla emot, dra muttern och sedan kapa av?

Det blir ju dock inte kupolmuttrar då…

C
T Thomas_Blekinge skrev:
Har jag provat.
Du får hitta ett sätt att dra hårdare. Antingen låser det expandern så pass att den slutar snurra eller så dras hela expandern ut. Båda alternativen löser ditt problem, antar jag. Har hänt mig också ett par gånger. 🤬

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.