Centano Centano skrev:
Klädkammaren har ingen fullgod ventilation för att fungera som sovrum. Donet som sitter där är ett frånluftsdon, du behöver få in friskluft i stället.
Men det är väl ändå så mycket lättare, alltså att sätta in en tilluftsventil i ytterväggen, än att flytta dörrar?

Möjligen krävs anmälan till BRF.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Have you considered such a solution?
Planlösning med kök, två sovrum, badrum, klädkammare (KLK) och uteplats. Badum är centralt och kan flyttas enligt inlägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

There is also an option to move the bathroom to the lower left corner and combine the current bathroom and wardrobe into a new bedroom, but this is an even more expensive solution.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Have you considered such a solution?
[bild]
There is also an option to move the bathroom to the lower left corner and combine the current bathroom and wardrobe into a new bedroom, but this is an even more expensive solution.
This solution would have been wonderful. Unfortunately I think it would be too expensive.

L Lagerlöf skrev:
Här är bild på klädkammare. Det finns ventilation och fönster. Så det borde gå att göra om till ett "extremt" litet sovrum. Vad kan det kosta att flytta en vägg tro?
Skall vara tilluft i sovrum, i klädkammare är det frånluft.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
L Lagerlöf skrev:
Hej,

Jag behöver ett sovrum till. Hur hade ni gjort? Huset är 65 kvm.
Tyvärr är bilden inte skalenlig.

Tusen tack på förhand.
Kanske inte alls är möjligt med tanke på hur tomten ser ut och kräver bygglov för ny ytterdörr, men kan man flytta entrén till klädkammaren?
Planlösning av hus med entré, vardagsrum, kök, sovrum, badrum och uteplats, med mått vid entrén och föreslagen placering av klädkammare.
Skapa konto

• Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Kanske inte alls är möjligt med tanke på hur tomten ser ut och kräver bygglov för ny ytterdörr, men kan man flytta entrén till klädkammaren?
[bild]
Det var också en bra idé!

K Kane skrev:
Skall vara tilluft i sovrum, i klädkammare är det frånluft.
Det är tillåtet att sova i en klädkammare, så i praktiken kan det fungera ändå. 😁

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lillanutten skrev:
Frågan var hur man får ett extra sovrum Och det löser iofs förslaget. Men det sker på bekostnad av ett mindre vardagsrum OCH offrad klädkammare.

Att bara flytta väggen mellan klk och sovrum och ersätta med garderober verkar vara enklaste förslaget som ger ett extra sovrum och lite extra förvaring. På bekostnad av att offra klädkammaren och minska ett sovrum.
  • Men man skall trivas i sin bostad, så enklast är inte alltid bäst.
  • Och så skall man ha råd, så bästa planlösningen kanske inte är genomförbar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Det är tillåtet att sova i en klädkammare, så i praktiken kan det fungera ändå. 😁
Ja, alltså jag tror också det går bra, jag kan alltid sova med dörren öppen. 😊Jag vill mest kunna stänga om mig när tonåringarna har vänner över.

Är väggen mellan klädkammare och sovrum möjlig att ta bort? Planlösning som visar potentiellt borttagningsbar vägg mellan klädkammare och sovrum, markerad i rött.
Skapa konto

• Gilla
Lagerlöf och 1 till
  • Laddar…
Spruttas Siggelito3000 skrev:
Är väggen mellan klädkammare och sovrum möjlig att ta bort? [bild]
Jag vet inte om det går att ta bort. Idag fick jag ritningen på hur det såg ut från början.

• Ritning av huslayout, visar rum som hall, wc, tvättstuga och klädkammare, med mått och väggplaceringar.
    Skapa konto
O O skrev:
Frågan var hur man får ett extra sovrum Och det löser iofs förslaget. Men det sker på bekostnad av ett mindre vardagsrum OCH offrad klädkammare.

Att bara flytta väggen mellan klk och sovrum och ersätta med garderober verkar vara enklaste förslaget som ger ett extra sovrum och lite extra förvaring. På bekostnad av att offra klädkammaren och minska ett sovrum.
  • Men man skall trivas i sin bostad, så enklast är inte alltid bäst.
  • Och så skall man ha råd, så bästa planlösningen kanske inte är genomförbar.
Visst, men ytan är begränsad, det går ju inte att trolla utan någon yta måste ju bli mindre om man ska få in ett sovrum till.

Tror ändå det är det förslag som ger bäst möblerbara rum och att man slipper gå in mitt i vardagsrummet utan någonstans att hänga av sig ytterkläderna. Skulle ändå säga att vardagsrummet blir stort nog för både soffa och matbord. Förvaring går att lösa inne i sovrummen (smart möblering med förvaring under sängar etc.) och i nya hallen, en klädkammare är sällan särskilt yteffektiv förvaring ändå.

På vilket sätt skulle förvaringen bli bättre av att offra klädkammaren att göra ett sovrum? Hur ska du möblera om du gör en vägg av garderober? Blir där någon tillgänglig vägg kvar i något av sovrummen att sätta en säng utan att blockera garderoberna?

Fönstren ser ut att sitta tätt, men det kanske ändå går att bygga en vägg mellan två fönster. Skulle man kunna använda öppningen för den andra ytterdörren istället för den nuvarande? I så fall kan det gå att dela upp nuvarande vardagsrum till ett sovrum, ”lägga till” nuvarande hall till resterande vardagsrum och sedan ha en hall mellan vardagsrum och kök.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Fönstren ser ut att sitta tätt, men det kanske ändå går att bygga en vägg mellan två fönster. Skulle man kunna använda öppningen för den andra ytterdörren istället för den nuvarande? I så fall kan det gå att dela upp nuvarande vardagsrum till ett sovrum, ”lägga till” nuvarande hall till resterande vardagsrum och sedan ha en hall mellan vardagsrum och kök.
Det optimala hade varit att göra två rum av ett sovrum. Men som jag skrev tidigare så tror jag att rummet är för litet. Jag har tillträde i april men får komma nästa helg och mäta alla rum.

Den andra öppningen är endast till en elcentral så det är ingen dörr som går in i huset.

Titta på veckans avsnitt av Husdrömmar, de gav i princip upp både kök och vardagsrum för att få 4 sovrum på 60 kvm.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.