Behöver dra ut ethernet till garaget från fasadskåpet.

Tidigare ägaren har dragit ethernet från en patchpanel på husets övervåning (Garo) ut till fasadskåpet till en energimätare (Watty?). Detta är inte speciellt snyggt gjort. Han har terminerat nätverkskabeln i skåpet med en keystone-kontakt och sen från den en nätverkskabel till energimätaren. Har gjort hastighetstest och den är på 100 MBit/sek. Fullt tillräcklig för mina IOT-prylar i garage + förråd

Hur gör jag en vidare dragning till garaget på ett SNYGGT sätt? Nu ligger nätverkskablaget och skräpar i fasadskåpet lite huller om buller. Jag vill ju dels ha ethernet i fasadskåpet, samt gå vidare under marken in till en kopplingsdosa av något slag i garaget, där jag vill ansluta både vår växelriktare samt dra vidare två uttag till min arbetsbänk. Tänker man kan köra med siameskabel, kabelkanaler och utanpåliggande exxakt-dosor?

Hur hade ni som är mer kunniga än jag på att dra nätverk gjort detta? Är van att koppla vanlig el, mindre van vid nätverksprylar.

/S

Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garaget, sedan är det enklast att köpa en switch och ha i garaget. Alternativt om du har eluttag där elmätaren sitter så kan du sätta en switch där också för att slippa dra en kabel till förbi där.

Persson88 Persson88 skrev:
Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garaget, sedan är det enklast att köpa en switch och ha i garaget. Alternativt om du har eluttag där elmätaren sitter så kan du sätta en switch där också för att slippa dra en kabel till förbi där.
Alternativt kan man sätta switch i skåpet utan eluttag och mata ström till switchen via PoE.

Du behöver dra en ny kabel från övervåningen till garage
Varför då?

K Kurtivan skrev:
Varför då?
Varför inte? Vad har du för lösning annars?

P
Det behövs mer underlag till detta..
Det beror ju på hur saker och ting är placerade i förhållande till varandra.
Är skåpet nära garaget?
Det kanske finns nån ledig slang/rör från elcentralen till garaget då man kan gissa att garaget har eluttag och då kan man kanske dra nätverkskabel genom en sån slang/rör.

Varför inte? Vad har du för lösning annars?
ursäkta, läste ts fråga för snabbt och missförstod :( Ditt förslag var bra!

P PappasHammare skrev:
Det behövs mer underlag till detta..
Det beror ju på hur saker och ting är placerade i förhållande till varandra.
Är skåpet nära garaget?
Det kanske finns nån ledig slang/rör från elcentralen till garaget då man kan gissa att garaget har eluttag och då kan man kanske dra nätverkskabel genom en sån slang/rör.
Garoskåpet är i en garderob på övervåningen. Det mesta av dragningen är gjord på kattvind, där går det en nätverkskabel ut till kattvind sen ut genom fasadpanel på gavelnoch vidare bakom en läktbräda, sen under fasadbrädorna vid grunden och sen upp in i fasadskåpet. Man drar inte fler kablar från det patchskåpet till fasadskåpet.

Däremot från fasadskåpet går det två gula kabelrör med el (ett för 220V och ett för solpanelernas 12V) då jag kan enkelt dra en nätverkskabel till det utanpåliggande normceltralen (garo den med) i garaget. Bredvid tänker jag då snyggt sätta ett utanpåliggande nätverksuttag för växelriktaren som sitter brecis bredvid centralen, och sen via kabelkanal gå vidare med en annan siames till min arbetsbänk där jag vill ha två nätverksuttag.

Det jag inte är med på riktigt är:

1) Hur kopplar jag saker snyggt i fasadskåpet? En löst liggande switch? DIN-switch? Det finns två shuko-uttag där

2) Ska jag då gå med minst tre nätverkskablar till garaget? Det är görbart...

/S

P
Siameskabel är inget att rekomendera oavsätt hastighet.
Det är mycket bättre att dra en bättre kabel (cat6 kanske) och sen sätta switchar i båda ändar. Siameskabel användes förr när switchar var dyra.

