Vit avloppsrör i golvnivå med två vita vattenrör och isolering i ett badrumsrenoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Toaletten på övervåningen ska renoveras. Bland annat vill jag få bort de fula utanpåliggande rören, jag vill att de ska komma ut vid toalett och handfat ur väggen istället. Idag kommer varm- och kallvatten upp ur en "låda" i golvet, den har jag tänkt förhöja och så bygga ett "badrumsskåp" ovanpå. Ena väggen lär väl bli inspektionslucka, tänker jag? Rummet innehåller bara toalett och handfat så det är inte ett renodlat våtutrymme.
Hur kan jag göra detta och ändå tillgodose kraven på säkert vatten? Bland annat vet jag inte hur en ev. vattenläcka ska kunna detekteras.
Rummet nedanför är hyfsat nyrenoverat badrum, så att byta ut rören som kommer upp är inte en option.

FemTummar FemTummar skrev:
Bland annat vet jag inte hur en ev. vattenläcka ska kunna detekteras.
Dräneringshål i väggen och sluttande golv i väggen så läckande vatten rinner fram och blir synligt direkt utan att orsaka skada.

I det hela tycker jag du tänker rätt.

Bästa svaret

Om du har tänkt att ha ett badrumsskåp ovanför där rören kommer upp idag så kan du med fördel använda själva skåpet som godkänt kopplingsutrymme. Titta på Vatette system V6. Finessen med systemet är att kopplingarna är på utsidan av väggen.

Byggsystem Vatette V6 installationslösning där kopplingar är monterade utanpå väggen för enkel läckagedetektion i badrumsbyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skulle det börja läcka så är hela idén att du ser detta och kan agera i tid eftersom det är vattentätt golv. Du kan lägga en läckagevarningspuck i skåpet så du får en aukustisk varning med tex https://www.brandfast.nu/produkt/vattenvarnare/

Alternativt så låter du installera en vattenfelsbrytare på inkommande vatten och sätter en puck i badrumsskåpet som bryter inkommande om det skulle börja läcka. Du får även rabatt på villaförsäkringen med en sådan.

Redigerat:
Det är såna här svar som gör att man hänger kvar på Byggahus år ut och år in -- tusen tack båda två!

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.