Jag har en ventilationskanal i ytterväggen uppe i en 1,5 plansvilla. Huset byggt 1958. har rivit ut det mesta men har gått bet på en liten eternitkanal i väggen som ventilationsventilerna sitter på. Jag skulle vilja ha bort den men den verkar fastkilad i väggen. Det satt två spikar i den som ja tagit bort. Något tips hur man kan få ut den utan att ha sönder den? Spruta lite WD40 runt om och hoppas den glider ut lättare? Jag är slut på idéer.

• Gammal eternitventilationskanal i vägg med synlig ventilationsventil och spår efter borttagna spikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Den är nog bara fastklämd.
Varför skall du ta bort den?

Staffan

Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Den är nog bara fastklämd.
Varför skall du ta bort den?

Staffan
Ska sätta din nya ventiler och att ha giftigt material kvar i väggen känns onödigt..

Staffans2000
Aha!
Men tänk på att det är inte det minsta giftigt, så, så länge du inte använder våld och skadar röret, är det ofarligt.

Staffan

• Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Aha!
Men tänk på att det är inte det minsta giftigt, så, så länge du inte använder våld och skadar röret, är det ofarligt.

Staffan
Det vet jag, men vore lättare att sätta dit ny ventil utan denna där, vet inte om det finns nya ventiler som passar dessa idag ens..

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H
Hade liknande i mitt hus.
Slog sönder skiten.
Jag lever än.

den där asbets rädslan som finns är överdriven.
En gång eller två är ingen fara värre för dom som jobbade i det hela tiden.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
S
Klä in den med en sopsäck först eller två, om den inte går loss så krossa den i säcken.

Staffans2000
S DanielF skrev:
Klä in den med en sopsäck först eller två, om den inte går loss så krossa den i säcken.
Det blir nog lättare sagt än gjort, när den sitter fast inuti en vägg:D.

Staffan

Jag fick bort mina sådana rör genom att ugga/vicka..

M Mattias E Svensson skrev:
Det satt två spikar i den som ja tagit bort. Något tips hur man kan få ut den utan att ha sönder den?
Ta bort gallret på utsidan, kanske har du fler spik där. WD40 eller liknande tror jag inte på men ta en träkloss som mellanlägg och knacka lätt på den så kanske du får en känsla för om den rör sig det minsta eller är helt stum.

Stoppa in ett runt spirorör i kanalen och täta runt.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.