Hej!
Jag bor i hyresrätt, en mindre 2:a. Det är en gammal lägenhet med högt i taket, stuckatur och parkettgolv mm. Därför är det otroligt störigt att det vid någon typ av renovering för ca 10 år sedan (innan jag bodde där) uppförts en vägg som delar av ett annars stort kök, så att det nu istället är mkt litet och mörkt. Väggen är ej bärande. Den gör att köket ser ut som en industrilokal, med två rektangulära (liggande) fönster högst upp, jättefult och passar inte alls med lägenhetens stil i övrigt. Och framförallt gör det att man har ett litet kök (7 kvm) och ett jättelitet sovrum (7 kvm). Sovrummet vetter ut mot en mkt fin balkong och innergård.
Min dröm är att ta bort den hemska väggen. Man skulle då få ett luftigt stort socialt kök med balkong. Då kunde man ka kombinerat kök och vardagsrum, och så sover man i det som nu är vardagsrum istället. Det hade passat bättre in i planlösningen i övrigt.
Jag har ingen aning om vad det skulle kosta för hyresvärden att ta bort väggen, vad tror ni? Jag kan även tänka mig att bekosta en sån sak själv, bara för att slippa väggen som förstör hela lägenheten.
Min huvudfråga är, hur får jag hyresvärden att köpa min idé om att ta bort väggen? Det blir ju en mkt bättre lägenhet utan väggen, både för mig nu och för kommande hyresgäster i framtiden.
Jag har bott i lägenheten i 5 år. Hyresvärden är en stor privatägd hyresvärd med fastigheter i hela landet.

Tack på förhand!

Du tror att det blir bättre och är villig att betala. Känns som du har ett bra case. Nu är det dags att höra av sig till hyresvärden med förslaget.

Ladda med några få sakliga och konkreta argument, och formulera dem ur värdens synvinkel så låter det som att du har en bra chans.

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Du kan väl börja med att fråga hyresvärden vad det skulle kosta att ta bort väggen och kanske försöka med att dela på kostnaden om det är rimligt. Samtidigt får du nog acceptera att man kan tycka olika, och att det troligen funnits en tidigare hyresgäst som velat ha denna lösning. Det finns många fördelar med ett sovrum som är separat från vardagsrummet även om det är litet, och lösningen med kombinerat vardagsrum / kök innebär att köksmaskiner kan upplevas som bullriga

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Din lill tvåa blir en stor 1a men din ombyggnad. Säkert lägre brukvärdeshyra då och det kan vara din största utmaning mot hyresvärden.

Alternativ 2 är att göra ändringen och sedan ändra tillbaka igen innan du flyttar ut. Dock bör du här ha hyresvärdens ok på detta.

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Hur stor är egentligen hela lägenheten, om detta kök + sovrum är ynka 14 kvm?
hur stort är det nuvarande vardagsrummet?
Det vore intressant att få sen en planlösning!

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Lägenheten är 48,5 kvadratmeter totalt.
Jag återkommer imorgon med en egenhändigt ihopknåpad planritning!

C chrille-gäddan skrev:
Din lill tvåa blir en stor 1a men din ombyggnad. Säkert lägre brukvärdeshyra då och det kan vara din största utmaning mot hyresvärden.

Alternativ 2 är att göra ändringen och sedan ändra tillbaka igen innan du flyttar ut. Dock bör du här ha hyresvärdens ok på detta.

Angående bruksvärdeshyra, räknas två små rum som mer värda än ett stort? Är det inte kvadratmeterna allena som hyran utgår från? I min lägenhet anser jag att de förstört en fin våning, hellre ett stort fint rum än två små omöblerbara mörka kyffen.

Personligen har jag hellre ett extra rum än att sova i vardagsrummet så att det blir bättre utan väggen är ju ingen universell sanning.
Nu är ju rum på 7kvm inte mycket att hänga i julgranen vare sig som kök eller sovrum så skulle jag till nöds måste bo så kanske man skulle resonera annorlunda.
Hur som helst menar jag bara att för att vinna en sådan diskussion är det ofta en bra idé att försöka lura ut, förstå och ha bemötande för rimliga argument/åsikter från motparten också.

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Handritad planritning av en lägenhet med markerade ytor för kök, sovrum och hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag ber om ursäkt för svarsdröjsmålet härifrån!
Här kommer nu mitt försök till planritning över lägenheten.
(Det är alltså väggen mellan köket och sovrummet jag vill bli av med.)

Handritad planlösning av en lägenhet med kök i hallen och två rum utan avdelande vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägenheterna (två st) under mig har denna planlösning, dvs de har inte den störande väggen, utan har köket i hallen istället, och har således två rum och kök utan störande avdelande vägg. Jag hade gärna haft denna planlösning men att få värden att flytta på köket är nog till att hoppas lite väl mkt eller?

Att bygga ett nytt kök kostar en hel del, så det är knappast rimligt för en hyresvärd. Det kanske kan göras när köket är slitet och måste byggas ut. Märkligt att man gjorde denna ändring i vissa lägenheter men inte i alla, men det kanske var olika önskemål från dåvarande hyresgäster.

• Gilla
doftpelargonen
  • Laddar…
Ja, så kan det ha varit. Mitt huvudönskemål är att få bort väggen mellan kök och sovrum så att lägenheten blir ljusare och känns större.

Vad tror ni det är för kostnad att ta bort själva väggen enbart? Den är ca 2,5-3 meter lång. Vad händer med golvet "under" den om man tar bort den? Måste golvet då också bytas/fixas måntro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.