Papphammar666 Papphammar666 skrev:
Svarar igen i en skitgammal tråd varför inte bara göra som jag skrev tidigare i tråden ... wago bakom och endast 3 tråd till Vu
På vilket sätt hade Wago samt tre trådar (fas, nolla & jord) till uttaget hjälpt @Mortsken och hans uttag i inlägg 61?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
På vilket sätt hade Wago samt tre trådar (fas, nolla & jord) till uttaget hjälpt @Mortsken och hans uttag i inlägg 61?
Mindre skit I uttaget jag gillar att göra så av fler anledningar

• Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det hade inte fungerat med det uttag som menas. Uttaget har ju separat brunnständning.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
Till det aktuella uttaget, som har separat brunnständning, så är det tvunget att vara minst fyra trådar, (fas, fas, nolla & jord).
Å det var den biten som var bekymret med det aktuella uttaget.
Men det bästa alternativet var att byta det aktuella uttaget till ett uttag utan separat brunnständning.

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Till det aktuella uttaget, som har separat brunnständning, så är det tvunget att vara minst fyra trådar, (fas, fas, nolla & jord).
Å det var den biten som var bekymret med det aktuella uttaget.
Men det bästa alternativet var att byta det aktuella uttaget till ett uttag utan separat brunnständning.
Jag fattar men som jag skrev tidigare så köpte jag ut sanna av misstag och sedan slängde dom lika snabbt

P
K Kane skrev:
Du ser på märkningen att undre och övre uttagen är separerade på fassidan. Jämför med N-sidan.
Ursäkta bumpen, men jag blev nyfiken. Märkningen för L och N är tydliga, men jorden då? Ser också separat ut som N

Du bör endera byta optiker eller ev. skaffa en optiker, jordsymbolen med vidhängande pil är mycket tydliga.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Du bör endera byta optiker eller ev. skaffa en optiker, jordsymbolen med vidhängande pil är mycket tydliga.
Var är det tydligt att de hänger ihop och inte är två separata?

Det är inte tydligt, det är bara underförstått. Finns det två terminaler för skyddsledare i varsin ände på ett uttag så kan man lita på att de är förbundna med varandra internt. Det finns helt enkelt inget tillämpningsfall för separerade terminaler. Det finns alltid bara en enda skyddsjord. Den är aldrig separerad, definitiv inte i ett uttag.

För övrigt, är man osäker så kan man plocka fram multimetern och ohmmäta.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte tydligt, det är bara underförstått. Finns det två terminaler för skyddsledare i varsin ände på ett uttag så kan man lita på att de är förbundna med varandra internt. Det finns helt enkelt inget tillämpningsfall för separerade terminaler. Det finns alltid bara en enda skyddsjord. Den är aldrig separerad, definitiv inte i ett uttag.

För övrigt, är man osäker så kan man plocka fram multimetern och ohmmäta.
Tack för svaret! Kan nollan vara separerad?

Rättelse för övrigt, såg att jag skrev "separat som N" men skulle såklart skriva "separat som L"

Inte i ett uttag, det saknas tillämpning. Det finns inga dubbeluttag avsedda för två olika grupper. Jag kommer inte på någon annan tillämpning av dubbla (separerade) nollor heller. Vi får gå till Nederländerna för att hitta det.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
Det skulle vara om man vill ha separata säkringar men bara har en fas in då.

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte i ett uttag, det saknas tillämpning. Det finns inga dubbeluttag avsedda för två olika grupper. Jag kommer inte på någon annan tillämpning av dubbla (separerade) nollor heller. Vi får gå till Nederländerna för att hitta det.
Det tycker jag att vi ska undvika. Jag har någon minnesbild av att ha sett nån ha en stump jord mellan något i ett uttag. Kanske för att vidarekoppla bara.

P Patmark skrev:
Kan nollan vara separerad?
Teoretiskt skulle varje uttagsbrunn ha sin separata N-plint, men det ger ingen fördel på något sätt, utan det ger bara nackdelar.
Inte ens i Norges äldre elnät är det någon fördel att ha separata N-plintar.

Typ det enda stället där det skulle vara en fördel med separata N-plintar till uttagsbrunnarna är i Nederländerna där de kör med 2L/2N.

• Gilla
Patmark
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Typ det enda stället där det skulle vara en fördel med separata N-plintar till uttagsbrunnarna är i Nederländerna där de kör med 2L/2N.
Nu är det inte för uttagsgrupper de gör så utan specifikt till spisar. Vi har ju många trådar där det alternativet diskuteras när inkopplingsanvisningarna nagelfars.

Så användningsområdet för det hypotetiska helt separerade uttaget är om möjligt ännu mindre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.