Har en spisinsats inbyggd i en öppen spis. Här ingår en fläkt. Problemet är bara att fläkten går på såpass hög hastighet att ljudet är besvärande.

Någon som har förslag på hur man på ett inte alltför omständligt och kostsamt sätt, kan få till någon form av varvtalsreglering. Inte helt kul att sitta där med alltför högt ljud ...

Broschyren visar tyvärr inte fläkens effekt. Skulle det funka med typ en dimmer? Men dessa kanske inte tål mer än max 100 W och effekten hos en sådan här fläkt kanske är mer än så och dessa kanske dessutom saknar skyddsjord? Något som kanske är viktigt här?

Det är en Reostat du behöver.
Nån elektriker kan väl beställa hem det åt dig.
Eller kan det finnas hos Classe?

Tack ska ni ha för hjälpen. Kostnaden, runt tusen kr, är helt klart högre än vad jag hoppats på. :-(

Just nu har jag fläkten ansluten till ett vanligt jordat vägguttag, så spänningen är gängse 230 V.

Redigerat:
elmont skrev:
Här har du en betydligt billigare [länk]
Tack, nu börjar det likna något rent kostnadsmässigt. Nackdelen är alltså den att tyristorstyrning ger ifrån sig brumljud vid lägre hastighet och det är ju lägre hastighet jag är ute efter. Hur man vänder sig har man rumpan bak ..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.