1 914 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Få bort överflödig linolja
Beställde en specialbyggd bokhylla i ek av en snickare som levererades för tre dagar sedan. Bokhyllan dröp av linolja så försökte torka bort överflödet med trasa och hushållspapper.
Dock verkar jag inte fått bort allt och en ikealåda som jag ställde på hyllan efter montage fick fettfläckar i botten, samt några böcker.
Jag har nu tömt bokhyllan och torkat med så väl fuktig som torr trasa länge. Men om jag lägger hushållspapper på hyllan med en lättare tyngd (tex bok). Så kommer det efter par timmar fettfläckar på pappret.
Vad ska jag göra för att få bort överskottet? Känns som jag torkat i timmar.
Dock verkar jag inte fått bort allt och en ikealåda som jag ställde på hyllan efter montage fick fettfläckar i botten, samt några böcker.
Jag har nu tömt bokhyllan och torkat med så väl fuktig som torr trasa länge. Men om jag lägger hushållspapper på hyllan med en lättare tyngd (tex bok). Så kommer det efter par timmar fettfläckar på pappret.
Vad ska jag göra för att få bort överskottet? Känns som jag torkat i timmar.
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Verkar som att du antingen fått den levererad för tidigt då linolja behöver härda. Alt om snickeriet behandlat med rå linolja i för stor mängd, då härdar den inte och kommer vara kladdig. Men det verkar konstigt om de gjort det.
Jag skulle vänta några dagar och har det inte blivit bättre kontakta snickeriet och fråga vad som är fel.
Jag skulle vänta några dagar och har det inte blivit bättre kontakta snickeriet och fråga vad som är fel.
O Octavianus skrev:Verkar som att du antingen fått den levererad för tidigt då linolja behöver härda. Alt om snickeriet behandlat med rå linolja i för stor mängd, då härdar den inte och kommer vara kladdig. Men det verkar konstigt om de gjort det.
Använder man verkligen rå linolja till bokhyllor? Trodde alltid det var kokt just på grund av rå inte härdar på samma sätt.
Ja, det känns verkligen som den levererades förtidigt. Dessutom har flera av hyllplanen skavanker som inte känns ok. Mutter….
Redigerat:
Nej man behandlat inte med rå, men eftersom den inte är torr verkar ngt mysko. Är det för mkt kokt linolja blir det snarare skin snarare än blött. Iaf om den fått härda iaf 4 dagar.Alma_Göteborg skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden