Här är förutsätningarna:
Halva rummet har ett spontat trägolv på cc60 som är ganska tunt och lite svajigt.
Förut satt där en gammaldags parkett som faktiskt verkar ha varit en del av golvets styvhet. Den satt tvärs plankorna och efter att vi tog bort den känns golvet lite sviktande. Detta golv är ca 5 mm högre än den andra delen av rummet som är ett nybygge med vanligt golvspån också på cc60.
Det jag skulle vilja åstadkomma är ett lika högt och inte så svajigt golv.
Jag gissar att det gamla golvet skulle bli styvare om jag limmar någon sorts skivor på det. Helst skulle de skivorna väl vara 5 - 7 mm eller så. Vad ska jag då använda? Golvgips, golvspån (finns det så tunt?) eller plywood kankse?
Gör jag det så behöver det nya golvet höjas med drytg typ 10 - 15 mm. Hur gör jag bäst det?
Ovanpå golvet ska det ligga en flytande parkett när det blir klart, alltså ingen parkett som behöver spikas eller skruvas i golvet.
Ett alternativ skulle kunna vara att ta bort det gamla brädgolvet och ersätta det med golvspån. Men vi skulle helst inte vilja göra det. Och om vi gör det så har vi i alla fall höjdskillnaden mot det nya golvet kvar.
Någon som kan tipsa mig om hur jag bäst löser detta?