Skånepöjk
Får köpa en värmepistol imorgon och försöka värma!
Mina klena armar på 60cm omkrets mäktar inte med

Skånepöjk
L lordi skrev:
Ett par rejäla rörtänger brukar göra susen, ingen skruttig polygrip.
Funkar inte det så får du värma. De har antagligen använt lin och linolja. Det brukar sätta sig bra med åren.
jo fattar! Grejen är den att jag är för jävla svag när jg försöker dra. Ingen power när man drar så långt över huvudet

Skånepöjk Hällvetet skrev:
jo fattar! Grejen är den att jag är för jävla svag när jg försöker dra. Ingen power när man drar så långt över huvudet
Då är det nog värme som gäller, alternativt mycket spenat till lunch i morgon. :strong::)

• Älska
  • Haha
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Hur ser det ut ovan betongen? Finns där något brännbart? Sågspån eller annan isolering eller ingenting? Värt att tänka på innan man värmer med någon öppenlåga!!!

• Gilla
Wheelabrator och 7 till
  • Laddar…
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Har använt rostlösande, 5-56
Skarvarna lär vara tätade med lin, å då finns risken att det nu sitter ännu hårdare nu när linet är blött och har svällt lite.

Ta och försök att se åt vilket håll det är gängat.

Dubbla rörtänger ger dubbelt moment! Så skaffa två....

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Skånepöjk
J jenslun skrev:
Hur ser det ut ovan betongen? Finns där något brännbart? Sågspån eller annan isolering eller ingenting? Värt att tänka på innan man värmer med någon öppenlåga!!!
bra input! Bör bara vara betong <3

Skånepöjk
Demmpa Demmpa skrev:
Skarvarna lär vara tätade med lin, å då finns risken att det nu sitter ännu hårdare nu när linet är blött och har svällt lite.

Ta och försök att se åt vilket håll det är gängat.
hur ser jag det..?

Vanliga skruvar mm är högergängade.
Högra trampan på en cykel är högergängad medan vänstra trampan är vänstergängad.

Mässingsadapter med en övre högergänga och en nedre vänstergänga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Övre gängan är högergänga, nedre gängan är vänstergänga.

https://www.nyteknik.se/popularteknik/gangad-skruv-6345366

• Älska
Skånepöjk
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den kan vara vänstergängad.
I vårt värmesystem så är vissa kopplingar vänstergängade.

Är rören som går åt sidorna fria så att det går att vrida T-kopplingen?
vänstergängad! Försök hitta ett vänstergängat t-rör!
Finns bara muffar som kan ha vänster-höger gäng.
Värm med svets och lossa.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
vänstergängad! Försök hitta ett vänstergängat t-rör!
Finns bara muffar som kan ha vänster-höger gäng.
Värm med svets och lossa.
så jag ska alltså dra t-röret åt ”fel håll” för att lossa det? Alltså åt samma håll som en skruv skruvas i?

Du måste tyvärr kapa bort en bit av sticket och en bit på ett av de längs gående röret för att kunna skruva av det.

Skånepöjk
HasvaH HasvaH skrev:
Du måste tyvärr kapa bort en bit av sticket och en bit på ett av de längs gående röret för att kunna skruva av det.
det är gjort! Ska försöka mig på att värma med värmepistol ikväll.
Hoppas jag slipper knacka upp taket för att byta röret!

• Rostigt rör och koppling synligt genom hål i vit putsad vägg, eventuell värmebehandling planerad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan Du hålla emot med en hammare på baksidan dikt mo t sticket och slå en 3 till 4 hårda slag med en annan hammare så är det mycket enklare än arr värma, för ska Du värma och det ska göra någon nytta så ska t rörs delen åt minsting vara mörkröd av tex en svetslåga!

• Gilla
bruka
  • Laddar…
HasvaH HasvaH skrev:
Kan Du hålla emot med en hammare på baksidan dikt mo t sticket och slå en 3 till 4 hårda slag med en annan hammare så är det mycket enklare än arr värma, för ska Du värma och det ska göra någon nytta så ska t rörs delen åt minsting vara mörkröd av tex en svetslåga!
Det räcker att värma så att linet brinner upp.
Har gjort detta som rörmokare många ggr. Värm inte i onödan. Värm och prova, lossar det inte så värm lite till.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.