3 708 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Kalkputsfärg Weber vs Becker skillnad?
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Hej! Vi, eller hantverkare snarare, ska måla om ett putsat hus, där det använts Webers produkter och kalkfärg. Huset är slätputsat. Är det skillnad på Weber mot Becker kalkfärg? Någon som vet? Tack om någon kan bidra med åsikter
Jag undrar precis samma sak, då jag ska måla om i en gammal källare som tidigare har Weber 249 kulturkalkfärg och det som verkar gå att få tag i utan att beställa är just Beckers Mineral Kalkfärg som Bygma rekommenderade mig. Kom ni fram till något?
Medlem
· Östergötland
· 149 inlägg
Vi målade inte med kulturkalkfärg i vårt fall då det inte behövdes, utan vi kunde gå på vanlig kalkfärg från Weber som blandas med vatten. Men vad jag vet så fanns vanlig kulturkalkfärg finns på Optimera för vi har handlat (och priset var nästan detsamma) hoppas detta hjälper dig 😊K Kingenkongen skrev:
Tackar! Hittade just inget på hemsidan dock. Hittar jag ingen anledning att inte välja Beckers kalkfärg så blir det nog den dock, jag ska bara bättringsmåla och tänker att det kanske inte spelar enormt stor roll.W Winston2009 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Gärna en länk till beckers kalkfärg, tror den har akrylat som bindemedel, och är då inte kalkfärg.
Köp webers kalkfärg, 249 är för nyputs och 246 är för renovering. så 246 i detta fall.
Säljs på flera ställen i stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet.
Köp webers kalkfärg, 249 är för nyputs och 246 är för renovering. så 246 i detta fall.
Säljs på flera ställen i stockholm, vet inte hur det ser ut i övriga landet.
https://beckers.se/produkter/mineral-kalkfarg
(Du fick den i den andra tråden också.)
Om du vet någon handlare i Stockholm som lagerför Weber 246 så tar jag gärna emot tips.
Intressant att höra att det är det som är skillnaden mellan Weber 246 och 249, jag har nämligen försökt ta reda på det. 
(Du fick den i den andra tråden också.)
Om du vet någon handlare i Stockholm som lagerför Weber 246 så tar jag gärna emot tips.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 453 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 453 inlägg
Beijer Bromma eller Sverag i Älvsjö säljer båda 246 och 249 vit eller bruten, även stänkputs spritputs och rivputs vit eller bruten, och allt annat inom puts. Eller tegelförsäljningen i Högdalen.
Skillnaden mellan dom 2 är att 246 har ca 5% plast i sig för att bättre fästa på underlaget.
249 är ren kalkfärg, men rekommenderas enbart om det är nyputs.
Alltså att man huggit ner allt, och putsat om.
Annars är det 246 man ska använda.
Skillnaden mellan dom 2 är att 246 har ca 5% plast i sig för att bättre fästa på underlaget.
Tusen tack, ska ringa och kolla lagerstatus imorgon! 👍N neo11 skrev:Beijer Bromma eller Sverag i Älvsjö säljer båda 246 och 249 vit eller bruten, även stänkputs spritputs och rivputs vit eller bruten, och allt annat inom puts. Eller tegelförsäljningen i Högdalen.
Klicka här för att svara