Det var vanligt förr att man lade in järnbalkar i bjälklaget som stack ut ur fasden för gjutas in i en balkong eller trappa. Jag tror det vore bra med en konsult eller annan kunnig som gör någon form av arbetsbeskrivning hur det skall utföras. Annars kan det vara lätt för en entreprenör att ge upp och säga att det inte går.
 
D Diamant skrev:
Din egna sura uppstötning om i vilken sorts hus jag själv bor i (stenhus tämligen nytt 2018) och att du minsann skulle vara så mycket bättre då ditt hus kostar 10 ggr mer än du tror att mitt kostar är patetiskt.

Mitt råd att att akta sig från gamla problemhus kvarstår och det framgick inte att du ägt detta problemhus länge men rådet var även tänkt till spekulanter som funderar att sätta sig i den situation som du nu finner dig i.

Hade själv möjlighet att ta över ett Bruno Mathsson hus, jättefint om man blundade för kostnaden att fixa till det men efter att ha räknat på det var det definitivt bättre att sälja det och bygga ett nytt hus vilket jag och min fru gjorde.

Vi ångrar inte detta beslut och jag lider med de stackare som köper gamla ”fina” hus som i slutändan kommer att kosta mer än ett nytt. Dessutom får de lägga åratal av arbete för att fixa till det och slutresultatet blir oftast sämre än att bygga nytt.
Vi har helt olika preferenser. Det får vi ha ömsesidig respekt för. Du vill inte ha mitt hus, och jag vill inte ha ditt. Låt oss lämna det hela vid detta faktum. Vid närmare eftertanke kan jag ju också konstatera att jag skulle kunna riva den där trappan och bygga en ny. Med en värdestegring på i runda slängar 20 Mkr på 28 år så får man väl säga att jag har råd med en ny trappa. Att riva hela villan blir nog svårare. Jag skulle, i motsats till dig, aldrig få rivningstillstånd av byggnadsnämnden.
 
  • Gilla
RolfoHelena
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ska inte gå in, då ev svar kommer , men säkerligen kan det vara en betongsockel av lite större format, som trappen vilar på nertill. gräv lite vid trappslut så kommer att veta, är det så, så ramlar den inte ner. det sitter säkert armeringsjärn eller bailar i huset ut i stanplanet, annars skulle det inte hänga kvar som det gör.
Tack för kloka och kunniga reflektioner! Jag tror också att den multitontunga trappan inte vilar enbart på ett lager av lerjord. Se mitt svar ovan till Nissegandhi vid 18-tiden fredag. Ska göra som du föreslår, gräva djupt kring trappfoten och försöka utröna hur den är förankrad. Plintar till berg är en teori jag haft. Hela huset står på berggrund. Tror du, som jag, att trappans anslutning vid köksdörren även är väl förankrad i villans yttervägg av betong?
 
N Nissegandhi skrev:
Det var vanligt förr att man lade in järnbalkar i bjälklaget som stack ut ur fasden för gjutas in i en balkong eller trappa. Jag tror det vore bra med en konsult eller annan kunnig som gör någon form av arbetsbeskrivning hur det skall utföras. Annars kan det vara lätt för en entreprenör att ge upp och säga att det inte går.
Mycket klokt råd! Jag är helt inne på den linjen.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tack för kloka och kunniga reflektioner! Jag tror också att den multitontunga trappan inte vilar enbart på ett lager av lerjord. Se mitt svar ovan till Nissegandhi vid 18-tiden fredag. Ska göra som du föreslår, gräva djupt kring trappfoten och försöka utröna hur den är förankrad. Plintar till berg är en teori jag haft. Hela huset står på berggrund. Tror du, som jag, att trappans anslutning vid köksdörren även är väl förankrad i villans yttervägg av betong?
Absolut kan stanplanet vra en del av väggen, kanske t.o.m. gjuten i samma stycke., det kan ses på undersidan eller översidan om det är en liten spricka mellan planet och väggen. Inget som har med bärighet att göra.
 
Vi hade ett kanske lite liknande problem? Bor i en liten vid sockerbit från 60-talet, platt tak inga takutsprång. På kortsidan har vi delvis garaget tillbyggt med några på meter på betongplatta och en gjuten källare mellan garage och husets källare. Aldrig dränerat. Den kortsidan är också den med mest fukt. Vi var pragmatiska och dränerade resterande sidor så gott det gick samt in på kortsidan där det lät sig kommas åt utan att behöva riva garage eller trappa. Eftersom vi inte har något takutsprång och det finns en entre där så har vi även satt ett entretak som sträcker sig hela kortsidan. Inte riktigt dränering men inte lika mycket regnbelastning där heller. Det har sammantaget hjälpt!

