3 368 läst ·
26 svar
3k läst
26 svar
Drag från FTX ventilation
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nyligen installerat FTX ventilation i vårt hus på 133 kvm byggt 1978, men har fått problem med drag. Tidigare hade vi F- ventilation. Temperaturen i huset varierar mellan 21-23 grader.
Systemet installerades av ett seriöst företag. Aggregatet är ett HERU 100 S EC-y1. Det kalibrerades in på tilluft 58 % och frånluft 70 % av maxflödet 390 m3/h. Det mättes in till 46 l/s tilluft och 51 l/s frånluft, differensen mellan tilluft och frånluft är då 10 %. De som gjorde inmätningen mätte dock inte luftflödet från köksfläkten, eftersom de säger att det är svårt. Om man antar att köksfläkten drar 13 l/s som de andra frånluftsdonen, blir differensen mellan tilluft och frånluft 40 %. Huset är gammalt och kall luft kan nog läcka in genom konstruktionen med det undertrycket. Vi har testat att sänka flödena på tilluft och frånluft men inte hittat en bra inställning.
Vi påverkas av draget genom att få ont i öronen och halsen, och sambon som har astma har börjat hosta mer än tidigare. Med andra ord behöver vi hitta en lösning snabbt.
Det hade varit intressant att höra vad andra har för inställningar på sin FTX. Hur mycket tilluft och frånluft? Ändrar ni flöde mellan sommar och vinter? Har ni problem med drag? Undrar också om det gör någon skillnad på vilka tilluftsdon man har. Våra är en enkel tallriksmodell som sprider luft 360 grader. Det blir som att ha en fläkt i alla rum. Finns det bättre tilluftsdon?
Den korta frågan är: hur blir vi av med draget?
Vi har nyligen installerat FTX ventilation i vårt hus på 133 kvm byggt 1978, men har fått problem med drag. Tidigare hade vi F- ventilation. Temperaturen i huset varierar mellan 21-23 grader.
Systemet installerades av ett seriöst företag. Aggregatet är ett HERU 100 S EC-y1. Det kalibrerades in på tilluft 58 % och frånluft 70 % av maxflödet 390 m3/h. Det mättes in till 46 l/s tilluft och 51 l/s frånluft, differensen mellan tilluft och frånluft är då 10 %. De som gjorde inmätningen mätte dock inte luftflödet från köksfläkten, eftersom de säger att det är svårt. Om man antar att köksfläkten drar 13 l/s som de andra frånluftsdonen, blir differensen mellan tilluft och frånluft 40 %. Huset är gammalt och kall luft kan nog läcka in genom konstruktionen med det undertrycket. Vi har testat att sänka flödena på tilluft och frånluft men inte hittat en bra inställning.
Vi påverkas av draget genom att få ont i öronen och halsen, och sambon som har astma har börjat hosta mer än tidigare. Med andra ord behöver vi hitta en lösning snabbt.
Det hade varit intressant att höra vad andra har för inställningar på sin FTX. Hur mycket tilluft och frånluft? Ändrar ni flöde mellan sommar och vinter? Har ni problem med drag? Undrar också om det gör någon skillnad på vilka tilluftsdon man har. Våra är en enkel tallriksmodell som sprider luft 360 grader. Det blir som att ha en fläkt i alla rum. Finns det bättre tilluftsdon?
Installerade Heru FTX i förra huset som var byggt 1981. Vi hade tilluft ovanför tv-soffan och där kunde kännas som lite kallras.
Vad har ni tilluftstemperatur från aggregatet?
Har även FTX i vårat nybygge och där är det samma hastighet på både tilluft och frånluft. Upplevs inget kallras.
Har haft samma typ av tilluftsventil som du beskriver i båda husen.
Jag tycker det låter som att det är för stor skillnad mellan till- och frånluft. Prova sänka båda till 50% om det blir någon skillnad.
Har även FTX i vårat nybygge och där är det samma hastighet på både tilluft och frånluft. Upplevs inget kallras.
Jag tycker det låter som att det är för stor skillnad mellan till- och frånluft. Prova sänka båda till 50% om det blir någon skillnad.
Intressant att höra dina erfarenheter, och att du har samma flöde på tilluft och frånluft.T TMatt skrev:Installerade Heru FTX i förra huset som var byggt 1981. Vi hade tilluft ovanför tv-soffan och där kunde kännas som lite kallras.
Tilluftstemperaturen är inställd på 21 grader. Vi har satt temperaturen lite högre för att minska upplevelsen av drag.
En ventilationstekniker ska komma imorgon, då tänkte vi fråga om det är lämpligt att sänka frånluften. Det känns som att det blir en obalans och att huset drar in kalluft. Det drar mer på nätterna när det är kallt ute.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 972 inlägg
Är det en sån köksfläkt som har ett ständigt sug eftersom du räknar med den?
Man brukar ställa in frånluften så att det blir 0,35 l/s per kvm (normvärde). Så en frånluft på 46-47 l/s är ju lagom.
