Eklk eller någon av de halogenfria kusinerna (välj en som är UVbeständig) blir utmärkt utan rör, slang eller kabelskyddsrör. Måla in i fasadfärgen så syns det knappt efteråt.

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Du kan sätta en kopplingsdosa ovanför SB, Sen drar du ut ett rör till varje lampa
Det är det enklaste.
Hör med elektrikern som ska göra resten av jobbet hur han vill ha det.
Alla är vi ju olika i vårt tänk.
Några år senare:

Jag inser att det vore bäst att göra på det här sättet. Dock undrar jag om det är förbjudet eller olämpligt på ett allvarligt sätt att gå ut med två rör och koppla vidare i armaturens plint? Förutsatt att man får till anslutningen på ett bra sätt. Jag håller på med rördragning till ett nybygge av gäststuga och läste i någon annan tråd typ att ”med bra planering behöver man inga kopplingsdosor” vilket fick mig att göra som jag gjorde. Men den tanken gällde nog mer inomhus. Frågan är om jag måste göra om?

Varför ska du ha två rör om du ska vidare koppla i armaturen?
Då kan du klamra från den första armaturen till den andra
Vill du inte ha en kdosa kan du dra två rör från adosan där brytaren sitter
Lite svårt att ge dig råd här utan att ha sett förutsättningarna

U Uffe A skrev:
Varför ska du ha två rör om du ska vidare koppla i armaturen?
Då kan du klamra från den första armaturen till den andra
Vill du inte ha en kdosa kan du dra två rör från adosan där brytaren sitter
Lite svårt att ge dig råd här utan att ha sett förutsättningarna
Jag tänkte att man i ett nybygge vill slippa synlig kabeldragning. Har dragit rör i installationsskiktet i ytterväggarna som bara går ut där det sitter lampor. Första lampan matas från centralen via strömbrytare, och sen går det vidare rör till nästa lampa, och det är totalt 5 led-lampor som ligger på gruppen. Det finns väl inga fasta förutsättningar, utan jag kan göra hur jag vill i detta läge. Lägger till ett par bilder.

• Flexibelt installationsrör för kabeldragning utstickande från vit yttervägg vid nybygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elektriska installationsrör dolda i isolerad vägg för att ansluta LED-lampor utan synlig kabeldragning
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Easy.e
  • Laddar…
Nu när jag sett bilder så ska det inte vara några problem att göra på det sättet som du tänkt dig
Se bara till att du inte bryter ångspärren (ser ut att vara ett stort hål där rören går igenom)
Fyll röritloppen med "tätningsgucka" efter du dragit ut kabel

U Uffe A skrev:
Nu när jag sett bilder så ska det inte vara några problem att göra på det sättet som du tänkt dig
Se bara till att du inte bryter ångspärren (ser ut att vara ett stort hål där rören går igenom)
Fyll röritloppen med "tätningsgucka" efter du dragit ut kabel
Helt korrekt. Det är nästa steg i bygget att fylla/tejpa kring alla genomföringar. Tack för hjälpen!

Lycka till

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.