O O skrev:
Slipning och att bryna med jämna mellanrum fungerar alldeles utmärkt för att alltid ha lien riktigt vass. Knackning verkar bara onödigt komplicerat, men jag har iofs aldrig testat.
Så som jag förstått det är det olika stål i ett knack respektive slipblad, ett knackblad som du slipar kommer inte få rätt härdning för att behålla sin skärpa.
Vad som händer om man knackar ett slipblad vet jag inte.
https://liemats.se/bladet

• Gilla
McTagger
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Så som jag förstått det är det olika stål i ett knack respektive slipblad, ett knackblad som du slipar kommer inte få rätt härdning för att behålla sin skärpa.
Jag är ingen expert på stålet i olika liar. Min erfarenhet begränsar sig till egen och andras användning. Jag har alltid lyckats få liarna vassa med slipning.

Ungefär som med knivar. Jag slipar och bryner dem vassa. Vad jag vet knackar man inte knivar heller. Varför inte undrar jag om det är så bra?

• Gilla
Moltaz1
  • Laddar…
M manner skrev:
PS jag skulle säga att tvärtom om det gäller lie. Du kommer bara bli trött och ledsna med fel utrustning . Bättre att starta med nåt man vet funkar och gör ett bra jobb!
Det gäller ju alla verktyg. Att använda något av dålig kvalitet eller något som inte passar för uppgiften ger alltid antingen dåligt slutresultat, less användare eller båda delarna.

• Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
O O skrev:
Jag är ingen expert på stålet i olika liar. Min erfarenhet begränsar sig till egen och andras användning. Jag har alltid lyckats få liarna vassa med slipning.

Ungefär som med knivar. Jag slipar och bryner dem vassa. Vad jag vet knackar man inte knivar heller. Varför inte undrar jag om det är så bra?
Givetvis blir de vassa, men risken med en slipad knacklie är att du tappar skärpan fort eftersom stålet inte får den härdning som knackningen ger.

Gissningsvis finns det en anledning till varför man historiskt valde att knacka lieblad men inte knivbladen.

C
E Eld skrev:
Det gäller ju alla verktyg. Att använda något av dålig kvalitet eller något som inte passar för uppgiften ger alltid antingen dåligt slutresultat, less användare eller båda delarna.
Så är det ju, men kopplingen mellan kvalitet (ur ett funktionellt perspektiv) och pris är inte lika självklar när det handlar om en så enkel pryl som ett orv. Visst kan du göra ett orv av andalusisk bergsene handtäljd av en 90-årig lie-gubbe och behandlad med äkta valpungsolja, men frågan är om slåttern går så mycket lättare för det.

E Eld skrev:
Det gäller ju alla verktyg. Att använda något av dålig kvalitet eller något som inte passar för uppgiften
Naturligtvis! Ingen här föreslagit att man skall välja något av dålig kvalitet. Och inte heller något som inte passar för uppgiften. Det begriper vi alla.

Precis som att man kan lära sig hanteringen med verktyg av medelmåttig kvalitet och dessutom klarar de allra flesta uppgifter med dem.

C ConnyN skrev:
Hej!

Jag har anmält mig till en liekurs senare i sommar. Möjligheten finns att köpa en lie av arrangören, som verkar suveränt bra. Nackdelen är att priset är ett par tusen högre än andra alternativ.
Arrangören har orv som går att välja i tajtare storleksintervall (t.ex. 170-174 cm) jämfört med annan leverantör som har i ordningen 170-185 cm.

Ska köra lite hemmavid och göra det i begränsad omfattning tänkte jag. Hur är folks erfarenheter, är det värt att slå till på Ferrariprodukten på en gång eller duger det med en "vanlig" variant?
En fin lie är en del i ett hantverk som är en väldigt speciell tillfredsställelse att använda. Sliplie eller knacklie är snudd på tycke o smak..

Testa med en för 299 och ha en referensnivå inför kursen.

Jag brukar alltid resonera att gör man något ofta så kan det få kosta. Men mina upplevelser är ju såklart inte dina, men att slå en äng med en ruggigt vass lie du skärpt själv på knackstäd det har något. Inget motorljud. Inget grus som stänker. Inga avgaser eller batterier. Bara ljudet av vasst stål och gräs som faller.

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
Givetvis blir de vassa, men risken med en slipad knacklie är att du tappar skärpan fort eftersom stålet inte får den härdning som knackningen ger.
Nackdelen med den hårdare egg som knackningen ger är att eggen lättare skadas.
Gissningsvis finns det en anledning till varför man historiskt valde att knacka lieblad men inte knivbladen.
Visst är det konstigt att vissa fortsätter knacka när det uppenbarligen går att klara uppgiften utan. Det verkar vara något regionalt. I vissa regioner knackar men i andra klarar man jobbet ändå. Kanske knackning har slutat användas för att man insåg att behovet försvann.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
O O skrev:
Nackdelen med den hårdare egg som knackningen ger är att eggen lättare skadas.

Visst är det konstigt att vissa fortsätter knacka när det uppenbarligen går att klara uppgiften utan. Det verkar vara något regionalt. I vissa regioner knackar men i andra klarar man jobbet ändå. Kanske knackning har slutat användas för att man insåg att behovet försvann.
Det funkade säkert för dig, vet du om ni hade knackblad eller slipblad?

Gissningsvis har knackning sina anledningar och fördelar, antar att det är därför man fortsätter med det.

• Gilla
Boumger
  • Laddar…
En lie som kan slipas och behålla skärpan länge kommer inte gå att knacka och en som kan knackas kommer inte hålla skärpan om den bara slipas.

Det handlar om hur hårt stålet är. När man knackar eggen så deformationshårdnar den. Utan knackning är den för mjuk och kan inte hålla skärpan. En lie avsedd att slipas är redan härdad och eggen går antagligen sönder om man försöker knacka.

• Gilla
arkTecko och 2 till
  • Laddar…
C ConnyN skrev:
Hej!

Jag har anmält mig till en liekurs senare i sommar. Möjligheten finns att köpa en lie av arrangören, som verkar suveränt bra. Nackdelen är att priset är ett par tusen högre än andra alternativ.
Arrangören har orv som går att välja i tajtare storleksintervall (t.ex. 170-174 cm) jämfört med annan leverantör som har i ordningen 170-185 cm.

Ska köra lite hemmavid och göra det i begränsad omfattning tänkte jag. Hur är folks erfarenheter, är det värt att slå till på Ferrariprodukten på en gång eller duger det med en "vanlig" variant?
Jag har nog köpt en vad du refererar till som vanlig. ♥️ Den går i lite grövre intervaller, vilket är bra för oss som har tre distinkta längder inom familjen mellan 158-187 cm.
Lien fungerar kanon.

Ossian K Olsson
C ConnyN skrev:
Hej!

Vad är begränsad omfattning i kvadratmeter?

C ConnyN skrev:
Hej!

Kolla efter en gammal begagnad ,
Och lyssna på klangen i klingan är den dov slår den aldrig bra.

C ConnyN skrev:
Hej!

Köp en lie på byggvaruhus och lär dig själv! Ingen raketforskning! Slipa lien på en slipsten och bryna den sen. Det här med att knacka lien är bara för möss och tröjfolket😂

• Ledsen
Elofsson
  • Laddar…
Om man ska ha den istället för trimmer så är en kortare klinga att föredra. Lättare att hantera och håller om man slår i en sten (eller hugger i jorden)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.