Man brukar väl dra i raka linjer i 90 grader om man kan, som din blåa linje. Lättare att veta att kabeln går rakt upp till takvinkeln och sen mot hörnet. Drar man diagonalt så finns risken att nån skruvar i den om det är infällt. Så brukar jag tänka.
13A på 1.5mm2 det är väl tillåtet endast i gynsamma fall. Och det är väl inte så lätt att uppnå. Nu låg din central väldigt nära och det är kanske just ett sånt fall där det är ok.
13A på 1.5mm2 det är väl tillåtet endast i gynsamma fall. Och det är väl inte så lätt att uppnå. Nu låg din central väldigt nära och det är kanske just ett sånt fall där det är ok.
Infällt i tak ja, men i vägg tror jag nog det är mera lämpligt om man kan att dra efter takvinkel och sen 90grader ner till apparaterna. Jag brukar iaf försöka installera så. Så ser det inte ut som ett spindelnät inne i väggen. utan man kan genom att se på dosor, apparater härleda sig till ungefär vart installationen går. Bra om man ska montera nått på väggen.E elmont skrev:
Jag lägger ingen värdering i "hur det bör vara" utan skriver bara hur det vanligtvis brukar vara. Drar man rör/slang mitt inne i väggen är risken rätt låg. Och oftast går man ju från takdosor ner till vägguttagen och då blir det ju naturligt att dra, i alla fall, dom ledningarna rak upp mot taket
Stämmer bra.
522.8.8 Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter. Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.
522.8.8 Ledningssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummens kanter. Ledningssystem som är dolt förlagda i tak eller golv kan också följa den kortaste möjliga vägen.
Klicka här för att svara