Hej alla

Håller på att flyttstäda ur en hyresrätt och håller just nu på med fogarna i en hyresrätt. Har märkt att det är ganska svårt att få dem i en enhetlig färg, jag har liksom skrubbat så att de är rena, men jag vet inte om det fortfarande är ingrodd smuts kvar.

Har ni något speciellt ni kan rekommendera i rengöringsmedel/husmorstips?

Jag använder just nu en orange cilit bang.

Ms

Åsa Lund
Skurborste är inte fel ;-)

image.jpg

Oslagbart!

jaga skrev:
[bild]

Oslagbart!

Hmmm intressant, funkar den bra mot svartmögel?

Redigerat:
phattrance skrev:
Hmmm intressant, funkar den bra mot svartmögel?
Absolut! Vi har provat många olika medel, detta är tveklöst det bästa hittills!

jaga skrev:
Absolut! Vi har provat många olika medel, detta är tveklöst det bästa hittills!
Sweet, då ska jag ta och skaffa mig en sån. Ska man använda sig av en diskborste när man sprutat medlet på kaklet? / fogen?

phattrance skrev:
Sweet, då ska jag ta och skaffa mig en sån. Ska man använda sig av en diskborste när man sprutat medlet på kaklet? / fogen?
Nej man skurar/gnuggar faktiskt inte. Man bara sprutar på och sen går det bort av sig själv (brukar ta 1-2 dygn, ev kan man upprepa behandlingen). Se till att ha bra ventilation, det luktar som i en simhall...

Använd klorinblandning 1 del klorion o 9 delar vatten. Billigt o bra. Har jobbat på simhall o det tar död på all svartmögel (dödar sporerna så det blir rent på djupet)

rugbyanders skrev:
Använd klorinblandning 1 del klorion o 9 delar vatten. Billigt o bra. Har jobbat på simhall o det tar död på all svartmögel (dödar sporerna så det blir rent på djupet)
jag har läst på många sidor att man INTE ska använda sig av klorin för att ta död på mögel

jaga skrev:
Nej man skurar/gnuggar faktiskt inte. Man bara sprutar på och sen går det bort av sig själv (brukar ta 1-2 dygn, ev kan man upprepa behandlingen). Se till att ha bra ventilation, det luktar som i en simhall...
fan va nice, trodde att man var tvungen att gnugga bort skiten också :)
Dessa medel, dom skadar väl inte fogen va?

Brukade först köpa dyrt antimögelmedel på kakelbutik för 180 kr flaskan men det funkar lika bra med utspätt Klorin.
Fukta först fogarna med duschslangen så att det suger in Klorinet bättre. Det tipset fick jag från kakelbutiken.

Jag tror det beror på att man vill mätta fogen lite grann att att Klorinlösningen sugs in i ytterskiktet på fogen där den gör mest nytta.

har testat "mögel bort" nu och det funkar hur bra som helst. Tack för tipset!

• Gilla
jaga
  • Laddar…
Testa Klorin nästa gång du stöter på mögel i fogar :-)
Förmodligen samma verksamma ingrediens: Natriumhypoklorit.

Drosen skrev:
Testa Klorin nästa gång du stöter på mögel i fogar :-)
Förmodligen samma verksamma ingrediens: Natriumhypoklorit.
har läst på olika sidor att man INTE ska använda sig av klorin för att ta kål på mögel i badrummet

Tack för informationen, ska läsa på mer.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.