Vi skall byta luckor i köket och vill även byta kaklet bakom bänkskivorna.
Det är ca: 6 löpmeter långt.
Kaklet sitter på 12 mm byggboard med fix.
Byggboarden är skruvad i reglar.
Inga gipsskivor.
Min tanke är att köra med en Feinsåg runtom och bryta bort hela byggboarden.
En annan idé är att hugga bort kaklet med ett brett stämjärn.
Då ryker nog byggboarden i alla fall.
Det är granitskivor på bänkskåpen som sitter ordentligt fast och som vi absolut inte vill skada.
Att täcka granitskivorna med wellpapp och masonit för att förhindra skador är nog ett måste.

Någon som har andra tankar?

Rosa kakelplattor med blommönster ovanför en bänkskiva i granit, under köksskåp belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

AXS
Jag har kört stämjärn, gick väldigt enkelt. Dock var det på puts.

Stämjärn är ett fantastiskt verktyg vid renovering. Tar precis lagom mycket.
Om du river bort allt på en gång så är risken att du sliter ned för mycket på en gång.

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Jag hade garanterat lagt masonite som skydd.
Sen vilken metod som är smidigast är alltid svårt att säga.
Jag brukar förespråka att såga bort allt med hjälp av Fein och fälla in nytt material men ibland är det värt att lägga 5min på stämjärnsvarianten för har man tur släpper de lätt. Det kan vara så olika...

• Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Jag såg en youtube video som behandlade detta och snubben använde något som såg ut som en smal spackelspade, bladet var väl ca 1 dm brett och en hammare och knackade ner bladet bakom kakelplattorna som sedan trillade ner. Ibland fick han hamra lite hårt och ibland löst, ibland trillade plattorna ner hela och ibland sprack de. Undrar om detta är ett specialverktyg eller om det verkligen var en spackelspade. Snabbt gick det i alla fall. Sen finputsade han under med samma järn så det blev slätt, och sen upp med nya plattor. Försökte hitta videon men lyckades inte.

Har fortfarande inte tagit tag i att byta kakel, så svårt att bestämma sig för färg och form;)

/S

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Ett stämjärn kan funka bra om det är ett stabilt underlag bakom, är det skivväggar som i ditt fall, skulle jag ta ett litet koben och den delen man drar ut spiken med.
Ta en hammare eller en liten slägga att slå in käftarna bakom kaklet och bänd, med ett koben så får du även lite hävarmseffekt på köpet. Slå gärna in käftarna så långt det går. Och använd hörselkåpor! :-)
Beroende på hur hårt eller lätt plattorna sitter, så anpassar du kraften efter det.

• Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.