7 754 läst ·
41 svar
8k läst
41 svar
Hur dyr lie har man nytta av?
Det är väl lite "hur långt är ett snöre".
Jag har själv testat med gammal bond-lie (tänk planka med handtag), köpladelie, och nordic från Slåttergubben. Av de tre är det bara den från Slåttergubben som har varit något nöje att köra med. Nu går jag och längtar hela året efter att få gå ut och slå, den känslan har jag inte haft med någon annan lie.
Jag tycker det är lite knepigt att knacka, det är väl en vanesak, men det är ju inget problem att få till det och att sen skärpa allt eftersom. Speciellt efter att ha gått en kurs och lärt mig hur man gör.
För mig var det värt det för att den känns bra för kroppen och är inställd efter mig, och ärligt talat för bonuskänslan av att "det här är motsvarigheten till en ferrari". Jag är väldigt lite prylnörd i vanliga fall, men just här är det faktiskt _jättekul_ att vara det.
Jag har själv testat med gammal bond-lie (tänk planka med handtag), köpladelie, och nordic från Slåttergubben. Av de tre är det bara den från Slåttergubben som har varit något nöje att köra med. Nu går jag och längtar hela året efter att få gå ut och slå, den känslan har jag inte haft med någon annan lie.
Jag tycker det är lite knepigt att knacka, det är väl en vanesak, men det är ju inget problem att få till det och att sen skärpa allt eftersom. Speciellt efter att ha gått en kurs och lärt mig hur man gör.
För mig var det värt det för att den känns bra för kroppen och är inställd efter mig, och ärligt talat för bonuskänslan av att "det här är motsvarigheten till en ferrari". Jag är väldigt lite prylnörd i vanliga fall, men just här är det faktiskt _jättekul_ att vara det.
Min rekommendation är att INTE köpa en lie på ett byggvaruhus eller liknande.
De går i samma kategori som solglasögonen man får men när man köper en Kalle Anka-tidning. De må se riktiga ut men de är inte gjorda för att användas.
Med ett riktigt orv som är anpassat för just din kropp så är den en fröjd att arbeta! Rörelsen känns helt naturlig istället för det ansträngda hackandet man gör med de tunga och korta stålorven från lågprisbutiken. Det går helt enkelt inte att jämföra.
När det gäller knackliar så är det helt enkelt så att utbudet av knackblad dominerar.
Sliplien var en ganska kortvarig och lokal företeelse i skandinavien och england. Övriga världen behöll knackbladet.
Det gör att det fortfarande finns relativt många som tillverkar knackblad men i princip ingen som tillverkar slipliar av någon nämnvärd kvalitet.
Knackningen är dessutom inte speciellt svår eller tidskrävande och utrustningen är billig.
Gå kursen och se fördelarna med bra teknik/utrustning och unna dig en bra lie, det är du värd!
Jag tar hellre fram lien när det är dags att putsa av gräsmattan och låter gräsklipparen stå kvar längst in i uthuset en sommar till..
De går i samma kategori som solglasögonen man får men när man köper en Kalle Anka-tidning. De må se riktiga ut men de är inte gjorda för att användas.
Med ett riktigt orv som är anpassat för just din kropp så är den en fröjd att arbeta! Rörelsen känns helt naturlig istället för det ansträngda hackandet man gör med de tunga och korta stålorven från lågprisbutiken. Det går helt enkelt inte att jämföra.
När det gäller knackliar så är det helt enkelt så att utbudet av knackblad dominerar.
Sliplien var en ganska kortvarig och lokal företeelse i skandinavien och england. Övriga världen behöll knackbladet.
Det gör att det fortfarande finns relativt många som tillverkar knackblad men i princip ingen som tillverkar slipliar av någon nämnvärd kvalitet.
Knackningen är dessutom inte speciellt svår eller tidskrävande och utrustningen är billig.
Gå kursen och se fördelarna med bra teknik/utrustning och unna dig en bra lie, det är du värd!
Jag tar hellre fram lien när det är dags att putsa av gräsmattan och låter gräsklipparen stå kvar längst in i uthuset en sommar till..
Jag har använt flera. Begreppen slipblad och knackblad har aldrig hört någon använda om någon av dessa. Det är relativt nya begrepp för mig som mest använt lie och inte nördat in mig på teorier.13th Marine skrev:
Den jag använt allra mest har ärvts inom familjen. Att den passar bra till flera generationer har kanske med genetik att göra. Men naturligtvis påverkar orv. Liebladet vet jag knappt att det någonsin slipades med slipsten. Men det måste det rimligtvis ha gjorts minst en gång. Jag tror min far oxo gjort det en gång. Bryne har räckt för att hålla den ordentligt vass. Riktig skärpa måste underhållas kontinuerligt som med alla eggverktyg.
Antagligen, även om jag inte upptäckt några finns det rimligen anledningar13th Marine skrev:
Det är det jag menar med att det inte är så väldigt noga vilket verktyg (redskap) man använder bara man behärskar verktyget. Man kan ofta få ett acceptabelt resultat även om man använder "fel" verktyg.S SCB skrev:
Själv tar jag hellre en promenad eller en kopp kaffe när gräsklipparen tycker det är dags att ge sig ut ur sitt hus och klippa dagens pass.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Så du vet inte om du använt knackblad?O skrev:
Jag har använt flera. Begreppen slipblad och knackblad har aldrig hört någon använda om någon av dessa. Det är relativt nya begrepp för mig som mest använt lie och inte nördat in mig på teorier.
