Hej, skulle behöva råd i lamp djungeln. Lysröret i vår väggbadrumslampa har kämpat på sedan åtminstone 2007 när vi flyttade in åtminstone men antagligen längre.
Lysröret började flimra och dog nyligen, min sambo var tyvärr snabb på att kasta det gamla men all text på den hade ändå försvunnit och köpte en sån här Clas Ohlson och den passar men går inte att tända, det låter bara som ett klickande ljud. När vi provade så provade vi både med och utan gamla glimtändaren.
Efter det började jag läsa om glimtändare och ballaster och ena och det andra och började gå ner i djungeln men gav snabbt upp så skulle behöva råd vad som behövs eller om det är armaturen som kan ha pajat?
Bifogar lite bilder där den så kallade glimtändaren också är bortskruvad.
Tack på förhand!
Lysröret började flimra och dog nyligen, min sambo var tyvärr snabb på att kasta det gamla men all text på den hade ändå försvunnit och köpte en sån här Clas Ohlson och den passar men går inte att tända, det låter bara som ett klickande ljud. När vi provade så provade vi både med och utan gamla glimtändaren.
Efter det började jag läsa om glimtändare och ballaster och ena och det andra och började gå ner i djungeln men gav snabbt upp så skulle behöva råd vad som behövs eller om det är armaturen som kan ha pajat?
Bifogar lite bilder där den så kallade glimtändaren också är bortskruvad.
Tack på förhand!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 126 inlägg
Din armatur ser ut att vara avsedd för T8 kvicksilverrör men du har köpt ett LED-rör som ska ersätta T5-rör med HF-don. Hur lyckades du ta så suddiga bilder?
Det kanske inte är för sent att lämna tillbaka röret.
Det är detta rör du ska ha: https://www.clasohlson.com/se/LED-lysror-T8-G13-9-W-60-cm-varmvitt/p/36-9328-1
Ett alternativ skulle kunna vara att bygga om armaturen och plocka bort ballast, glimtändare och ev kondensator och driva LED-röret med 230 V direkt. Det framgår dock inte av specen hos Clas ifall röret tål det. Kanske finns det bättre info på Osrams hemsida.
Jag trodde inte att ett T5-rör skulle passa i en T8-armatur.
Det kanske inte är för sent att lämna tillbaka röret.
Det är detta rör du ska ha: https://www.clasohlson.com/se/LED-lysror-T8-G13-9-W-60-cm-varmvitt/p/36-9328-1
Ett alternativ skulle kunna vara att bygga om armaturen och plocka bort ballast, glimtändare och ev kondensator och driva LED-röret med 230 V direkt. Det framgår dock inte av specen hos Clas ifall röret tål det. Kanske finns det bättre info på Osrams hemsida.
Jag trodde inte att ett T5-rör skulle passa i en T8-armatur.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
ok att använda skx 2x0,75 i fast installation till ett led-lysrör?
El -
Vad behöver jag köpa för att kunna få igång min golvvärme?
Värme allmänt -
Behöver jag elektriker för att få igång min cirkulationspump?
El -
Hur ska vi få igång värmen?
Värme allmänt -
Cirkulationspump går inte igång; ingen värme. Alfa Laval Mini-Eco
Värme allmänt