Många här som kallar dränering lyxrenovering. Jag ångrar det inte! Total slakt av tomten man hinner ångra sig några gånger men sen sår man om gräsmattan och är rätt nöjd med sin torra källare.
 
  • Gilla
Olle i Stureby
  • Laddar…
En grävsug kan suga bort all jord mellan trappa och vägg. Det är bäst att först gräva upp med grävmaskin fram till trappan börjar så man ser hur den är grundlagd. Ofta är de grundlagda på samma djup som huset och då är det bara att suga på. Sedan kan det vara bra att montera ett tak om det inte finns eller behandla trappans betong så den inte suger vatten.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det ser ut att funka att gräva med smalskopan nedifrån ganska långt ändå. Sedan är det ju handgrävning med fyllhacka som bör vara smidigast, med bortdragning av material med grävmaskinen lite i taget nedifrån. Som flera skrivit, exakt hur trappen är utformad ser man när man frilägger. Det går alltid att stämpa upp med reglar allteftersom.
Tycker inte det där ser så så jobbigt ut. Jag har gjort liknande flera gånger. Ibland väljer man ju att gå runt med dräneringen istället, men tycker ni ska köra så det är en ganska lång sträcka och enligt uppgift fuktutsatt.

Ska ni leja bort jobbet så kan det vara en idé ta denna del som ”rörlig”, enl. löpande arbete. Annars kan det finnas risk att entreprenören tar i väldigt mycket vid prissättning.//
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Tack för svar och engagemang! Jo, jag har noterat att stenplanet, eller "plattformen" som jag skriver i min fråga, ser ut att hänga i luften, som du säger. Grejen är den att ingången från trädgårdssidan, bakifrån, är väldigt liten. Som gjord för en katt. Frågan är väl om den stora betongmassan av trapporna vilar tillräckligt stadig på sitt underlag för att man ska våga gräva sig igenom under delar at trappan. Är "Plattformen" förankrad i fasaden/grundmuren av betonghålsten kan man undra.
Hej
Mitt förslag är att riva den bakre trappen för att sedan bygga upp den igen efter du har isolerat. Då kommer du åt att handgräva längs hela huskroppen och dränera. Vad jag kan se på bilderna är inte den bakre trappen bärande för den främre.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej,

Planerar nu nästa steg i renoveringen av min villa från 1948, byggd i betonghålsten med bjälklag i armerad betong. Det handlar om omdränering av huset och isolering av källargrundmuren. Många frågor finns när det gäller detta projekt, men jag vill börja med en som känns lite extra knivig.

Vid köksingången på husets ena kortsida finns en gjuten betongtrappa, som nås från garageinfarten, slutar i en plattform framför köksdörren och fortsätter sedan, bortom plattformen, med ytterligare några trappsteg ned mot trädgården bakom huset. Utmed hela trappan löper ett smidesräcke i järn. Under ”plattformen” finns ett utrymme som är öppet både framåt och bakåt, vi kan kalla det en ”kattunnel”. Till saken hör att grundmuren bakom trappan är mycket fuktig med omfattande invändiga putssläpp; det är ju inte ovanlig i samband med yttre betongkonstruktioner. Se separata bilder på trappans utformning.

Fråga 1 är alltså: Hur kommer man åt att dränera om vid ytterväggen under trappan och samtidigt förse grundmuren med ett kapillärbrytande och isolerande skikt av dubbla Pordränskivor eller motsvarande? Trappan låter sig nog inte sågas i delar och lyftas bort. Den ska inte heller rivas och nyanläggas.

Tacksam för kreativa idéer, erfarenheter och synpunkter. Fler frågor av liknande slag kommer så småningom, bl.a. gällande en i betong gjuten, utvändig terrass med takstöttande pelare på husets andra kortsida, men vi tar en sak i taget.

/Olle
Hej
Jag skulle nog fundera på att riva befintliga trappor och låta en typ trädgårdsarkitekt rita in nya trappor t.ex i trä. Ett nytt skärmtak över trappor vore praktiskt och snyggt.
Ett roligt projekt efter att dräneringen är gjord.
Lycka till
 
Har du ingen ritning med sektion över trappan? Jag hade annars börjat gräva ur lite för att se vad den vilar på? Grusbädd eller berg om du har tur. Men för att verkligen komma till får man nog växla av hela konstruktionen på något sätt.
Idéer:
-Stämpa upp den om underlaget duger
-Växla av den undertill med en balk fäst i fasaden ut under trappan
-Växla av den ovanifrån i en stabil lyftanordning? Trappan väger väl inte mer än 1t och det finns snaror som klarar långt mer än så.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej,

Planerar nu nästa steg i renoveringen av min villa från 1948, byggd i betonghålsten med bjälklag i armerad betong. Det handlar om omdränering av huset och isolering av källargrundmuren. Många frågor finns när det gäller detta projekt, men jag vill börja med en som känns lite extra knivig.

Vid köksingången på husets ena kortsida finns en gjuten betongtrappa, som nås från garageinfarten, slutar i en plattform framför köksdörren och fortsätter sedan, bortom plattformen, med ytterligare några trappsteg ned mot trädgården bakom huset. Utmed hela trappan löper ett smidesräcke i järn. Under ”plattformen” finns ett utrymme som är öppet både framåt och bakåt, vi kan kalla det en ”kattunnel”. Till saken hör att grundmuren bakom trappan är mycket fuktig med omfattande invändiga putssläpp; det är ju inte ovanlig i samband med yttre betongkonstruktioner. Se separata bilder på trappans utformning.

Fråga 1 är alltså: Hur kommer man åt att dränera om vid ytterväggen under trappan och samtidigt förse grundmuren med ett kapillärbrytande och isolerande skikt av dubbla Pordränskivor eller motsvarande? Trappan låter sig nog inte sågas i delar och lyftas bort. Den ska inte heller rivas och nyanläggas.

Tacksam för kreativa idéer, erfarenheter och synpunkter. Fler frågor av liknande slag kommer så småningom, bl.a. gällande en i betong gjuten, utvändig terrass med takstöttande pelare på husets andra kortsida, men vi tar en sak i taget.

/Olle
Tack för en spännande fråga. Av trådens svar får jag uppfattningen att du inte främst vill ha ekonomisk rådgivning utan bevara husets karaktär och samtidigt dränera och spara det för framtiden. Det hedrar dig.

Om barnarbete under lossgrävd och livsfarlig trappa är uteslutet… ( låt oss ponera det) finns ju de möjligheter du initialt avfärdar.

(Möjligtvis kan en gammal rutinerad anläggare komma på något mindre livsfarligt, men det gynnar inte mitt resonemang. )
Så om man skiter i pengar och vill ha det som originalfast bättre ser jag dessa lösningar:

Lyfta med en bamsekran. Eller rulla den från huskroppen i sidled i någon för ändamålets platsbyggd konstruktion.

Att såga loss trappan från huskroppen är inte omöjligt.

Att lyfta trappen är inte omöjligt, men om det låter sig göras i ett stycke beror ytterst på betongens hållfasthet. 80 år av markkontakt och surt regn har troligtvis satt sina spår.

Att demontera såväl räcke som naturstenar blir troligen nödvändigt. Skicka då dessa på blästring av båda och omlackering av räcket , tycker jag.

Eller, ta dit en arkitekt, låt denne ta med din terrass och trappa i samma projekt så att den arkitektoniska helheten behålls. Formspråket från den smäckra betongbalken, räcket och stensättningen borde föras med även till er nya uteplats.

Att gjuta en kopia av trappan eller en nyritad i samma stil går att göra som prefab eller på plats och sedan återmontera de vackra originaldelarna -räcket och stenen som troligtvis lever med den nya betongen i ytterligare 80 år eller mer.

Lycka till;)
 
Du kan anlita ett företag som håller på med Torrsugning en Grävsug jobbar bara närmast intill lastbilen
 
  • Gilla
Marcus0321
  • Laddar…
G gorcot skrev:
Hej
Mitt förslag är att riva den bakre trappen för att sedan bygga upp den igen efter du har isolerat. Då kommer du åt att handgräva längs hela huskroppen och dränera. Vad jag kan se på bilderna är inte den bakre trappen bärande för den främre.
Hej, jo, jag har funderat på möjligheten att ta bort den kortare och smalare trappbiten baktill. Det skulle göra det mycket lättare att komma åt.
 
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Hej, jo, jag har funderat på möjligheten att ta bort den kortare och smalare trappbiten baktill. Det skulle göra det mycket lättare att komma åt.
Vi dränerade under ett uterum och grävde djupt och smalt nära väggen. Fungerade utmärkt men jobbigt,
 
  • Uterum med glaspaneler och trätrall, anslutet till ett rött tegelhus. Dränering utförd nära väggen, jorden grävd ner till trallen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3556.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under ett uterum, ett smalt och djupt dike grävt intill en vägg för dränering. Bakom, skymtas delar av byggkonstruktionen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.