Farstatjej90
Detta är så dumt men jag säger det ändå, det är inte nån slags spjäll?

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är så dumt men jag säger det ändå, det är inte nån slags spjäll?
Det tror jag inte. Ingenstans runt murstocken kring den höjden syns någonting som tyder på detta. Jag vet inte så mycket om skorstenar, men det känns som en konstig plats att sätta ett spjäll på. Uppe på vinden. Och det är gjort av betong.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Hacka inte för våldsamt så att du skadar någon skiljevägg.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Hacka inte för våldsamt så att du skadar någon skiljevägg.
Absolut. Kanalen intill på ena sidan är inte i bruk, och på andra sidan sitter ett insatsrör, så det borde inte vara såå farligt tänker jag, och så ska ju allt glidgjutas sen.. men ändå. Det är ju ganska stora krafter, även om jag bara lyfter spettet 20 cm. Så jag är lite orolig.

Bild ovanifrån
Insidan av en murstock med synliga tegelstenar och delvis skadat bruk mellan stenarna, sedd uppifrån nedåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knackade i 1,5 h till och fick upp ett hål i ena hörnet. Uppe till höger på fotot. Jag testade släppa ned en gängstav och den landade på en planka i hålet i vardagsrummet. Underbart. Då vet jag att det bara är den betongklumpen kvar.

Inväntar lasermätare och sen knackar jag upp murstocken på vinden.

Tror det är på tiden att glidgjuta pipan. Det saknas mycket bruk mellan stenarna.

Jag tänkte mura av pipan i vardagsrummet senare. Någon som gjort detta förut? Hörde av en vän att man kunde hälla lecakulor i pipan och mura ihop lite tegelstensbitar ovanpå sedan. Är det en god idé eller hur brukar man göra? Det måste ju vara lätt att återställa senare på det viset iallafall.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om du har källarvåning kanske du kan sätta en sotlucka där så slipper sotarn dra ut sotet genom kaminen, annars är idén med lecakulor och bruk bra.

• Gilla
Mackan_82
  • Laddar…
Ja, jag hade gärna haft det så, men just denna pipa är inte tillgänglig i källaren utan större ingrepp. Det är en murad vägg längs pipan åt ena sidan på murstocken. På andra sidan är den tillgänglig, men pannan står ivägen. Så den får sotas från vardagsrummet helt enkelt.

M Mackan_82 skrev:
Bild ovanifrån
[bild]

Knackade i 1,5 h till och fick upp ett hål i ena hörnet. Uppe till höger på fotot. Jag testade släppa ned en gängstav och den landade på en planka i hålet i vardagsrummet. Underbart. Då vet jag att det bara är den betongklumpen kvar.

Inväntar lasermätare och sen knackar jag upp murstocken på vinden.

Tror det är på tiden att glidgjuta pipan. Det saknas mycket bruk mellan stenarna.

Jag tänkte mura av pipan i vardagsrummet senare. Någon som gjort detta förut? Hörde av en vän att man kunde hälla lecakulor i pipan och mura ihop lite tegelstensbitar ovanpå sedan. Är det en god idé eller hur brukar man göra? Det måste ju vara lätt att återställa senare på det viset iallafall.
Mura igen på samma sätt som det du nu öppnar? Fast på rätt plats

G gustaf-maurice skrev:
Mura igen på samma sätt som det du nu öppnar? Fast på rätt plats
Häll bara i sand tills du kommer till rätt nivå. Det tipset fick jag av sotaren när jag använde en kanal som som gick från källaren men skulle användas från v-rummet och jag murade igen öppningen som var i källaren

A AnnteP skrev:
Häll bara i sand tills du kommer till rätt nivå. Det tipset fick jag av sotaren när jag använde en kanal som som gick från källaren men skulle användas från v-rummet och jag murade igen öppningen som var i källaren
Det var ju också en smidig lösning! Det enda är väl att sand väger lite mer än leca och är lite jobbigare att dammsuga upp/skyffla ut om någon vill återställa i framtiden. Men sand har jag ju hemma redan. Tack för tips!

M Mackan_82 skrev:
Hej! Jag har knackat upp ett hål i murstocken för att sätta in en till kamin hemma. Jag visste att det var ett fågelbo i pipan så jag gick upp på taket och lyckades rensa bort det med lite hemmagjorda verktyg och dammsugare. Men till mitt förtret såg jag nu att det var igenmurat under boet. Eller åtminstone ser jag större tegelbitar, och det är hårt och stumt.

Jag stod och knackade med armeringsjärn i säkert 40 minuter men lyckades inte ta mig igenom. Satte sedan rep i ett spett och fortsatte ytterligare en halvtimme utan att knacka mig genom.

Alla pipor är raka och parallella så jag vet att kanalen går rakt ned, och en bit under är den tom och fri igen. Jag kan också se att den har varit i bruk förr då det är helt sanslöst mycket sot i kanalen nedanför stoppet. Men det är minst 30-40 år sedan. Kan det vara decennier av fågelbon som blir så hårt? Isåfall kan ju tegelstenarna fallit ned vid renovering eller liknande.

Hur går skulle ni gå tillväga för att få upp kanalen igen?

Borde jag försöka öppna upp kanalen där stoppet är och sedan mura igen? Eller är det mer våld ovanifrån som gäller?

Kanalen ska sedan glidgjutas (har gjort detta förr med framgång, se tidigare tråd).

Allt gott!

Hålet jag tagit upp.
[bild]

Stoppet ses vagt en bit upp.
[bild]
Provat med slagborrmaskin ? Förlängning med betongborr ? Fanns det några fågelfjädrar i boet ? Vet man vilken sorts fågel som gjort boet, så går det få fram, hur dom bruka bygga sitt bo ?
Jag hade en gång en igensatt pipa, men byggde om i murstocken så att jag skapade en övergång till en pipa intill , funkar jättebra !

Hans-Olof Söderberg Hans-Olof Söderberg skrev:
Provat med slagborrmaskin ? Förlängning med betongborr ? Fanns det några fågelfjädrar i boet ? Vet man vilken sorts fågel som gjort boet, så går det få fram, hur dom bruka bygga sitt bo ?
Jag hade en gång en igensatt pipa, men byggde om i murstocken så att jag skapade en övergång till en pipa intill , funkar jättebra !
Förlängning till sds kostar ju apa! Det var två meter ned dit. Det är ju tusentals kronor. Om man inte kan svetsa ihop något eget av uttjänta borrar eller så :)

Mätte med lasermätare och kom så när på centimetern exakt när jag öppnade upp nytt hål. Det visade sig vara betong blandat med lecakulor i botten. Inte fullt så hemskt att borra Ut ändå.

Hål i betong som visar lecakulor, delvis igenmurat. Före bild av pågående byggprojekt.
Skapa konto

Ca 2 timmars jobb innan allt var ute dock....
Öppet hålrum i tegelvägg efter att nytt hål öppnats och betong med lecakulor avlägsnats.
Skapa konto

Men nu ser vi himmelen i pipan igen. Stort tack till allt stöd!
En lodrät bild av insidan av en murad skorsten, där himlen syns i öppningen längst bort med spruckna murbruk och ojämna kanter.
Skapa konto

Och hålet är igenmurat. Jag ska passa på att knacka bort lite halvdana lösa fogar och putsa om när jag ändå håller på här.

Murad vägg med fläckar av färsk puts, tecken på nyligen igensatt hål och renovering.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.