Hej,

Jag behöver ett sovrum till. Hur hade ni gjort? Huset är 65 kvm.
Tyvärr är bilden inte skalenlig.

Tusen tack på förhand.

• Planlösning av ett hus på 65 kvm med två sovrum, vardagsrum, kök, badrum och uteplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du får ge upp vardagsrummet.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Svårt att säga vad som blir bäst när det inte finns mått och att det inte är skalenligt. Men behövde jag prompt ett sovrum till hade jag delat av vardagsrummet enligt rött i första hand. Beroende på mått på rummet skulle sovrummet uppe till vänster delas av med en ny dörr från vardagsrummet, blått. Men jag misstänker att sovrummet är för litet för att dela av.
Planlösning med markerade väggar i rött och blått för eventuell indelning av vardagsrum till sovrum. Entré och uteplats syns också.
Skapa konto

• Gilla
Karl-Ove Qvarfordt och 3 till
  • Laddar…
Om sovrummet i övre vänstra hörnet inte går att dela på två, så att vardagsrummet måste offras, blir det nog inget vardagsrum kvar. Inte med ytterdörren där den är.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Du får ge upp vardagsrummet.
1 16386 skrev:
Om sovrummet i övre vänstra hörnet inte går att dela på två, så att vardagsrummet måste offras, blir det nog inget vardagsrum kvar. Inte med ytterdörren där den är.
Centano Centano skrev:
Svårt att säga vad som blir bäst när det inte finns mått och att det inte är skalenligt. Men behövde jag prompt ett sovrum till hade jag delat av vardagsrummet enligt rött i första hand. Beroende på mått på rummet skulle sovrummet uppe till vänster delas av med en ny dörr från vardagsrummet, blått. Men jag misstänker att sovrummet är för litet för att dela av.
[bild]
Ja, vi tänkte också på båda lösningarna. Sovrum i vardagsrummet eller dela av ett sovrum. Tror också sovrummet är för litet att dela av men det hade varit en bra lösning. Har bett om att få skalenlig planritning mejlad. Håller tummarna att det går.

Funderade också på att göra om klädkammaren till ett sovrum, det finns fönster där men det syns inte på ritningen. Klädkammaren är för liten som den är nu, den är 150 cm bred och då behöver jag nalla yta från sovrummet intill.

Allt beror ju på. Som alltid.

Jag hade också satsat på klädkammaren faktiskt. Men det är svårt att säga utan att veta mer om familjens behov.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Allt beror ju på. Som alltid.

Jag hade också satsat på klädkammaren faktiskt. Men det är svårt att säga utan att veta mer om familjens behov.
I klädkammaren tänker jag att det ska få plats en 120 säng och en billyhylla. Tänker att jag får ta klädkammaren och tonåringarna var sitt sovrum.

L Lagerlöf skrev:
I klädkammaren tänker jag att det ska få plats en 120 säng och en billyhylla. Tänker att jag får ta klädkammaren och tonåringarna var sitt sovrum.
Låter vettigt. Se till att det blir bra ventilation därinne så är det nog det smidigaste.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Låter vettigt. Se till att det blir bra ventilation därinne så är det nog det smidigaste.
Hur mycket ska jag ta från sovrummet? Fram till innan första fönstret eller ska jag ta fram till efter första fönstret?

BirgitS
Oavsett vilket alternativ det landar i så måste du se till att samtliga sovrum får tilluft.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
Vilka mått är det på sovrummet du tänker ta yta ifrån?

• Gilla
MARTINOV
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vilka mått är det på sovrummet du tänker ta yta ifrån?
Jag gissar på att sovrummet bredvid klädkammaren är ca 3 x 3.

Tar du för mycket yta av sovrummet riskerar du att stå med två taskiga rum. Att ta yta fram till efter fönstret lämnar bara en "vinkeltarm" som inte kommer fungera som sovrum. Jag tror fortfarande på alternativet i vardagsrummet.
Vad är det för tidsperspektiv, hur lång tid behövs det extra rummet, ska ni bo så under lång tid eller är det tillfälligt under en kortare tid?

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
Planskiss av en bostad med vardagsrum, kök, två sovrum, badrum, klädkammare och uteplats. Grön markering visar rutt från hall till vardagsrum.
Skapa konto

Dålig bild, jag är darrhänt.
Ta vardagsrummet och gör sovrum av. Gör allrum av köket m liten matplats.
Hallen blir som i USA, rakt in i rummet men det finns skoskåp som är väldigt grunda ni kan dela av med och ytterkläder kan hängas på kroklist som hänger på dörren till klädkammaren.

Om det är tonåringar så bör alla ha en egen dörr som går att stänga.

• Gilla
Lagerlöf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.