Den jag använt allra mest har ärvts inom familjen. Att den passar bra till flera generationer har kanske med genetik att göra. Men naturligtvis påverkar orv. Liebladet vet jag knappt att det någonsin slipades med slipsten. Men det måste det rimligtvis ha gjorts minst en gång. Jag tror min far oxo gjort det en gång. Bryne har räckt för att hålla den ordentligt vass. Riktig skärpa måste underhållas kontinuerligt som med alla eggverktyg.
Antagligen, även om jag inte upptäckt några finns det rimligen anledningar
Är det gamla blad så är de väl i princip uteslutande slipblad i Sverige, så det är inte konstigt att de fungerat bra.
Jag upplevde helt klart att det var svårt att få till en bra arbetsställning med svärmors gamla lie.
Hade jag varit 20cm kortare så hade den funkat utmärkt.
Fast det är svårt att behärska ett verktyg som i grunden är fel för uppgiften.O skrev:
Det är det jag menar med att det inte är så väldigt noga vilket verktyg (redskap) man använder bara man behärskar verktyget. Man kan ofta få ett acceptabelt resultat även om man använder "fel" verktyg.
Själv tar jag hellre en promenad eller en kopp kaffe när gräsklipparen tycker det är dags att ge sig ut ur sitt hus och klippa dagens pass.
Jag har mängder med gamla liar i mina uthus, de flesta är korta spannmålsliar och diverse varianter med orv i plåt, men inga av dom passar mig. så varje slag blir en kamp mot kroppen och mot gräset.
Jag kämpade på med dessa liar under många år och var ofta helt slut efter bara 100m2 och resultatet var allt annat än acceptabelt.
Med ett väl tillpassat orv och ett bra blad så kan jag slå en hel dag utan att det känns nämnvärt i kroppen.
Tyvärr finns risken att man tröttnar och lägger av om man skaffar en dålig lie, och det vore synd för det är fantastiskt meditativt och rogivande att gunga fram med lien och lyssna till det rytmiska fraset när gräset skärs av.
Och man kommer dessutom åt i princip överallt så man behöver sällan gå efter med trimmern.
Investera i en vettig knacklie med en knackjigg.Det gör det lätt att hålla lien riktigt vass för en nybörjare. Sliplie skulle jag inte ge mig på utan att ha sliputrustning och vara van att slipa innan. Men satsa på ett billigt men bra orv, t.ex. "österrikiskt" hos slåtttergubben. Det är massillverkat men i trä. Fastnar du kanske det är värt att uppgradera i framtiden, men dit har inte jag kommit.
Som sagt det vet jag inte. Men jag håller det för väldigt otroligt att jag inte märkt det i så fall...13th Marine skrev:
Ja det har aldrig varit något problem13th Marine skrev:
Lite otur. Eller läge för ett litet slöjdprojekt. Det är enklare om far och farfar var lika långa som man själv. Bara att köra på liksom.13th Marine skrev:
Du tolkar mig nog fel. Jag menar någon som behärskar sitt verktyg riktigt bra. Den personen kan göra sådant med sitt verktyg som andra inte klarar. Helt oavsett vilken uppgift saken gäller.S SCB skrev:
Klippa gräsmattan med lie gällde det. Det ställer stora krav på den som hanterar lien om resultatet skall bli så bra att gräsklipparen inte behövs.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Så utan att veta om du använt slipade knackblad eller inte så rekommenderar du att slipa knackblad?O skrev:
Det var inte läge att ta fram svetsen, dessutom ville svärmor fortsatt kunna använda den.O skrev:
Som sagt, äldre liar är gjorda för en kortare generation, är man i samma längdklass har man att välja och vraka på, tillhör man den längre skaran så behövs oftast ett längre orv.
Det är extremt stor skillnad på en lie för 299 hos Jula och en "riktig" lie för ett par tusenlappar. Här är ett praktexempel på du får vad du betalar för. Har själv gjort det misstaget. Vi använder i stort sett enbart lie för att slå gräset på våra drygt 10000 kvm.O skrev:
Kul!👍
Vilken chans! Att få in lite mer pengar av kursdeltagarna alltså.😂
Då köper man inte. En lie är ingen rocketscience direkt.
Erfarenheten är att man måste se till att lien är vass. Dvs vass. Alltså inte bara brynt utan vass som ett rakblad. Dessutom är det en fråga om att använda en teknik så att lien skär ordentligt.
Värt? Det man betalar för lien är en ren kostnad. För bästa ekonomi minimerar man kostnaderna.
Att betala mer för en lie än vad en Husqvarna batteritrimmer kostar kan knappast vara värt pengarna.
Om det är frågan om underhållningsvärdet är det en fråga om smak. Det värdet kan bara man själv bedöma.
Det är samma sak som med Ferrari. Man sätter inte en med nytaget körkort i en F1-racer och förväntar sig att det skall bli något bra av det. Jag menar att det är bättre att börja med att lära sig med billigast möjliga utrustning.
1000kr för en lie skulle jag säga är minst 700kr för mycket. (Som exempel: Jula tar 299kr) Med tanke på att den skall användas i "begränsad omfattning" och att du behöver/vill gå på kurs i hur den används. Med lite mer erfarenhet kan man byta upp sig...
Klicka här för att svara