885 läst ·
9 svar
885 läst
9 svar
Hur dra FTX ventilation 1 plansvilla med "halvfärdigt" kanalsystem?
Hej!
Köpte ett hus för ett antal år sen där föregående ägare plockade bort skorsten/kamin samt bytte taket. När vi flyttade in så upplevde vi inte att ventilationen var dålig men efter att ha bott här ett tag nu så har vi bekymmer med luften speciellt på vinterhalvåret med fukt/kondens i fönster. Det sitter idag ett kanalsystem som är kopplat till varje rum, hela kanalsystemet är isolerat.
Huset är på 90kvm byggt 1970
Bra med plats på vinden
Enligt besiktningsprotokollet så ska det vara självdrag men vi har inga friskluftsventiler i huset, endast en liten jag har monterat ovanför altandörren.
Jag har alltså tänkt att jag ska montera ett FTX system, har varit i kontakt med över 5 entreprenörer i mitt närområde som sysslar med ventilation men ingen vill göra ett jobb på ett vanligt boningshus.
Det jag undrar är då hur man ska dela upp frånluft/tilluft.
Jag har ritat en överblick på huset där jag har ett kanalsystem på vinden, vad exakt som har suttit där vet jag inte men jag tänker att jag kan använda och bygga om efter behov. Då blir det tilluft enligt ritning i Sovrum 1 & 2, vardagsrum/kök och kontor. Min fundering här är främst om det är för lite tilluft gentemot frånluft, då det sitter i stora badrum (dock med paxfläkt i nuläget) gästtoaletten och tvättstuga.
Ska man sätta en till ventil i vardagsrummet för att få in mer syre?
Ska man plocka bort paxfläkten så att den inte motverkar/tvingar in luft i FTX systemet?
Är det viktigt att alla ventilationsrör är täckta med isolering eller endast friskluft till FTX aggregatet?
Känner inte att själva montaget är några bekymmer för mig med rören/systemet. Vill dock inte göra fel när det gäller det tekniska inom ventilationen, tex med kondensbildning och rätt mängd ventiler.
Köpte ett hus för ett antal år sen där föregående ägare plockade bort skorsten/kamin samt bytte taket. När vi flyttade in så upplevde vi inte att ventilationen var dålig men efter att ha bott här ett tag nu så har vi bekymmer med luften speciellt på vinterhalvåret med fukt/kondens i fönster. Det sitter idag ett kanalsystem som är kopplat till varje rum, hela kanalsystemet är isolerat.
Huset är på 90kvm byggt 1970
Bra med plats på vinden
Enligt besiktningsprotokollet så ska det vara självdrag men vi har inga friskluftsventiler i huset, endast en liten jag har monterat ovanför altandörren.
Jag har alltså tänkt att jag ska montera ett FTX system, har varit i kontakt med över 5 entreprenörer i mitt närområde som sysslar med ventilation men ingen vill göra ett jobb på ett vanligt boningshus.
Det jag undrar är då hur man ska dela upp frånluft/tilluft.
Jag har ritat en överblick på huset där jag har ett kanalsystem på vinden, vad exakt som har suttit där vet jag inte men jag tänker att jag kan använda och bygga om efter behov. Då blir det tilluft enligt ritning i Sovrum 1 & 2, vardagsrum/kök och kontor. Min fundering här är främst om det är för lite tilluft gentemot frånluft, då det sitter i stora badrum (dock med paxfläkt i nuläget) gästtoaletten och tvättstuga.
Ska man sätta en till ventil i vardagsrummet för att få in mer syre?
Ska man plocka bort paxfläkten så att den inte motverkar/tvingar in luft i FTX systemet?
Är det viktigt att alla ventilationsrör är täckta med isolering eller endast friskluft till FTX aggregatet?
Känner inte att själva montaget är några bekymmer för mig med rören/systemet. Vill dock inte göra fel när det gäller det tekniska inom ventilationen, tex med kondensbildning och rätt mängd ventiler.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 699 kr inkl moms
Läs mer
Det första men bör kolla är om nuvarande kanalsystem för frånluft är sammankopplad med varandra på vind eller går det separata rör till tak från varje frånluftsrum? Om sammankopplad går det troligtvis att återanvända till frånluft i ett ftx system
Alla rör skall isoleras för att undvika yttre påverkan då återvinning skall ske annars påverkas systemverkningsgraden negativt.M M Zaar skrev:
FTX kräver att alla ventiler ut genom vägg pluggas men annars skall det finnas tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum, kontor etcM M Zaar skrev:
Tack för svar!H Håbbe01 skrev:Det första men bör kolla är om nuvarande kanalsystem för frånluft är sammankopplad med varandra på vind eller går det separata rör till tak från varje frånluftsrum? Om sammankopplad går det troligtvis att återanvända till frånluft i ett ftx system
Alla rör skall isoleras för att undvika yttre påverkan då återvinning skall ske annars påverkas systemverkningsgraden negativt.
FTX kräver att alla ventiler ut genom vägg pluggas men annars skall det finnas tilluftsventiler i sovrum, vardagsrum, kontor etc
Alla frånluftskanaler från de olika rummen + köksfläkt är sammankopplade i ett system
Jag förstår, då är det redan isolerat i stor utsträckning på vinden. Kan bifoga nån bilder till här genom telefonen nu, som man kan se så har där suttit något inkopplat men fick ingen info av föregående ägare
Jag förstår! Ska man sätta en extra tilluftsventil i taket i vardagsrummet eller det är ”överkurs”? Vill helst inte att man sitter i soffan och har kalldrag i nacken från tilluftsventiler
Just nu ligger vi på noll i ventilation, allting jag kan göra för att förbättra kommer bli en stor skillnad.
Borde vara ett frånluftsystem men med en frånluftsfläkt som saknas? Då gör pax fläktar ingen nytta i badrum/wc etc. Luften knuffas ut i närmsta intilliggande rumM M Zaar skrev:
Kör man FTX så är detta inget problem då den värmer luften inM M Zaar skrev:
Hmmm Ser ut som om det bortkopplats rör på vind
Kortsiktigt sätt dit en frånluftfläkt EC som innehåller en regulator så man kan ställa varvtalet. Dra ut den på taket. Komplettera med friskluftsventiler i de rum där det saknas
Långsiktigt, har du nya fönster idag , dvs moderna 3 glas och för övrigt bra isolering så kan man gå över till FTX senare. Om inte satsa på detta först dvs nya fönster. Ger större vinst och komfort året runt. FTX återvinner enbart under kalla månader.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ska dubbelkolla då på vinden exakt hur det är draget med rören i samband med köksfläkt ocksåH Håbbe01 skrev:
Ja precis, något har blivit bortkopplat, där det är uppreglat i en fyrkant är där skorstenen gick förr. Om det har suttit en frånluftsfläkt så måste det ha funnits fönster med friskluftsventiler.
Fönsterna i huset är nya och att det är träfasad/tegel på huset därav vill jag helst inte börja sätta en massa friskluftsventiler då jag endast har en liten ventil i dagsläget.
Med tanke på detta så ska det inte vara några bekymmer att sätta FTX med bra fönster/isolering?
Räcker det med 5 tilluftsventiler för att tillföra luft till 3 frånluftsventiler?
Har ett Östbergs Heru 100 SE FTX på vinden.M M Zaar skrev:Ska dubbelkolla då på vinden exakt hur det är draget med rören i samband med köksfläkt också
Ja precis, något har blivit bortkopplat, där det är uppreglat i en fyrkant är där skorstenen gick förr. Om det har suttit en frånluftsfläkt så måste det ha funnits fönster med friskluftsventiler.
Fönsterna i huset är nya och att det är träfasad/tegel på huset därav vill jag helst inte börja sätta en massa friskluftsventiler då jag endast har en liten ventil i dagsläget.
Med tanke på detta så ska det inte vara några bekymmer att sätta FTX med bra fönster/isolering?
Räcker det med 5 tilluftsventiler för att tillföra luft till 3 frånluftsventiler?
- Det är inte antalet ventiler på till - resp frånluftsventiler som är avgörande, utan hur de är injusterade. Vilka flöden som passerar.
Nu har jag luftflödesmätare. Ett köpt på TEMU. Byggt lämplig tratt som passar över ventilerna i taken.
Har totalt ett litet undertryck, ca 2 Pascal i huset. Främst för att hindra fukt vandring i bl a väggar och tak.
Har även proffsinstrument med ett Prandeltrör som jag kan mäta luftflöden i ventillationsrör. Det roliga är att luftflödet alltid är noll m/s invid en lufttubs innervägg. Så det får bli flera mätningar in mot mitten.
Hos mig är det två tilluftsventiler i bardagsrummet, medför att det blir två mindre luftflöden, som är mindre störande än ett enda stort luftflöde.
Och montera ljuddämpare, speciellt på tilluftstuberna. Annars kommer du att höra fläktljuden.
Även för att slippa höra ljud mellan sovrummen och vardagsrummet.
