2 969 läst ·
34 svar
3k läst
34 svar
Hur få veta när säkringar eller strömmen går?
Den enhet som nämns ovan kan lösa det, om du köper den externa kabeln:M Martin Lundmark skrev:Hej
Jag tror att enkla enheter med kabelförsedd temperaturgivare för placering i frysbox med samtidig Komunikation är ganska ovanlig att hitta
Vi övervakar temperaturen i ett hus med temperaturgivare givare på kabel och med fjärrkomunikation men det fanns ingen enkel färdig enhet
En bekant (som tyvärr dog för ett par år sedan) sålde en sån enkel enhet jag tror han kallade för ”stugvakten”. Tror inte den längre finns att köpa
https://www.clasohlson.com/se/Temperaturgivare-YOYOPower-4G,--30°C-–-+100°C/p/51-3679
Det blir en ganska enkel lösning, som använder mobilnätet.
En möjlighet är hjälpkontakter på automatsäkringar om man nu har sådan. Då kan man lägga dom i serie och så man ett avbrott om en säkring löser ut. Man kan även välja att lägga dom parallellt så släpper dom fram spänning när en säkring löst ut. Finns passande till både jordfelsbrytare, personskyddsautomat och vanliga automatsäkringar hos alla stora tillverkare (ABB, Garo, Hager, Schneider, Siemens osv)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Precis. Och det kan ju ge en ledtråd till hur allvarligt vi konsumenter ser på just det här problemet.M Martin Lundmark skrev:
Dvs "inte särskilt".
Men det är ju inte särskilt svårt att fixa till en egen billig lösning för den som bara är lite händig, eller känner någon som är det.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
https://www.elbutik.se/product.html...tYv9BPHe5YvBZhCPhdmw5orHia2TnaaxoCciEQAvD_BwElars_stefan_axelsson skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Kan du förklara varför det inte räcker med det?lars_stefan_axelsson skrev:
Jag har delvis ändrat uppfattning i den här frågan. Tidigare har jag varit på team "mät det du vill övervaka", dvs temperaturen i frysen. Det är dock inte riktigt så enkelt. Om frysen blir strömlös eller går sönder så har man tid på sig att lösa problemet. Mäter man på temperatur och h har en larmgräns som är anpassad till att inte ge så mycket falsklarm så har man tappat värdefull tid när man får larmet.
Således, om man verkligen vill ha larm om en ej fungerande frysen skulle jag säga att det är spänningsövervakning, temp och strömförbrukning (dvs att frysen med regelbundenhet drar ström) som är optimalt. Detta kan realiseras med t.ex. Shelly. Faktiskt tillämpning lämnas som övning till läsaren.
Således, om man verkligen vill ha larm om en ej fungerande frysen skulle jag säga att det är spänningsövervakning, temp och strömförbrukning (dvs att frysen med regelbundenhet drar ström) som är optimalt. Detta kan realiseras med t.ex. Shelly. Faktiskt tillämpning lämnas som övning till läsaren.
Din nät leverantör kan ha nån sms tjänst som larmar om det blir strömavbrott i din närhet. Om åskan går så är det väl ofta fler än ditt hus som kan drabbas? Vi har sån tjänst till sommarhuset. Den ger ofta en prognos hur länge nätet ligger nere så man vet om man bör rycka ut och säkra vattnet etc om mitt i vintern
Min frys larmar om det blir varmare än -15. Tycker tiden det ger mig bör räcka. Sen vette tusan vad man gör om den lägger av mitt i sommaren. Hoppas att grannar och vänner har plats över?tommib skrev:
Köper en ny. Fort som blixten. Sen köper man den man ville ha och säljer den man panikköpte.
Om man har saker som är värda att rädda då...
Som någon annan påpekade tidigare så har de allra flesta människor inte så mycket i frysen vid ett givet tillfälle att det motiverar några stora ansträngningar vad gäller larm. Det handlar i de allra flesta fall mer om sekundärskador, dvs att det är trist att komma hem till ett köksgolv dränkt i frysinnehåll (och att det är väldigt tradigt att städa upp den soppan).
För min egen del skulle jag tro att innehållet i frysen för närvarande är en bit under 10 kkr i värde och då räknar jag högt. Där har man, åtminstone för min del, en övre gräns på kostnad för larmsystem.
Om man har saker som är värda att rädda då...
Som någon annan påpekade tidigare så har de allra flesta människor inte så mycket i frysen vid ett givet tillfälle att det motiverar några stora ansträngningar vad gäller larm. Det handlar i de allra flesta fall mer om sekundärskador, dvs att det är trist att komma hem till ett köksgolv dränkt i frysinnehåll (och att det är väldigt tradigt att städa upp den soppan).
För min egen del skulle jag tro att innehållet i frysen för närvarande är en bit under 10 kkr i värde och då räknar jag högt. Där har man, åtminstone för min del, en övre gräns på kostnad för larmsystem.
Jag är av filosofin att det ena inte utesluter det andra.
Så temperaturövervakning i kombination med koll på spänningsnivåerna är min lösning.
Funderar man ens på om kyl/frys är viktiga att ha koll på, så är det ju en relativt enkel väg att gå tycker jag.
Så temperaturövervakning i kombination med koll på spänningsnivåerna är min lösning.
Funderar man ens på om kyl/frys är viktiga att ha koll på, så är det ju en relativt enkel väg att gå tycker jag.
Min kostnad är begränsad till en Zigbee-sensor för runt en hundring och det är det värt. Speciellt då vi har ett köksgolv som skulle förstöras av ett oupptäckt fryshaveri och är bortresta längre perioder flera gånger om året.tommib skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Optimalt? Då missar du ju t ex omgivningstemperatur, volym/vikt upptagen i frysen, sensor för när lock/dörr är öppen. Hur skall du annars kunna modellera om frysprocessen fungerar som förväntat givet den observerade omgivningen?tommib skrev:
Nej, det här går ju, som du och andra skriver, alldeles på tok för långt; och jag vägrar att ställa upp Markovkedjemodellerna för "hemmafrys" och lösa de uppkomna differentialekvationerna!
Jag landar istället i; ingen övervakning alls på någon av de tre frysar vi har. Det är inte värt besväret. Men om jag skulle mäta så landar jag i något likt Alfredo. Larm på när tempen gått över -15C eller -10C en viss tid (eller motsvarande).
Det hade åtminstone funkat om vi varit bortresta de gånger frys har pajjat. Nu var vi hemma så det blev ingen större panik.