Medlem
· Sollentuna
· 36 inlägg
Hej folket,
Håller på med ganska stora puts reparationer på min fasad som består av blåbetong.
Har prövat på bortre kortsidan först då min manliga hybris sa mig att det där går enkelt. Själva rivningen, nätning, grundning och putsning gick superbra (även om jag var tvungen att putsa tjockare än rekommenderat på sina ställen, har inte spruckit än iaf). Hur som, sen kom jag till mönstring och där faller jag ganska platt. Min första ide var att skura fram, troligtvis var min ballast för liten för att detta skulle lyckas, så då skvätte jag med en kalkkvast på väldigt blött bruk i ytterst tunt/lite i taget för att försöka och det gick bättre i omgångar men inte optimalt.
Till saken hör att jag fick massa påsar weber och combimix 0-1 mm som jag självklart velat använda. Och försökt använda mig av... personen jag fick den av hade haft en firma som putsat med snarlikt resultat som jag har på min vägg. Därför trodde jag att jag skulle på nått vänster lyckas efterlikna detta...
/Stukat gör-det-självförstroende
Håller på med ganska stora puts reparationer på min fasad som består av blåbetong.
Har prövat på bortre kortsidan först då min manliga hybris sa mig att det där går enkelt. Själva rivningen, nätning, grundning och putsning gick superbra (även om jag var tvungen att putsa tjockare än rekommenderat på sina ställen, har inte spruckit än iaf). Hur som, sen kom jag till mönstring och där faller jag ganska platt. Min första ide var att skura fram, troligtvis var min ballast för liten för att detta skulle lyckas, så då skvätte jag med en kalkkvast på väldigt blött bruk i ytterst tunt/lite i taget för att försöka och det gick bättre i omgångar men inte optimalt.
Till saken hör att jag fick massa påsar weber och combimix 0-1 mm som jag självklart velat använda. Och försökt använda mig av... personen jag fick den av hade haft en firma som putsat med snarlikt resultat som jag har på min vägg. Därför trodde jag att jag skulle på nått vänster lyckas efterlikna detta...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Stukat gör-det-självförstroende
Jag har liknande struktur på en hel del innerväggar där jag fyllt gamla borrhål och liknande, och då med spackel, så inte riktigt lika mot vad du har. Jag har då först klafsat på spacklet och sen duttat med bit skum (som jag hade från bygge av stoppade möbler), skulle rekommendera att du skaffar svampar med lite olika textur och gör en massa tester bredvid och ser vilket som blir mest likt.
En annan variant som jag inte provat är att försöka gjuta av mönstret och sen stämpla mönstret där du lagar. Jag har nån gång sett att det är så man gör med texturen på bilsätesklädsel när man ska laga dem... men jag har ingen aning om lämpliga släppmedel osv.
En annan variant som jag inte provat är att försöka gjuta av mönstret och sen stämpla mönstret där du lagar. Jag har nån gång sett att det är så man gör med texturen på bilsätesklädsel när man ska laga dem... men jag har ingen aning om lämpliga släppmedel osv.
Byggnadsvårdare
· Malmö
· 256 inlägg
0-1 balast är för liten för den strukturen.
0-1 Weber betyder att största storleken på kornen i bruket får vara 1mm.
Det ser ut som det är 0-3 mm balast.
Du var inte helt fel ute när du skulle laga sista gången.
Första fyller du hålet, var mycket noga att du inte går ut över kanterna för då kommer det bli "ärr" (tjockare och slätare runt hålet)
Sen när det är slätt så doppar du typ en elementpensel i bruket blandat blött så du får upp lite sten.
Sen knäpper du med fingertoppen på penslen så skjuts strukturen iväg. (Typ du håller bak pekfingret med tummen sen släpper kraftigt)
Är det större än några kvadratmeter så kommer detta ta för lång tid dock. Då blir det bättre att sätta en tratt på en kompressor och trattspruta på det.
Då är det viktigt att du täcker resten av väggarna noga och tar tejpen precis vid kanten.
Sen fixar du en skiva där du sprutar på putsen för att få till rätt "luft" och alltid spruta i en cirkulär rörelse. När du är nöjd hur det ser ut på skivan så kör du på väggen
0-1 Weber betyder att största storleken på kornen i bruket får vara 1mm.
Det ser ut som det är 0-3 mm balast.
Du var inte helt fel ute när du skulle laga sista gången.
Första fyller du hålet, var mycket noga att du inte går ut över kanterna för då kommer det bli "ärr" (tjockare och slätare runt hålet)
Sen när det är slätt så doppar du typ en elementpensel i bruket blandat blött så du får upp lite sten.
Sen knäpper du med fingertoppen på penslen så skjuts strukturen iväg. (Typ du håller bak pekfingret med tummen sen släpper kraftigt)
Är det större än några kvadratmeter så kommer detta ta för lång tid dock. Då blir det bättre att sätta en tratt på en kompressor och trattspruta på det.
Då är det viktigt att du täcker resten av väggarna noga och tar tejpen precis vid kanten.
Sen fixar du en skiva där du sprutar på putsen för att få till rätt "luft" och alltid spruta i en cirkulär rörelse. När du är nöjd hur det ser ut på skivan så kör du på väggen
Redigerat:
Mitt hus är putsad med genomfärgad ädelputs/spritputs KC, och ser precis ut så där i ytan.B Biggi89 skrev:
Den måste "slungas" på för att skapa mönstret, som Lerstentegel förklarade så bra i inlägget innan
(Sen när det är slätt så doppar du typ en elementpensel i bruket blandat blött så du får upp lite sten.
Sen knäpper du med fingertoppen på penslen så skjuts strukturen iväg. (Typ du håller bak pekfingret med tummen sen släpper kraftigt)
https://www.finja.se/sortiment/fasad-puts-och-farg/adelputs
Stort tack!! Blev tipsade av bygghandeln som inte hade stänkputs o köraStefan N skrev:
KC Putsbruk C Fin. Så tänkte köra yttersta skiktet med de. Men är det nått liknande som putsbruk c så jag kan lika gärna köra hela tjockleken med kc putsbruket?
B Biggi89 skrev:
Klicka här för att svara
