Med nytt Nivell system och mekanisk frånluft har vi konstaterat att vi behöver mer tilluft då det nu är ett rejält undertryck i huset.

Vi har tegelbeklädd lättbetong ytterväggar på drygt 40cm. Ett lager tegel utanpå.

Hur får jag hål genom detta på ett bra sätt?

Finns någon hålsåg (som inte kostar tusenlappar) som fixar det?

Mvh,
Anders

Annars kan du borra en massa småhål i en cirkel med ett mindre borr. Annars hyra en kärnborrmaskin.

Hyr en kärnborr eller en gubbe med en kärnborr.

Tack för förslagen... Jag hade redan ringt runt till lite hyrfirmor men ingen har så lång (djup) hålsåg. Jag vill få genom en sån här: http://www.bygghemma.se/inomhus/var...n/vaggventil-tilluft-fresh-tl80f-dbs/p-166941

Hålet ska vara 125mm i diameter och de jag pratat med har sågar som tar 150mm djupt men med det kommer jag inte genom även om jag borrar från båda hållen...

Ytterväggen inklusive tegel är alltså 400mm tjock.

Mvh,
Anders

Tydligen har uthyrarna förlängare... Jag har nu hittat maskin och borr! :)

//Anders

Men vänta nu. Lättbetongväggen kan du ju borra med vanlig hålsåg och här brukar jag köra med förlängare som finns till hylsnyckelsats och hylsa i passande storlek för hålsågens sexkantprofil och når då lätt 300-400mm.
Så du borrar ett hål rakt genom väggen med installationsborr som du dessutom vinklar lätt så att du får fall mot utsidan för ev. kondensvattten.
Sedan är det vara att köra på från insidan i lättbetongen med 127mm hålsåg i vanlig bimetall, kostar ca 125;- + fästdon, tills du når tegelväggen. Återstår sedan att borra genom teglet från utsidan och skulle tro att hålsågen även fixar detta då tegel är en poröst, såvida du inte har någon annan fasadsten som bara kallades "tegelvägg".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.