329 läst ·
5 svar
329 läst
5 svar
Hur få ordning på kablar i tv-bänken
Medlem
· Västra götaland
· 560 inlägg
Jag har gjort en nystart i tv-bänken med ny tv och försöker ordna det snyggt i en låda under tv:n. Problemet är att det blir en enda stor kabelhärva.
Det är:
Det blir helt enkelt en massa kablar varav en del är av någon slags standardlängd (för långa)
Jag funderar på om det finns smarta trissor, rullar eller lådor som man kan 3d-printa och få mer ordning på överbliven kabel? Hur har ni löst det? Det här kan inte vara ett unikt problem!
Det är:
- En el in,
- En förgreningsdosa för elen.
- En nätverkskabel in.
- En switch för att få nätverk till tv, Apple-tv och smart-tv. Strömsladd och transformator till den.
- Apple TV med nätverkskabel, hdmi och ström till den.
- Digitalbox. (Denna ryker nog faktiskt, men idag, hdmi och ström och transformator till den. )
- Tv-box (dvs skärmen är en tunn version där all elektronik och uttag sitter i boxen. Ström, och internet till den. (Plus att det är här atv, digitalbox osv är inkopplade. Utgång upp till skärmen.
- En mesh router nätverk och ström till den. (Ok, den kanske inte behöver vara just i skåpet…)
- En subwoffer- ström till den.
- En ljudlimpa (på bänken) -ström till den. Dessutom anslutning till tv.
Det blir helt enkelt en massa kablar varav en del är av någon slags standardlängd (för långa)
Jag funderar på om det finns smarta trissor, rullar eller lådor som man kan 3d-printa och få mer ordning på överbliven kabel? Hur har ni löst det? Det här kan inte vara ett unikt problem!
Medlem
· Västra götaland
· 560 inlägg
Jag kanske borde frågat hur man BORDE göra….😁
Tänker det borde finnas någon enstaka som faktiskt lyckats göra på något bättre sätt…
Tänker det borde finnas någon enstaka som faktiskt lyckats göra på något bättre sätt…
Ofta går det att byta ut medföljande kabel mot kortare. Jag har gjort det på en del ställen i huset när det blir för mycket annars så jag skaffat superkorta kablar. (köpt på typ Kjell&Co och Amazon). Bra att välja kablar med samma färg som tv-bänken så syns de mindre åxå.
Då i princip all tv/ljud-utrustning är dubbelisolerade så de har ojordade platta europakontakter så se till att ha en kopplingsdosa som är gjord för platta kontakter så blir den bara 1/3 så stor som en för jordade kontakter.
Det finns kardborreband för kablar som är lite mer flexibelt än bundband så man kan packa om kablar lätt när man kör ändringar..
Ett tag hade jag en kabelväska vid stereo/tv-hyllan där det hopades kopiösa mängder kablar, som en låda med blixtlås i vilken det gick att knöka ner alla överskottskablar.
Min TV-bänk (från ikea) har ett utrymme längst ner mot golvet som man bara kommer åt från baksidan, där får en hel del kablar plats, till och med kopplingdosan för platta kontakter utan att det syns.
Då i princip all tv/ljud-utrustning är dubbelisolerade så de har ojordade platta europakontakter så se till att ha en kopplingsdosa som är gjord för platta kontakter så blir den bara 1/3 så stor som en för jordade kontakter.
Det finns kardborreband för kablar som är lite mer flexibelt än bundband så man kan packa om kablar lätt när man kör ändringar..
Ett tag hade jag en kabelväska vid stereo/tv-hyllan där det hopades kopiösa mängder kablar, som en låda med blixtlås i vilken det gick att knöka ner alla överskottskablar.
Min TV-bänk (från ikea) har ett utrymme längst ner mot golvet som man bara kommer åt från baksidan, där får en hel del kablar plats, till och med kopplingdosan för platta kontakter utan att det syns.
Nyttja baksida/undersida att fästa överbliven kablar på. Jag körde ett tag med avklippta spännremmar jag drog fast med en montageskruv för att kunna binda fast kablar.
Mycket beror ju på TV möbelns utformning. Vissa är ju lite förberedda för att underlätta kablage med blindutrymmen, eller utrymme bakom lådor som går att nyttja.
Just nu har jag en ensam smart tv utan roligt ljud. Så det räcker med en strömsladd.
Mycket beror ju på TV möbelns utformning. Vissa är ju lite förberedda för att underlätta kablage med blindutrymmen, eller utrymme bakom lådor som går att nyttja.
Just nu har jag en ensam smart tv utan roligt ljud. Så det räcker med en strömsladd.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden