Min stålfria weber har faktiskt rostat på ett ställe. Sprintarna baktill som håller huven på plats.

Ena sprinten gick av idag så nu hänger huven bara på den andra. Har ni tips på hur jag ska få av dem? De sitter som berget.

• Grilldetalj, locket öppnas, rostfritt stål, skuggor, träbakgrund, instruktionsetikett, utomhus, förslitning, mekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JockeHX skrev:
Min stålfria weber har faktiskt rostat på ett ställe. Sprintarna baktill som håller huven på plats.

Ena sprinten gick av idag så nu hänger huven bara på den andra. Har ni tips på hur jag ska få av dem? De sitter som berget.
Har nog rost på samma ställe på vår Weber Genesis S-330.
Kan du få ur den hela sprinten och ta av locket, för att sedan komma åt och knacka ur den trasiga?

ClasseClas
J JockeHX skrev:

Jag fick samma problem med min Weber Genesis S-330 från 2011. På ena sidan kunde jag knacka bort sprinten med en dorn men på andra sidan fick jag borra bort sprinten. Jag var inne på att byta ut sprintarna mot rostfria skruvar men hittade reservdelar hos Lindarn och använde dem. Jag smorde sprintarna med aluminiumpasta eller bromssilikon, kommer inte ihåg vilket. Då kanske det tar lite längre tid innan de rostar eller korroderar ihop igen. Det hann gå 11 år innan sprintarna behövde bytas ut.

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag fick samma problem med min Weber Genesis S-330 från 2011. På ena sidan kunde jag knacka bort sprinten med en dorn men på andra sidan fick jag borra bort sprinten. Jag var inne på att byta ut sprintarna mot rostfria skruvar men hittade reservdelar hos Lindarn och använde dem. Jag smorde sprintarna med aluminiumpasta eller bromssilikon, kommer inte ihåg vilket. Då kanske det tar lite längre tid innan de rostar eller korroderar ihop igen. Det hann gå 11 år innan sprintarna behövde bytas ut.
Min är också en S-330. Borra bort dem verkar som en bra idé. Min grill är bara 6 år gammal. Misstänker att dessa sprintar är den enda delen som inte är rostfri.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ClasseClas
Just dessa sprintar är i elförzinkat stål så de rostar + det blir galvanisk korrosion mot alulocket och alutråget.

Det finns andra delar som inte är rostfria, tex underredet i stål och isolerplåten inne i alulocket.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Just dessa sprintar är i elförzinkat stål så de rostar + det blir galvanisk korrosion mot alulocket och alutråget.

Det finns andra delar som inte är rostfria, tex underredet i stål och isolerplåten inne i alulocket.
intressant med isolerplåten i locket. Den hade rostat i nederkant så pass att det börjat trilla loss bitar. Hade inte lagt märke till det om jag inte kollat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.