Hej,

Vi ska renovera vårt badrum i torpet, vi har bestämt att försöka göra så mycket som möjligt själva. Våra väggar i våtrummet som skall bli badrum, är i vädigt dåligt skick (se bilder nedan). Jag undrar vad man ska göra för att få dessa väggas redo för våtrumstapet/våtrumsfärg som vattentätt system.

Vi tänkte köpa tjänsten av ByggMax proffsbyggt
*putsning av badrumsvägg efter rivning
* flyspacka golv
*byta golvbrunn
* montering våtrumskiva

Och sen försöka fixa allt annat själv förutom el och rörmokarjobb!

Men jag antar att denna vägg inte är klar för att putsas "högst 1cm"?

Någon som vet hur dessa väggar skall fixas till?

Tacksam för tips och råd!

IMG_20151020_122131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20151020_122142.jpg
Skapa konto

IMG_20151020_122154.jpg
Skapa konto

Verkar vara mycket arbete att få till det. Har ni uteslutit duschkabin och trätrall på golvet?

Hur tänker du med trätrall på golv?
Trots att man sätter in duschkabin, måste väll ändå väggarna fuktspärras?

"I tvättstugan och andra utrymmen med golvbrunn där det kan förväntas komma vatten på golvet, men inte på väggarna så krävs vattentätt skikt på golvet. I golvvinklar så ska tätskiktet dras upp nertill på väggarna. Har du en duschkabin med väggar, dörrar och en skålformad bottenplatta som samlar upp vattnet och leder det till avloppsbrunnen så kan den stå i ett utrymme med tätskikt på golvet. I tvättstugor och i rum med duschkabin så kan det behövas vattenavvisande ytskikt ifall man använder våtrengöring eller det kortvarigt bli hög luftfuktighet och kondens."

Jag tänker att de väggarna kanske inte är lämpliga som grund för ett modernt våtutrymme ;-) Att väggen har större fuktproblem utifrån än det kommer att få inifrån.

Om du har fukt från utsidan så kan du titta på Wedi skivor,
http://se.wedi.de/byggmaterial/byggskivor/vatutrymmen/wedi_vapor.php
(vi köpte på xl-bygg, snäppet dyrare än våtrumsgips) det är våtrumsskivor som skall andas.
Vi håller på att bygga badrum med dessa skivor just nu, dom är lättarbetade, skrapa bort färgen från dina väggar, limma på skivorna och spackla, blir fina och släta väggar, hur dom håller i längden kan jag inte svara på

Vi börjar fundera på dessa våtrumskivor http://fibotrespo.se
Lite dyrare, men det verkar som om man sparar in en del jobb, eller vad tror ni?
Sedan ska vi ha våtrumsmatta på golvet.

Är dessa skivor liknande de wedi vapor som du rekommenderade?

Jag kan tyvärr inte svara på om dom fungerar på samma sätt, jag började läsa om Wedi skivor efter våra kakelsättare rekommenderade deras system och det lät intressant, man hittar mer info om man letar på norska av någon anledning

Du har även dessa, dock vet jag inte om de släpper genom fukt vilket är viktigt i ditt fall då du vekar ha tillskjutande fukt uiffrån.
Du ska sedan enbart tätskikta i duschen och golvet och sedan kakel / klinker

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.