Hej!
Har flyttat in på prov en månad i ett äldre hus med denna vedpanna.
Förvaltaren har inga instruktioner och han som äger huset sitter på hemmet.
Är rädd för att det ska koka eller att jag "feseldar". Har aldrig eldat själv i panna men var med farfar ibland när han tände upp i pannan.
Har bara eldat i kaminer innan.

• Gammal panna i källare med rostig yta, tillhörande rör och instrumentpanel med mätare och rattar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till Byggahus!

Vad är det du undrar över?

Generellt kan man säga att det behövs rätt mycket torr ved och god tillgång på luft för att pannan ska brinna bra och värma som den ska.

Har du nån ackumulatortank?
Finns det ved att elda?

Hej!
och tack för välkomnandet.
Jo jag har varit inne på en tråd här om att elda och då pratas det mycket om rökgastemperaturen och det skrämmer mig, tänk om jag förstör något.
Jag provade att elda igår kväll och först var det ingen bra fart på det men justerade lite i luckorna fram och tillbaka och fick upp pannan till 70grader men vågar inte elda mer då jag inte vet vad mätaren till höger betyder.
Efter det var jag inne här på en tråd som berättade hur man startar upp eld i pannan, men är ändå nervös för det här med shunten och rökgastemp och att den kan koka.
Vet inte riktigt hur man gör om det skulle koka🫣
mvh

Glömde säga att det finns en ackumulatortank på 500 liter inkopplad.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Om pannan börjar koka kan du strypa lufttillförseln och ta dej en lång varm dusch eller tappa upp ett hett bad.

Elda så att hela acctanken blir het, når du 70 grader i botten av acctanken har du inte eldat för mycket.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Bra!
Tack för svar. Ska prova. Igår stod alla ackumulatortemp bara på 20 grader.
Mvh

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
M Mialutt skrev:
Bra!
Tack för svar. Ska prova. Igår stod alla ackumulatortemp bara på 20 grader.
Mvh
Har du koll på spjällen ?? Så du stänger direktspjället när de tatt sig. Annars blir de hett i skorsten. På din panna släpper du in luft med nedre luckan. Brinner de väl mycket så lugnar du elden med andra spjället. Om du öppnar översta lucka på panna så ser du spjällen.

Bra att få veta. Tack!
Igår när jag eldade så hade jag det spjället du skriver om öppet (det högra) och förstår nu att det ska stängas när det tagit sej då.

M Mialutt skrev:
Bra att få veta. Tack!
Igår när jag eldade så hade jag det spjället du skriver om öppet (det högra) och förstår nu att det ska stängas när det tagit sej då.
Det spjället mot elden ja! Det övre mot skorsten kan du nog dra ner mot hälften om draget tillåter. Om du inte redan har en rökgastermometer så skaffa en. Den sätter du i sotluckan uppe på pannan. Sen lär de nog inte skada om du sotar ur dom två kanalerna som går ner i panna. Dessa ser du längst in i översta luckan.

Så här såg det ut när jag flyttade in för några dagar sen. Är inte eldat här sedan april 2025.

• En gammal, sliten vedeldad spis med öppnad lucka visar aska och sot inuti, ej använd sedan april 2025.
    Skapa konto
  • Gammal och orostad panna med sotig lucka och vred, fotograferad i ett äldre pannrum.
    Skapa konto
  • Insida av en mörk, sotig spis eller kamin, täckt med aska och sot, troligen från brist på användning sedan april 2025.
    Skapa konto
M Mialutt skrev:
Så här såg det ut när jag flyttade in för några dagar sen. Är inte eldat här sedan april 2025.
De där ser inte alls bra ut!!! Dra ur aska ofta. När du dratt ur askan så kan de sitta två keramik grunkor längst in på rostret i nedersta luckan. Dom går att plocka ur. Kolla så de inte är tätt i dem. Där ska nämligen sekundärluft in. Att de är lite tjärämnen i eldstaden är helt i sin ordning. Borsta även ur innanför översta luckan.

Nej, jag förstod det också. Man blir lite orolig bara för hur andra hyresgäster skött detta.

Har rakat ur det mesta men ska kolla dom rasterna du skriver om.

Keramikgrunkorna menar jag

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.