5 216 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Hur f-n lägger man parkettgolv med 5gs-system med bra resultat?(byggmax)
Har inhandlat ett askgolv från byggmax med 5gs låssystem. Detta golv har en låsning på kortändan där " nästa" rad låser föregående kortsida. Ni som lagt det vet vad jag menar. Detta skulle ju vara överlägset enligt säljaren, och det kanske det är men jag har stora problem att få ihop just kortsidorna. Nån som har nåt stalltips att dela med sig?
Jag vet inte om det är samma som det ek-golv från Byggmax som jag lade in för ett antal år sedan.
På det var jag i alla fall tvungen att först montera ihop alla kortändar för att sedan lyfta in hela längden (14 meter som längst!) i föregående parkettrad.
På det var jag i alla fall tvungen att först montera ihop alla kortändar för att sedan lyfta in hela längden (14 meter som längst!) i föregående parkettrad.
Allvetare
· Stockholms län
· 822 inlägg
Byggmax har en instruktionsfilm på deras hemsida där de slår ihop ändarna med en "baksmälla" men det förekommer som sagt golv där man måste haka ihop en hel rad för att sedan lägga hela raden på en gång. Läs instruktionerna som följer med i paketet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Det lät precis som den typen som Kährs också kört med iaf tidigare...
...och när man googlade så kom man fram till detta...
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/Golv/65002/L%C3%A4ggningsanvisning%205Gs.pdf
Man behöver precis som med Kährs ett speciellt verktyg för att låsa den sista raden.
Men under läggningen gäller det bara att se till så låsningarna ligger i rätt läge för annars få man inte ner biten sidan om den förra eller hur man ska förklara det...
...och när man googlade så kom man fram till detta...
http://epi.byggmax.com/Documents/Produktspec/Golv/65002/L%C3%A4ggningsanvisning%205Gs.pdf
Man behöver precis som med Kährs ett speciellt verktyg för att låsa den sista raden.
Men under läggningen gäller det bara att se till så låsningarna ligger i rätt läge för annars få man inte ner biten sidan om den förra eller hur man ska förklara det...
Klicka här för att svara