Hej,

Jag har hittat en begagnad bänkskiva i sten (2,8 m) som jag så gärna vill ha i mitt kök. Problemet är bara att jag måste komma på något bra sätt att frakta den på. Min initiala tanke var att hyra ett släp och köra och hämta den själv (30 mil t/r). Men vågar jag det? Behöver jag konstruera någon slags ram elr liknande för att den ska ligga säkert? Jag har googlat som en galning men inte hittat någon info som gjort mig klokare. Finns det någon här som fått en bänkskiva levererad och minns hur den var emballerad? Elr ännu bättre- någon som varit i samma sits som jag och kommit på en briljant lösning?:)

Skivor fraktar man väl stående. Jag skulle nog hyrt en skåpbil och snickrat ihop en ställning och haft den inne i skåpbilen. Fördelen med skåpbil är ju att du kan spänna fast den mot väggen.

• Gilla
Annaastrom och 1 till
  • Laddar…
En egenbyggd ställning av träreglar i en släpvagn för att transportera stora granitskivor, med person som övervakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga problem att bygga en egen ställning. Har tyvärr ingen bättre bild på bara ställningen men denna byggde jag när jag hämtade två granitskivor som var 3000X1300 och 1500X1150.
Byggd av 45X95 reglar.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Alltid stående!

Ska du köra den på släp så får du ställa de på något eftergivligt, två lösa däck tex samt bygga en stadig ställning likt bilden ovan.

Räkna med att den väger.

Köpte precis själv en 285x70x3cm och aldrig någonsin att man fixar den själv.
Fick hjälp av bror och vi båda är ganska starka men det var ingen lätt grej att bära den från parkeringen in till köket.

B BennySand skrev:
[bild]
Inga problem att bygga en
B BennySand skrev:
[bild]
Inga problem att bygga en egen ställning. Har tyvärr ingen bättre bild på bara ställningen men denna byggde jag när jag hämtade två granitskivor som var 3000X1300 och 1500X1150.
Byggd av 45X95 reglar.
Byggd av 45X95 reglar.
D Dublin skrev:
Skivor fraktar man väl stående. Jag skulle nog hyrt en skåpbil och snickrat ihop en ställning och haft den inne i skåpbilen. Fördelen med skåpbil är ju att du kan spänna fast den mot väggen.
tack för era svar! Måste dock erkänna att det känns lite trixigt med tanke på att jag är väldigt mycket nybörjare på allt som handlar om att bygga . Men om jag skulle få till något likande , funkar det lika bra att frakta i släp med kåpa? Bor på glesbygd och vet inte var jag ska få tag på skåpbil..

Huddingebo Huddingebo skrev:
Alltid stående!

Ska du köra den på släp så får du ställa de på något eftergivligt, två lösa däck tex samt bygga en stadig ställning likt bilden

Räkna med att den väger.

Köpte precis själv en 285x70x3cm och aldrig någonsin att man fixar den själv.
Fick hjälp av bror och vi båda är ganska starka men det var ingen lätt grej att bära den från parkeringen in till köket.
det här är en lite tunnare modell och enligt säljaren ska den väga runt 80kg. Han har lovat att han ska hjälpa mig till släpet ialla fall, sen får jag hoppas att någon av mina nya grannar kanske kan bistå med en hand för att få in den i huset. Hursomhelst verka det bli en utmaning att få till detta

Hur bred och vilken tjocklek har skivan?
80kg låter lite för en så lång skiva. Man brukar räkna på ungefär dessa vikterna:
En stenskiva som är 20 mm tjock väger ungefär 60 kg/m2 , en 30 mm skiva ca 90 kg/m2 och en 40 mm skiva ca 120 kg/m2.

Ett skåp med kåpa kommer gå hur bra som helst så länge de klarar vikten. Jag körde min på ett öppet släp!

A Annaastrom skrev:
det här är en lite tunnare modell och enligt säljaren ska den väga runt 80kg. Han har lovat att han ska hjälpa mig till släpet ialla fall, sen får jag hoppas att någon av mina nya grannar kanske kan bistå med en hand för att få in den i huset. Hursomhelst verka det bli en utmaning att få till detta
Ok, så snällt!

Då kanske den är 2cm tjock och har urtag för spis etc.
Om den nu har urtag så är den extra känslig.

Stenfirman jag köpte av avrådde från att köra den på släp.
Samtidigt har jag läst om de som har gjort det. Men ställ den inte direkt på släpet. Släp har ofta mycket dålig stötdämpning.

• Gilla
Osat
  • Laddar…
A Annaastrom skrev:
Problemet är bara att jag måste komma på något bra sätt att frakta den på. Min initiala tanke var att hyra ett släp och köra och hämta den själv (30 mil t/r).
Det låter väl bra att dra den på en släpkärra.
Ta med några 2,8 m långa reglar att lägga skivan på.
Så räcker det med att surra allt ihop med lina/band, så det håller sig i mitten av flaket.

Och kör försiktigt!

• Gilla
Fredrik_Jonsson84
  • Laddar…
Skulle någon kunna dela en enkel ritning på en A-ram för en bänkskiva? Jag ser bilden ovan givetvis, men ganska ny så skulle verkligen uppskatta om någon har en enkel ritning eller länk till en ritning?

Tack på förhand

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.