Äntligen dags att ta tag i den där temporära lösningen på kabeldragningen som gjordes för tio år sedan, men hur gör man för att få det snyggt?

Förutsättningarna är gammal puts i väggar och tak som är halvporös, dvs ok på sina ställen men på andra ställen mindre så. Det är ett gäng kablar, till ett nytt antennuttag och två nya eluttag, se bild. Dessutom HDMI och optisk kabel från TV och en HDMI till projektor i tak. Den sistnämnda drogs tidigare i (självhäftande) kanal i taket som när den togs ner drog med delar av putsen under... Längs golvet vanliga släta, vita 70-talslister.

Har sett att lettiklammer lovordas, men tveksamt om det går i den svaga putsen, dessutom dyr engångskostnad, eller? Spikklammer kanske fungerar bättre? Finns det snygga kabelkanalsinstallationer (och spikas eller tejpas dom)? Vilka lösningar till el, antenn, HDMI... 🤔

Andra tips och råd?

• Illustration av kabeldragning i rum med befintliga och nya el- och antennledningar, HDMI och optisk kabel markerade, samt placering av nyinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Verkar som det mesta kan dras läng väggarna nere vid golvet? Dem kan man i varje fall bli av med på ett snygtt sätt genom att byta de trista 70-talslisterna till någon passande snygg kanalsockel. Samma med eventuella taklister.

Dragningar över tak och vertikala stick tycker jag inte känns så störiga om man fixerar dem rakt och snyggt, men man kan alltid lägga dem i någon halvrund kabelsamlare (de rektangulära ger skarpare slagskugga, är mindre förlåtande för små skevheter och ser allmänt sämre ut IMHO). Halvrunda finns i olika storlekar, material och färger, självhäftande (fast jag hade stiftat, den dagen man behöver ändra sig följer putsen med de självhäftande). Välj något övermålningsbart material om ni ändå ska måla väggarna/taket och måla ihop i amma färg..

Eller så gör man som en vän, som gjort en grej av en takdragning genom att lägga den i en välkomponerad kringelikrok :)

• Gilla
byabin och 1 till
  • Laddar…
Så många olika typer av kablar tror jag blir omöjligt att klamra snyggt på väggen. Jag skulle satsat på en kabelkanal runt rummet, t.ex Schneider OptiLine.

Vit kabelkanal, liknande Schneider OptiLine, för väggmontering, med avtagbart lock för enkel kabelhantering.

• Gilla
byabin
  • Laddar…
Hmm, tack för inspel!

Socklarna kommer inte bytas då dom är original inputsade, dvs stora delar följer med vid demontering vilket innbär att väggen måste putsas om. Det får bli om det blir en totalrenovering någon gång, men annars håller jag med om idén någon integrerad sockelvariant.

Det lutar åt spikklammer längs golvsocklar för enskilda kablar (el och/eller antenn) och multikanal under TVn där det blir flest kablar. Eventuellt multikanal även där el&antenn löper parallellt om det inte går att klamra dessa två bredvid varandra snyggt. Takkabeln klamrar jag nog helst, men 10 meters vita HDMI-kablar verkar inte vara hyllvara direkt och en svart blir inte särskilt diskret 😂

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
C
B byabin skrev:
Hmm, tack för inspel!

Socklarna kommer inte bytas då dom är original inputsade, dvs stora delar följer med vid demontering vilket innbär att väggen måste putsas om. Det får bli om det blir en totalrenovering någon gång, men annars håller jag med om idén någon integrerad sockelvariant.

Det lutar åt spikklammer längs golvsocklar för enskilda kablar (el och/eller antenn) och multikanal under TVn där det blir flest kablar. Eventuellt multikanal även där el&antenn löper parallellt om det inte går att klamra dessa två bredvid varandra snyggt. Takkabeln klamrar jag nog helst, men 10 meters vita HDMI-kablar verkar inte vara hyllvara direkt och en svart blir inte särskilt diskret 😂

C
B byabin skrev:
Hmm, tack för inspel!

Socklarna kommer inte bytas då dom är original inputsade, dvs stora delar följer med vid demontering vilket innbär att väggen måste putsas om.
Där ser man - jag övertolkade genast detta med "gammal halvporös puts" i kombination med "70-talslister", och såg framför mig ett gammalt fint hus med kanske reveterade kalkputsväggar, som fått halvtrista släta lister i efterhand. Då hade det ju funits flera goda skäl att byta tll något finare och samtidigt passa på att gömma ledningsdragningar.

Bor själv i ett 1800-tashus och känner igen problemet, men tycker på något sätt att det funkar bättre att låta modernt kablage vara synligt (fast prydligt) än att försöka stoppa det i grova plåtiga kanaler. Men det beror som sagt på vad för sorts hus det är.

BirgitS
B byabin skrev:
Takkabeln klamrar jag nog helst, men 10 meters vita HDMI-kablar verkar inte vara hyllvara direkt och en svart blir inte särskilt diskret 😂
Det går att måla kablar.

• Gilla
byabin
  • Laddar…
Det blev en längsgående kanal (30x15) längs hela väggen där många kablar går, resten klamrades, inklusive svart hdmi i taket. Spikklammer där möjligt, i tak vanliga plastklammer. Kanalen fästes med skruv och plugg, ingen tejp som river med väggen när den behöver tas bort. Så här:

• Elektriska uttag och kablar längs väggen ovanpå ett trägolv, med en kanal för kabeldragning.
    Skapa konto
  • Svart HDMI-kabel klamrad i taket, sträcker sig längs en vit vägg.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.