Hur fästa mässingslist (täcklist/skarvlist)

213 läst  7 svar

1. C
    Medlem Nivå 5
    Hej alla.

Jag har ett valv (se bild). Omgivande väggar är plankvägg beklädd med gips. Det svarta är konstskinn. Jag skall nu ha mässingslister som skiljer konstskinnet/karmarna från väggen. Helt enkelt en övergång från karmarna till den vitmålade gipsad väggen. Valvkarmarna går i liv mot den gipsade väggen. Det går att slå in en T-formad list mellan valvets karmar och gipset.
    Hur skall jag fästa dessa mässingslister? Jag vill helst inte ha synliga skruvar.

Tack på förhand för eventuella tips och råd :)

PS. Häftklammern som syns sitter precis i kanten på regeln som bildar valvets karmar. DS.

Redigerat 6 dec 22:14
  2. L
    Medlem · Nivå 18
    Du säger valv , är det rundel upptill
    Finns golvlist i utförande T och limma med T-benet utmed gipsen ,och skära bort lite av skinnet mot gipsen , bör spännas med tvingar så det sitter tajt under tiden limmet torkar , men svårt att säga något riktigt på distans

3. C
    Medlem Nivå 5
    Nej, det är ett rektangulärt valv.
    Ja, jag har varit inne på lim också. Faktiskt silikon också. Vilket lim tror du i så fall är lämpligt? PL400? Fäster det mot naket gips (alltså skuren kant på en gipsskivor)? Kan det nakna gipset smulas och släppa med tiden så att listen lossnar? Jag hatar att göra om saker, så jag är ute efter en permanent lösning som kräver åverkan för att listen skall släppa.

4. L
    Medlem · Nivå 18
    PL 400 biter bra på i stort sätt allt , om du skär ur lite bredare ca 1-1,5 ca mellan skinn och gips så biter det i virket bakom , ( hellimmar du så kommer listen ingen stans ) det går att lägga på rätt tjockt så det sväller ut ,
    Men som jag sa tidigare , det gäller att få den sitta på plats med tvingar runt hörnet så att säga
    och torka ett par dygn
    En sak till , om du pressar lite för mycket mot skinnet kanske det trycks in med en grop som följd och inte riktigt så snyggt , pass på där
    Men du får se vad som finns i T-lister , vad jag förstår , så är det att tänka till lite
    Ett tips , ta en styv kartong och klipp till den , så den passar enligt dig och ta med när du provar

Bernieberg gillar
  5. C
    Medlem Nivå 5
    Japp. Det låter som en bra lösning :)

Någon som har någonting att tillföra eller något alternativ?
    Jag kan tänka mig synliga skruvar/spik om de är av typ dekorationsskruv/-spik.

6. L
    Medlem · Nivå 18
    Inga fler förslag , låt klubban gå :)
    PS går att försänka i listen och en snygg skruvskalle men inga förslag

7. R
    Medlem · Nivå 8
    Sica universal är avsevärt mycket bättre än PL400, och flexibelt blir inte stenhårt och spricker.

Liteavvarje gillar
  8. C
    Medlem Nivå 5
    Ahh! Bra! Tack för tipset :)

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: