När vi flyttade in fanns det en inte färdigställd bastu. Jag känner mig osäker på vad som krävs för att den ska bli bra och säker. Det är i en lägenhet så vi har ingen ventilation som går ut i friska luften, bara vidare ut i badrummet.

Frågor:
1. Håltagningen mellan inne i bastun och ute i badrummet. Ska den ha ett rör som en kanalisation för att undvika att det hanmar fukt i väggen?

2. Hur nära får det vara mellan bastuns galler och laven? Vi har omkring 6-7 cm från galler till trä. Se bild.

3. Det är en rätt komplicerad elektrisk inkoppling som inkluderar belysning i taket etc. och jag är rätt osäker på hur den ska hanteras.

• Bastuinteriör med träbänkar och ett bastuaggregat med metallgaller samt avstånd mellan gallret och träbänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Davidbagare
1. Ja, sätt i ett ventilationsrör genom innerväggen.
2. Fick du någon manual till kaminen? Borde stå säkerhetsmått i den. Annars står nog märke/modell på den någonstan så går det att hitta på nätet. Gallret ska väl fyllas med sten med?

Jag har bara byggt vedeldad bastu och har bättre koll på ventilation för sådan, men tror att du ska ta inluft från samma ställe där du skickar ut luften med. Så tar man in luft utifrån så ska den också ut i det fria igen, och tar du in luft från badrummet så ska den också ut dit igen. Finns massor att läsa på nätet/forum om detta. Jag har som sagt mest koll på fristående vedeldad bastu..

Kul med bastu i lägenhet! Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.