131 040 läst ·
93 svar
131k läst
93 svar
Hur drar jag el vidare från en kontakt till annan?
Är det möjligen så att dessa x anslutningar används och är tänkta att användas vid kontor mm där det är mycket vanligare med flera faser ut till samma stolpe/fönsterbänk och man vet att det bara är proffs som kopplar där?
Eller används det till något annat i andra länder med andra regler?
Eller används det till något annat i andra länder med andra regler?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är i och för sig sant, men du behöver lyfta blicken lite. Vi pratar om bostäder här och en lekmans kunskaper. Ett uttag kan även användas t.ex på kontor där det är vanligt att man syr en trefasgrupp från uttag till uttag. Och bruket av blindplintar har även bäring på om ett trepoligt överströmsskydd används eller inte.L lars@skogshus.se skrev:När jag läser detta kan jag inte annat än gissa.
Och min gissning är att det näst intill alltid sitter 2 plintar x om det finns några. Mycket smidigt. Varför? Jo för att en 3faskabel har just 5 ledare.. alltså kan man dra med hela gruppen och fördela lasten på alla uttag hur man vill även I efterhand...
Men det är vad jag tror tillverkaren tänkt sig.
Men 9.5 av 10 ggr så kör iaf jag med wago bakom för att slippa allt i vägguttagenBo.Siltberg skrev:
Det är i och för sig sant, men du behöver lyfta blicken lite. Vi pratar om bostäder här och en lekmans kunskaper. Ett uttag kan även användas t.ex på kontor där det är vanligt att man syr en trefasgrupp från uttag till uttag. Och bruket av blindplintar har även bäring på om ett trepoligt överströmsskydd används eller inte.
Nu vill vi se vart det står att du som obehörig får montera ett uttag.Patrik_Hed skrev:
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv. Att koppla ett uttag är faktiskt en av de grejerna som går att lära någon över ett forum.
[bild]
Alt. att de bruna trådarna är svarta (om vi utgår ifrån att det är en installation nyare än tidigt 70-tal)
//Patrik
Men nu var det väl byte som tråden startade med?H Hybro skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/pr...a-sjalv-med-el/vad-far-jag-gora-sjalv-med-el/
Nja, det var delvis både och MEN mestadels utökning som TS första inlägg handlar om, se följande citat:K Kane skrev:
”men när jag vill seriekoppla en kabel vidare till ett andra uttag så är jag osäker på hur jag ska koppla.”, detta är alltså delar av andra meningen i inlägget.
Edit: Det visade sig senare i tråden att TS kopplade in en kabel som låg i sin förpackning (klippt ände) så att JFB och/eller säkring löste ut.
Ja, då fanns inte nödvändig kännedom, som är kravet för t ex byte av uttag, strömbrytare mm.
Så kanske TS bör sätta, sig in i serie-resp parallellkoppling, om han ändock gör försök enligt vad han skrev, vilket inte rekommenderas.
Så kanske TS bör sätta, sig in i serie-resp parallellkoppling, om han ändock gör försök enligt vad han skrev, vilket inte rekommenderas.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
TS har nog blivit klar med sitt vägguttag efter 9 år... 
//Patrik
//Patrik
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Patrik_Hed skrev:
Nu ska vi väl förvisso inte överdriva riskerna... det är ett uttag som ska kopplas och om man har nödvändig kännedom så är det t.o.m. fullt tillåtet att göra det själv. Att koppla ett uttag är faktiskt en av de grejerna som går att lära någon över ett forum.
[bild]
Alt. att de bruna trådarna är svarta (om vi utgår ifrån att det är en installation nyare än tidigt 70-tal)
//Patrik
Men i detta uttag vad gör X
Patrik_Hed skrev:
[bild]
//Patrik
Jättegammal tråd men lyfter den...
Om man kopplar enligt bilden. Går det sen att fortsätta koppla vidare i "uttagen" under?
Du får förklara bättre vad du menar. Att koppla ytterligare ett uttag efter det på bilden går fint. Menar du att man ska koppla i plintarna på undersidan (egentligen ovansidan men uttaget på bilden är uppochner) så går inte det. Plintarna märkta med X har ingen förbindelse med L eller N, de är enbart tänkta om man vill skarva en annan ledare.J Jise skrev: