Vrana Vrana skrev:
Vi hade ett kanske lite liknande problem? Bor i en liten vid sockerbit från 60-talet, platt tak inga takutsprång. På kortsidan har vi delvis garaget tillbyggt med några på meter på betongplatta och en gjuten källare mellan garage och husets källare. Aldrig dränerat. Den kortsidan är också den med mest fukt. Vi var pragmatiska och dränerade resterande sidor så gott det gick samt in på kortsidan där det lät sig kommas åt utan att behöva riva garage eller trappa. Eftersom vi inte har något takutsprång och det finns en entre där så har vi även satt ett entretak som sträcker sig hela kortsidan. Inte riktigt dränering men inte lika mycket regnbelastning där heller. Det har sammantaget hjälpt!

Många här som kallar dränering lyxrenovering. Jag ångrar det inte! Total slakt av tomten man hinner ångra sig några gånger men sen sår man om gräsmattan och är rätt nöjd med sin torra källare.
Ja, visst är det ganska motbjudande att ödelägga trädgården intill huset och uteplatser som man anlagt, men till slut blir det nödvändigt. Redan när vi flyttade in för nästan 30 år sedan gjordes en fuktbesiktning av källaren. Resultatet visade på fukt i flera, på ritning, markerade avsnitt av källarväggarna. Besiktningsmannen sa att det inte är någon brådska; det står sig säkert 10 år till. Men nu har det gått 25 år sedan dess. Så det är bara att ta det nu. Ingen idé att börja fixa invändigt förrän utvändigt fuktskydd är OK.

Marcus0321 Marcus0321 skrev:
En grävsug kan suga bort all jord mellan trappa och vägg. Det är bäst att först gräva upp med grävmaskin fram till trappan börjar så man ser hur den är grundlagd. Ofta är de grundlagda på samma djup som huset och då är det bara att suga på. Sedan kan det vara bra att montera ett tak om det inte finns eller behandla trappans betong så den inte suger vatten.
Grävsug? Helt nytt begrepp för mig, finns sånt? Ska kolla upp om det kan funka. Tack för tips!

Discoman Discoman skrev:
Har du ingen ritning med sektion över trappan? Jag hade annars börjat gräva ur lite för att se vad den vilar på? Grusbädd eller berg om du har tur. Men för att verkligen komma till får man nog växla av hela konstruktionen på något sätt.
Idéer:
-Stämpa upp den om underlaget duger
-Växla av den undertill med en balk fäst i fasaden ut under trappan
-Växla av den ovanifrån i en stabil lyftanordning? Trappan väger väl inte mer än 1t och det finns snaror som klarar långt mer än så.
Tjena, nej, jag har gott om ritningar och byggbeskrivningar om huset, men inget om trappan. Jag har diskuterat frågan med en byggentreprenör, som för tillfället är sysselsatt med ett annat renoveringsarbete i villan. Vi är rätt överens om att den här trappan som garanterat väger mer än ett ton vilar endera direkt på berget, eller på plintar till berggrunden, samt att dess övre del är väl förankrad i husets grundmur. Sen kan man ju aldrig vara helt säker utifrån en okulär bedömning. Därför är det klokt som du antyder, och som flera andra säger, att gräva runt och undersöka hur konstruktionen är gjord.

F Far i huset skrev:
Tack för en spännande fråga. Av trådens svar får jag uppfattningen att du inte främst vill ha ekonomisk rådgivning utan bevara husets karaktär och samtidigt dränera och spara det för framtiden. Det hedrar dig.

Om barnarbete under lossgrävd och livsfarlig trappa är uteslutet… ( låt oss ponera det) finns ju de möjligheter du initialt avfärdar.

(Möjligtvis kan en gammal rutinerad anläggare komma på något mindre livsfarligt, men det gynnar inte mitt resonemang. )
Så om man skiter i pengar och vill ha det som originalfast bättre ser jag dessa lösningar:

Lyfta med en bamsekran. Eller rulla den från huskroppen i sidled i någon för ändamålets platsbyggd konstruktion.

Att såga loss trappan från huskroppen är inte omöjligt.

Att lyfta trappen är inte omöjligt, men om det låter sig göras i ett stycke beror ytterst på betongens hållfasthet. 80 år av markkontakt och surt regn har troligtvis satt sina spår.

Att demontera såväl räcke som naturstenar blir troligen nödvändigt. Skicka då dessa på blästring av båda och omlackering av räcket , tycker jag.

Eller, ta dit en arkitekt, låt denne ta med din terrass och trappa i samma projekt så att den arkitektoniska helheten behålls. Formspråket från den smäckra betongbalken, räcket och stensättningen borde föras med även till er nya uteplats.

Att gjuta en kopia av trappan eller en nyritad i samma stil går att göra som prefab eller på plats och sedan återmontera de vackra originaldelarna -räcket och stenen som troligtvis lever med den nya betongen i ytterligare 80 år eller mer.

Lycka till;)
Du läser mig och min fråga rätt. Huset är en arkitektritad, K-märkt och påkostad pärla till bostad, som ska bevaras på ett pietetsfullt sätt. Det är ett dyrt nöje med tanke på husets påkostade arkitektur och utförande. Vad kostar t.ex. ett nytt koppartak idag? Nu är vi inte där, utan vid betongtrappan inför omdränering. Jag har noterat dina synpunkter och förslag. Jag är just nu i en utredningsfas, där förslag från forumets medlemmar tacksamt mottas.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.