Spjället borde vara stängt när du inte eldar men med ett otätt spjäll så kan , speciellt i hus med självdrag, göra att luckorna slår mot varandra pga trycket. Men då pratar vi om frontluckan. Om du känner dig osäker på det hela och störs av det rekommenderar jag att du tar kontakt med den sotare som utför sotningen i din kommun och be denne komma och se så allt är ok.
Som nyinflyttad till hus med vedeldningsmöjlighet så är att kontakta sotaren det första jag gör för att säkerställa skorstenens skick innan jag tänder upp första brasan. Litar inte på någon annans utfästelser om att det är ok att elda förutom sotarens eller brandinspektörens säkerställan.
Kort svar: Ring sotaren 😀