Hur skulle det här alternativet vara och optimera på bösta sätt?

• Handritad planlösning med sovrum, badrum och garderob på rutat papper liggande på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
N Nilecity10566 skrev:
Rättelse. Själva planeringen i badrummet har vi inte börjat med än så som det ser ut på bilden är de inte tänkt att vi ska ha det. 🙂
nej, jag tog den inte heller så bokstavligt, men eftersom ni hade bekymmer med fönsterplaceringen så var det nödvändigt att skänka planlösningen en tanke för att föreslå en möjlig lösning.

• Gilla
Nilecity10566
  • Laddar…
C
N Nilecity10566 skrev:
Kan försöka kladda ihop en planlösning på gamla delen så man enklare förstår.
Aha. Fast svårt att relatera till bottenplanet. Går det att vända på trappan 90 grader så man landar direkt i allrummet och spar den extra snutten med kommunikationsyta, eller är det något på bottenplanet som gör det omöjligt?
Eller vill ni kunna stänga dörrarna om vindsvåningen?

C
N Nilecity10566 skrev:
Hur skulle det här alternativet vara och optimera på bösta sätt?
I den versionen förlorar ni ju väldigt mycket yta inne i rummen? Öka bardummet kan ni göra bättre utifrån den första varianten, plus om man vill mitt "snålförslag" att minimera kommunikationsytan. Det är bara att öka bredden på badrummet tills man är nöjd. Men jag har själv samma avlånga form på mitt eget, med allt längs en väggen, och djupet är bara 1200 mm. Och det har tålt två tonårstjejer plus två vuxna utan att kännas trångt :)

Satsuki
Eftersom det pratas om symmetri tänker jag att alla tre sovrummen ska vara lika stora och ha fönster på ungefär samma ställe. Det som blir kvar blir då ett badrum som jag av praktiska skäl skulle lägga precis över det på bottenvåningen.
Vad gäller fönster i badrum är det supertrevligt och jag ser inte hur det skulle påverka ett så stort badrum som det ändå blir. Man kan ju lätt få till en bra dusch mot yttervägg även med ett fönster där, dock kanske ett något smalare fönster än i sovrummen men ändå på samma ställe?
Jag gillar ditt handritade förslag men förstår inte riktigt om det blir förvaring mellan badrum och hall eller en större hall?
Och jag hade absolut haft en dörr som öppnad utåt i badrummet, inte inåt om det inte är absolut nödvändigt…

Visst kan badrum bli ”onödigt” stora, men man behöver ju inte ha allt som våtrum? En del kan vara toalett och lite avskärmad och kanske halvkaklad eller träpanel på väggarna medans våtdelen är helkaklad….

• Gilla
Nilecity10566 och 1 till
  • Laddar…
C Chrzan skrev:
Aha. Fast svårt att relatera till bottenplanet. Går det att vända på trappan 90 grader så man landar direkt i allrummet och spar den extra snutten med kommunikationsyta, eller är det något på bottenplanet som gör det omöjligt?
Eller vill ni kunna stänga dörrarna om vindsvåningen?
Trappan är tyvärr där den är idag. Nej möjlighet till att kunna stänga är inte något som behövs.

Satsuki Satsuki skrev:
Eftersom det pratas om symmetri tänker jag att alla tre sovrummen ska vara lika stora och ha fönster på ungefär samma ställe. Det som blir kvar blir då ett badrum som jag av praktiska skäl skulle lägga precis över det på bottenvåningen.
Vad gäller fönster i badrum är det supertrevligt och jag ser inte hur det skulle påverka ett så stort badrum som det ändå blir. Man kan ju lätt få till en bra dusch mot yttervägg även med ett fönster där, dock kanske ett något smalare fönster än i sovrummen men ändå på samma ställe?
Jag gillar ditt handritade förslag men förstår inte riktigt om det blir förvaring mellan badrum och hall eller en större hall?
Och jag hade absolut haft en dörr som öppnad utåt i badrummet, inte inåt om det inte är absolut nödvändigt…

Visst kan badrum bli ”onödigt” stora, men man behöver ju inte ha allt som våtrum? En del kan vara toalett och lite avskärmad och kanske halvkaklad eller träpanel på väggarna medans våtdelen är helkaklad….
På den handritade bilden är det en större hall. Kryssade över bara så man skulle förstå att man flyttade väggen.

