Centano Centano skrev:
Tar du för mycket yta av sovrummet riskerar du att stå med två taskiga rum. Att ta yta fram till efter fönstret lämnar bara en "vinkeltarm" som inte kommer fungera som sovrum. Jag tror fortfarande på alternativet i vardagsrummet.
Vad är det för tidsperspektiv, hur lång tid behövs det extra rummet, ska ni bo så under lång tid eller är det tillfälligt under en kortare tid?
Vi ska bo så under lång tid, minst 5 år.

L Lagerlöf skrev:
Vi ska bo så under lång tid, minst 5 år.
Då skulle jag satsat på ett större boende.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Då skulle jag satsat på ett större boende.
Ja det hade jag gjort om jag kunnat. 😊

L Lagerlöf skrev:
Ja det hade jag gjort om jag kunnat. 😊
Går det inte att bygga till ett rum?
T.ex. ta en del av uteplatsen. Eller direkt vänster om vardagsrummet.

Jiji Jiji skrev:
[bild]
Dålig bild, jag är darrhänt.
Ta vardagsrummet och gör sovrum av. Gör allrum av köket m liten matplats.
Hallen blir som i USA, rakt in i rummet men det finns skoskåp som är väldigt grunda ni kan dela av med och ytterkläder kan hängas på kroklist som hänger på dörren till klädkammaren.

Om det är tonåringar så bör alla ha en egen dörr som går att stänga.
O O skrev:
Går det inte att bygga till ett rum?
Tyvärr inte. Det är ett fristående hus men tekniskt sett är det en lägenhet (bostadsrätt) och då får jag inte ändra utsidan. Men jag har tänkt tanken. Har frågat om jag fick köpa vinden men det fick jag inte. Tänkte att jag kunde ha ett sovrum där uppe. Jag ska fråga igen och se vad de säger.

L Lagerlöf skrev:
Funderade också på att göra om klädkammaren till ett sovrum, det finns fönster där men det syns inte på ritningen. Klädkammaren är för liten som den är nu, den är 150 cm bred och då behöver jag nalla yta från sovrummet intill.
Detta tror jag är den bästa lösningen. Man kan då bygga en vägg av garderober mellan klk och sov.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
[bild]
Dålig bild, jag är darrhänt.
Ta vardagsrummet och gör sovrum av. Gör allrum av köket m liten matplats.
Hallen blir som i USA, rakt in i rummet men det finns skoskåp som är väldigt grunda ni kan dela av med och ytterkläder kan hängas på kroklist som hänger på dörren till klädkammaren.

Om det är tonåringar så bör alla ha en egen dörr som går att stänga.
Tack för förslag. Kanske får bli så, att hallen går rakt in i vardagsrum/kök.

Jag skulle tro att det är en bättre lösning att köpa en annan bostadsrätt som uppfyller kraven man har utan ombyggnader. Det finns alldeles säkert någon 4-rummare som passar kraven bättre.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Detta tror jag är den bästa lösningen. Man kan då bygga en vägg av garderober mellan klk och sov.
Smart! Det hade jag inte tänkt på, att bygga vägg av garderober.

L Lagerlöf skrev:
Smart! Det hade jag inte tänkt på, att bygga vägg av garderober.
Antingen genomgående med en dörr år varje håll eller så vänder man lagom många åt varje håll.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Låter vettigt. Se till att det blir bra ventilation därinne så är det nog det smidigaste.
Här är bild på klädkammare. Det finns ventilation och fönster. Så det borde gå att göra om till ett "extremt" litet sovrum. Vad kan det kosta att flytta en vägg tro?

• Klädkammare med fönster, ventilation och ett element på en vit vägg. Parkettgolv och klädhängare synliga. Potentiellt litet sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Purre
Större insats men flytta dörrar till sovrum och badrum och förlänga klädkammaren

Planlösning över lägenhet med markerade omflyttningar av dörrar till sovrum och badrum samt förlängning av klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Större insats men flytta dörrar till sovrum och badrum och förlänga klädkammaren

[bild]
Bra idé, då behöver man inte kompromissa med sovrummets storlek.

Klädkammaren har ingen fullgod ventilation för att fungera som sovrum. Donet som sitter där är ett frånluftsdon, du behöver få in friskluft i stället.

• Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Klädkammaren har ingen fullgod ventilation för att fungera som sovrum. Donet som sitter där är ett frånluftsdon, du behöver få in friskluft i stället.
Ahaa, det visste jag inte. Vad synd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.