21 140 läst ·
14 svar
21k läst
14 svar
Ta bort plastmatta innan man lägger parkettgolv?
Det spelar ingen roll med parketten. Om du skulle lägga matta så var du tvungen att ta bort minst ett lager 
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
har du koll på om golvet i stort är plant, så det inte döljer sig nått "fult" under mattorna...
trä eller betong underst?..
trä eller betong underst?..
Trä under, och ser någorlunda plant och fint ut. Det är vissa ställen som inte har någon matta alls och där blir det ju en liten skillnad på höjden , men tänkte om jag sätter extra underlagsfoam på de ställena?
Nja, tror inte jag skulle fylla ut med foam, den är för mjuk. Försök lägga in bitar av riktig plastmatta istället. Köp några bitar med samma tjocklek som du redan har på en golvfirma. Och jag nog skulle lägga lumppapp mellan parketten och platmattan för säkerhets skull, beroende på hur slät parketten är på baksidan är så kan den annars ge upphov till ljud om du inte har papp...
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
, jag rev nyss ut 20 kvm, och under 2 lager plastmattor var det 1 lager tunn masonit, ytterligare ett lager tjockare masonit och under det illa åtgången råspont/undergolv, har rivit ut allt, nere i torpargrunden just nu, så... önskar dig lycka till, det blir ofta mer än man räknat med....
Varför riva bort? Borde inte plastmattan bidra till stegdämpning?
Vi rullade ut någon speciell golvskumgummi sak på 3 mm över plastmattan och la golvet rakt på. Så länge det är relativt plant så är det en utmärkt lösning. Om det inte är så att du vill plocka ner lister och sätta nya för att få ner "höjden" på golvet
Vi rullade ut någon speciell golvskumgummi sak på 3 mm över plastmattan och la golvet rakt på. Så länge det är relativt plant så är det en utmärkt lösning. Om det inte är så att du vill plocka ner lister och sätta nya för att få ner "höjden" på golvet
Är det linoleummatta har jag fått höra att den ska rivas bort. Men finns väl inga måsten. Byggsäljaren som jag köpte golvet från menade på att det kan finnas risk för mögel eller annan ohyra.
Jag rev bort mitt linoleum golv o fyfan vad det stank. Nu kanske lukten aldrig hade lämnat golvet om jag lämnat det kvar, men det känns iaf bra att veta att det är rent och fräscht under parketten.
Jag rev bort mitt linoleum golv o fyfan vad det stank. Nu kanske lukten aldrig hade lämnat golvet om jag lämnat det kvar, men det känns iaf bra att veta att det är rent och fräscht under parketten.
Har nog läst igenom alla trådar som innehåller ordet lumppapp på detta forum (måååånga trådar), och inser att grålumppamp har många fördelar gentemot foam. Ger bättre stabilitet än foam då jag redan har plastmatta / spånskivegolv under samt ett tystare golv. Dessutom är det förlåtande om man måste ha 2-3 lager för att få upp nivån.
MEN, en sak har jag fortfarande inte bestämt mig om: De tär om jag ska riva bort den övre plastmattan, som är limmad mot den undre plastmattan. Resultatet av det skulle bli att det där svarta limmet kommer fram och det GÅR INTE att få bort medrimliga metoder/tidsåtgång. Lägga lumppapp på limmet??
MEN, en sak har jag fortfarande inte bestämt mig om: De tär om jag ska riva bort den övre plastmattan, som är limmad mot den undre plastmattan. Resultatet av det skulle bli att det där svarta limmet kommer fram och det GÅR INTE att få bort medrimliga metoder/tidsåtgång. Lägga lumppapp på limmet??
Fördelen med att riva bort den övre mattan är att jag får mindre nivåskillnader att jobba upp med lumppapp, nackdelen är att då blir det direkt på limmet som lumppappen läggs på. Risk för lukter etc från det gamla limmet? (15-20år gammalt)Klicka skrev:
Skrapa bort limmet?Siouxsic skrev:
Jag använde tapetångare för att skrapa bort mitt gamla lim som var ca 50 år gammalt...
Klicka här för att svara