Jag hade satt en liten switch i fasadskåpet som är PoE driven från något håll för att slippa nätagg där oavsätt om det finns eluttag eller inte.
Garaget har ju ström så kanske mata spänningen därifrån.
Du kommer ju aldrig få mer nätkapacitet än den enkla kabeln du har från elskåpet till Garoskåpet så jag hade för enkelhetens skull bara dragit en kabel från elskåpet till garaget och haft en switch även i garaget.
För snygghet skull så kanske små patchpaneler i båda ändar. Elskåpet har ju redan en keystone så fortsätt med en keystone-box istället.
Ett uttag till garderoben, ett till garaget.
https://www.kjell.com/se/produkter/...k/keystone/keystone-uttagsbox-2-portar-p95436

Sen i garaget en 4vägs variant + switch.
https://www.kjell.com/se/produkter/...l/keystone/keystone-uttagsbox-4-portar-p95437

En tanke.
Det finns inte någon möjlighet att dra om kabeln från garderoben til elskåpet? Jag gissar att det bara är en cat5? Kanske dra en cat6(a) för i allafall få 1 Gbps? Eller kanske en fiber men då krävs en switch som kan hantera den.

Förresten solpanelerna. Är de verkligen 12V? Och varför man ha 12V till elskåpet från dom?
Ut från växelriktaren kommer väl trefas 230V? och det är väl det som ska till elskåpet?

Har du möjlighet att bifoga några bilder.

P PappasHammare skrev:
Förresten solpanelerna. Är de verkligen 12V? Och varför man ha 12V till elskåpet från dom?
Kanske skrev lite otydligt, det går från huset 12V liksötrömskablar från panelerna på huset till växelriktaren i garaget. De går via fasaden till huset en rostfri kabelränna, där man har petat in nätverkskabeln från vinden så att den går ut genom fasaden på samma ställe som likströmskablarna från huset. Det spelar igen roll egentligen.

P PappasHammare skrev:
En tanke.
Det finns inte någon möjlighet att dra om kabeln från garderoben til elskåpet? Jag gissar att det bara är en cat5? Kanske dra en cat6(a) för i allafall få 1 Gbps? Eller kanske en fiber men då krävs en switch som kan hantera den.
Det är CAT5e förresten. Jag har 1 Gbps på de andra nätverksuttagen i huset och det sitter en gigabitswitch i garo-skåpet i garderoben. Gissar att denna dragning till fasadskåpet gjordes lite snabbt och slarvigt och alla trådar är säkert inte kontakterade korrekt i keystone-kontakten.

Ska göra om detta så det blir gigabit fram till fasadskåpet.

P PappasHammare skrev:
Sen i garaget en 4vägs variant + switch.
[länk]
Tack för dessa, jag tror de blir perfekta för ändamålet. I garaget får jag fundera hur jag gör, det är otroligt dåligt med eluttag i garaget. Förra ägaren satte bara två vägguttag i garaget, gissar att denne aldrig var där och grejade. Jag håller mycket på i garaget med bilar och får ha förlängningssladd/grendosa till allt.

A A-Man_08 skrev:
Har du möjlighet att bifoga några bilder.
Är inte hemma nu, om jag inte löser det under helgen så absolut kan jag ta bilder.

/S

S steve5432 skrev:
Det är CAT5e förresten. Jag har 1 Gbps på de andra nätverksuttagen i huset och det sitter en gigabitswitch i garo-skåpet i garderoben. Gissar att denna dragning till fasadskåpet gjordes lite snabbt och slarvigt och alla trådar är säkert inte kontakterade korrekt i keystone-kontakten.
Hur mätte du vilken hastighet det är? Om du bara kollat vad det är för koppling i switch på andra sidan så är det förmodligen bara så enkelt att utrustningen är 100 Mbit i skåpet (väldigt vanligt på IoT-utrustning).

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
S steve5432 skrev:
12V liksötrömskablar
Jag tror fortfarande inte att det är 12V....

Fixa lite fler eluttag i garaget!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.