131 040 läst ·
93 svar
131k läst
93 svar
Hur drar jag el vidare från en kontakt till annan?
Till det aktuella uttaget, som har separat brunnständning, så är det tvunget att vara minst fyra trådar, (fas, fas, nolla & jord).Papphammar666 skrev:
Å det var den biten som var bekymret med det aktuella uttaget.
Men det bästa alternativet var att byta det aktuella uttaget till ett uttag utan separat brunnständning.
Jag fattar men som jag skrev tidigare så köpte jag ut sanna av misstag och sedan slängde dom lika snabbtDemmpa skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är inte tydligt, det är bara underförstått. Finns det två terminaler för skyddsledare i varsin ände på ett uttag så kan man lita på att de är förbundna med varandra internt. Det finns helt enkelt inget tillämpningsfall för separerade terminaler. Det finns alltid bara en enda skyddsjord. Den är aldrig separerad, definitiv inte i ett uttag.
För övrigt, är man osäker så kan man plocka fram multimetern och ohmmäta.
Produkter som diskuteras: "multimetern"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack för svaret! Kan nollan vara separerad?Bo.Siltberg skrev:
Det är inte tydligt, det är bara underförstått. Finns det två terminaler för skyddsledare i varsin ände på ett uttag så kan man lita på att de är förbundna med varandra internt. Det finns helt enkelt inget tillämpningsfall för separerade terminaler. Det finns alltid bara en enda skyddsjord. Den är aldrig separerad, definitiv inte i ett uttag.
Rättelse för övrigt, såg att jag skrev "separat som N" men skulle såklart skriva "separat som L"
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Inte i ett uttag, det saknas tillämpning. Det finns inga dubbeluttag avsedda för två olika grupper. Jag kommer inte på någon annan tillämpning av dubbla (separerade) nollor heller. Vi får gå till Nederländerna för att hitta det.
Det skulle vara om man vill ha separata säkringar men bara har en fas in då.
Det tycker jag att vi ska undvika. Jag har någon minnesbild av att ha sett nån ha en stump jord mellan något i ett uttag. Kanske för att vidarekoppla bara.Bo.Siltberg skrev:
Teoretiskt skulle varje uttagsbrunn ha sin separata N-plint, men det ger ingen fördel på något sätt, utan det ger bara nackdelar.P Patmark skrev:
Inte ens i Norges äldre elnät är det någon fördel att ha separata N-plintar.
Typ det enda stället där det skulle vara en fördel med separata N-plintar till uttagsbrunnarna är i Nederländerna där de kör med 2L/2N.
Nu är det inte för uttagsgrupper de gör så utan specifikt till spisar. Vi har ju många trådar där det alternativet diskuteras när inkopplingsanvisningarna nagelfars.Demmpa skrev:
Så användningsområdet för det hypotetiska helt separerade uttaget är om möjligt ännu mindre.