Tilluft från utsidan in i FTX, tar man lämpligen under takutsprånget på sydsidan. Solen värmer luften intill väggen. Ska bygga så nästa år.
Ja, egentligen bör man kunna välja norrsidan på sommaren 😊
Så har jag nu hela året.
Har kopplat bort värmepatronen i FTX...bara onödigt dyrt.
Och köksfläkten har jag inte alls ansluten till FTX, utan går rakt upp genom yttertaket. OBS kanalen ska vara brandskyddad.
Redigerat:
Har 4 frånluftsventil. En på varje toalett, en i våtrummet och en i f d bastu (lite strypt).
Hela systemet funkar även som värmeförflyttare från den centrala vedeldade platsbyggda vedugnen (enda uppvärmningen). Helt öppen planlösning med dörrar till toaletter som mest står på glänt när man gjort ifrån sig.
Tilluften till just toaletterna kommer in under dörrarna som är typ avsågade några cm.
5 tilluftsventiler. 1 var i tre sovrum, 2 i vardagsrummet.
Tilluft till våtrummet, med dusch flödar från köket. Ingen dörr däremellan. Typ öppet valv.
Värmepatronen avstängd i FTX. Behöver inget värmetillskott.
Verkningsgraden dryga 85 %.
Har ACETE absortionsavfuktare i grunden.
Inställd för att avfukta när RF blir högre än ca 70 %. Tempen håller 12 - 16 grader i stort sett hela året.
- Och inga som helst ventiler i väggar eller fönster. Allt går via FTX.
Hela systemet funkar även som värmeförflyttare från den centrala vedeldade platsbyggda vedugnen (enda uppvärmningen). Helt öppen planlösning med dörrar till toaletter som mest står på glänt när man gjort ifrån sig.
Tilluften till just toaletterna kommer in under dörrarna som är typ avsågade några cm.
5 tilluftsventiler. 1 var i tre sovrum, 2 i vardagsrummet.
Tilluft till våtrummet, med dusch flödar från köket. Ingen dörr däremellan. Typ öppet valv.
Värmepatronen avstängd i FTX. Behöver inget värmetillskott.
Verkningsgraden dryga 85 %.
Har ACETE absortionsavfuktare i grunden.
Inställd för att avfukta när RF blir högre än ca 70 %. Tempen håller 12 - 16 grader i stort sett hela året.
- Och inga som helst ventiler i väggar eller fönster. Allt går via FTX.
Redigerat:
Egentligen lite omständigt att mäta luftflöden, men har haft god hjälp och intresse att lära mig grunderna i detta.
Har hört att flera som haft hjälp av ventillationstekniker är att det första de gör, när de kommer till en bostad, är att öppna entredörren och se om den sugs in mot karmen.
Det ska visa att det är ett undertryck inuti huset, relativt omgivningen.
Nån annan menar att om verkningsgraden är 100 % hos ett FTX, så är det riktigt bra.
Grejen är att ett FTX för privatbostäder knappast kan bli högre än ca 85 %.
Kommer ihåg när jag köpte huset 95. Då satt det ett Metsovent Luftåtervinningssystem monterat.
Säljaren sa: Känn hur effektivt det är och fick sträcka upp handen till en tilluftsventil. Det var riktigt varmt.
Tacka för det när en större elpatron ständigt var i kopplad!
Har hört att flera som haft hjälp av ventillationstekniker är att det första de gör, när de kommer till en bostad, är att öppna entredörren och se om den sugs in mot karmen.
Det ska visa att det är ett undertryck inuti huset, relativt omgivningen.
Nån annan menar att om verkningsgraden är 100 % hos ett FTX, så är det riktigt bra.
Grejen är att ett FTX för privatbostäder knappast kan bli högre än ca 85 %.
Kommer ihåg när jag köpte huset 95. Då satt det ett Metsovent Luftåtervinningssystem monterat.
Säljaren sa: Känn hur effektivt det är och fick sträcka upp handen till en tilluftsventil. Det var riktigt varmt.
Tacka för det när en större elpatron ständigt var i kopplad!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Drag från FTX ventilation
Ventilation -
Vilken slags ventilation ska jag satsa på i vårt 60talshus som totalrenoveras ? FTX? Självdrag?
Ventilation -
Installation FTX med undergolvsventilation i självdragshus.
Ventilation -
Hur drar man FTX-ventilation i flerplanshus?
Ventilation -
Ventilationsfirma södra storstockholm/FTX
Referenser Hantverkare & Entreprenörer