Satsuki
N Nilecity10566 skrev:
På den handritade bilden är det en större hall. Kryssade över bara så man skulle förstå att man flyttade väggen.
Behöver ni det? Större hall alltså?
Jag misstänker att ni har tre barn som ska ha var sitt rum. Det går inte att få tillräckligt m förvaring med barn men ibland behöver man en gemensamhetsyta mer…

Jag har ju en liten förkärlek till badrum också då jag jobbar som plattsättare så jag gillar rymliga badrum och har även väldigt bra möjligheter till billiga material. Så storleken ur ett prismässigt perspektiv är inte viktigt. En anledningen till att vi vill försöka få lika stora sovrum också är för att vi har inte alla gemensamma barn och för att undvika diskussion om vem som får störst så vill vi göra dom så lika som möjligt.

Satsuki Satsuki skrev:
Jag misstänker att ni har tre barn som ska ha var sitt rum. Det går inte att få tillräckligt m förvaring med barn men ibland behöver man en gemensamhetsyta mer…
Vi har 2 kattvindar och en hel källare som förvaring så det får räcka. Sålänge barnen kan få egna rymliga garderober. Och hallen behöver jag inte större så hade gärna fått till något med den också om det är så att badrummet skulle vändas

C
Satsuki Satsuki skrev:
Eftersom det pratas om symmetri tänker jag att alla tre sovrummen ska vara lika stora och ha fönster på ungefär samma ställe.
Fin tanke, men i det här fallet är det inget man kommer att uppleva eller tänka på i verkligheten, i varje fall inifrån. Bättre att inte börja i den änden, för det kan låsa tanken och leda till onödigt krångliga och/eller ineffektva lösningar.
Fönstersättningen kan man disciplinera när man är klar med grundkonceptet - och är det logiskt/rationellt, så brukar även fönstersättningen "falla ut" fint.
Satsuki Satsuki skrev:
Det som blir kvar blir då ett badrum som jag av praktiska skäl skulle lägga precis över det på bottenvåningen.
+1 på detta :)
Satsuki Satsuki skrev:
(...)
Glömde visst skriva detta. Dörren ska vara utåtgående, också av rena säkerhetsskäl.

Redigerat:
Satsuki Satsuki skrev:
4 barn 😅 varav den äldsta kommer att få det stora i gamla bodelen för att komma ifrån minstingarna

• Haha
Chrzan
  • Laddar…
C
N Nilecity10566 skrev:
Den halen är dock fönsterlös, full av dörrar inkl toadörr, och korsande kommunikationsstråk. Vill du ha ett användbart "allrum" därupe, så satsa heller på ett mer definierat rum där det inte är så "strömt" överallt, med fönster och väggar/hörnor som går att inreda med sköna soffor etc.
Min skiss i #13 utgick ju tvärtom ifrån att du ville optimera ytan inne i sovrummen, men tänker du tvärtom så kanske man kan utvidga "landningsplatsen" utanför trappan (inkl där det redan står "allrum)? Det kunde ju få hög takhöjd, fina utblickar åt två håll, och kontakt med bägge våningsplanen utan att kännas som bara en korridor.

EDIT
ToreJ:s förslag i #2 ger också en användbar gemensam yta, samtidigt som det är båda harmoniskt och effektivt. Dock på bekostnad av badrum på ett installationstekniskt kanske knepigare ställe

Redigerat:
Jag ska försöka rätta mig och göra mig förståd lite bättre. Känner att jag vilseleder er alla nästan 😅.
*Men i utbyggnaden vill vi ha 3 sovrum. Gärna så lika storleksmässigt som det går.
*Vi behöver ett badrum. Gärna i närhet till det på bottenvåning då jag kommer att dra stammen i gamla ytterväggen och även för enklare rördragning.
(Dörren kommer givetvis gå utåt i badrummet)
*Hallen får vara hur liten som helst så länge man kan öppna dörrarna utan problem eller.
*Prisbilden på badrummet spelar ingen roll.
*Vill gärna få till fönster så att det blir så tilltalande som möjligt även utifrån.

Vad tycks om denna?

• Planritning av övervåning med tre sovrum, wc/dusch och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.