Det finns ställbara ventilationsdon så att luften blåser mer åt ett håll t.ex. den här: https://ventilation.se/sv/products/tilluftsdon-rondo-100-riktbar
Astma skulle väl kunna bli sämre om det drar in luft från konstruktionen. Det borde alltså vara bättre med mindre skillnad mellan till- och frånluftsflöden.
Eller är det så att luften inne har blivit torrare därför det har blivit kallare ute?
Det kan astmatiker bli sämre av. Blir sambon bättre på jobbet och hemma hos andra?
Med en tändare eller ett stearinljus kan man se om det drar in mycket kring t.ex. fönstren. I så fall är det ju lämpligt att se över tätningen.
Jag har dock svårt att förstå hur man får ont i öronen av att det drar.
Man brukar ställa in frånluften så att det blir 0,35 l/s per kvm (normvärde). Så en frånluft på 46-47 l/s är ju lagom.
Det finns ställbara ventilationsdon så att luften blåser mer åt ett håll t.ex. den här: https://ventilation.se/sv/products/tilluftsdon-rondo-100-riktbar
Astma skulle väl kunna bli sämre om det drar in luft från konstruktionen. Det borde alltså vara bättre med mindre skillnad mellan till- och frånluftsflöden.
Eller är det så att luften inne har blivit torrare därför det har blivit kallare ute?
Det kan astmatiker bli sämre av. Blir sambon bättre på jobbet och hemma hos andra?
Med en tändare eller ett stearinljus kan man se om det drar in mycket kring t.ex. fönstren. I så fall är det ju lämpligt att se över tätningen.
Husägare
· Skåne
· 1 761 inlägg
När vi satte in ftx sa de att man gärna kör samma flöde in/ut i äldre hus. I ett modernt, tätt hus vill man skapa ett litet undertryck, men det blir inte så bra i ett gammalt otätt hus.
Fungerar värmeväxlaren? Vad har du för temperaturer på fjärren till heru?
Aldrig upplevt drag från vår ftx, förutom när vi hade ett agg med ”sommarväxlare” som blåste in uteluften helt utan värmeväxling. På hösten brukade det ganska plötsligt bli lite kallare ute och då blev det kallt och rått i hela huset. I med riktiga värmeväxlaren så blev det bra klimat igen.
Aldrig upplevt drag från vår ftx, förutom när vi hade ett agg med ”sommarväxlare” som blåste in uteluften helt utan värmeväxling. På hösten brukade det ganska plötsligt bli lite kallare ute och då blev det kallt och rått i hela huset. I med riktiga värmeväxlaren så blev det bra klimat igen.
Det är en köksfläkt med ett ständigt sug kopplad till den gamla takfläkten när vi hade F-ventilation. Det är alltså en ganska stark fläkt så därför tycker jag att den borde räknas in. Köksfläkten går inte att stänga av helt men vi har satt den på lägsta inställningen.BirgitS skrev:
Är det en sån köksfläkt som har ett ständigt sug eftersom du räknar med den?
Det finns ställbara ventilationsdon så att luften blåser mer åt ett håll t.ex. den här: [länk]
Vi har tittat på ställbara don, det kanske skulle hjälpa i vissa rum. Kan vara värt att prova.
Luften inne har blivit torrare, men vi har luftfuktare så jag tror inte att det bara handlar om det. Sambon blir inte bättre på jobbet, jag tror att lungorna blir så påverkade av situationen hemma att det inte räcker att vara på jobbet några timmar.
Vi ska undersöka om det går att täta mer runt fönstren. De gamla spaltventilerna är stängda men det går att ana ett visst drag från dem. Vi behöver kanske täta dem också.
Produkter som diskuteras: "spaltventilerna"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
139 kr inkl moms
Läs mer
Intressant, jag tror inte att ventilationsfirman tog hänsyn till att det är ett äldre hus när de kalibrerade in flödena. Det ska komma en ventilationstekniker hit idag så jag ska fråga hur de tänker med otäta hus.F fredrik.johansson skrev:När vi satte in ftx sa de att man gärna kör samma flöde in/ut i äldre hus. I ett modernt, tätt hus vill man skapa ett litet undertryck, men det blir inte så bra i ett gammalt otätt hus.
Jag antar att värmeväxlaren funkar, men hur vet man det egentligen? Om man mäter med IR termometer vid tilluftsdonen visar den någon grad under rumstemperatur, så jag tror nog den fungerar. Nu är det 3 grader utomhus så det borde märkas annars.
Tilluften är inställd på 21 grader.
Om köksfläkten suger konstant så blir det ju ett större undertryck än planerat. Tilluften måste komma in nånstans och det blir väl då genom springor och otätheter. Kan det dra in damm och föroreningar ur golv, väggar eller take nånstans, och att det är detta damm som orsakar problemen?T Tofslarn skrev:
Jag tänker också att det borde vara så. Det kanske kan dra in damm genom konstruktionen, men jag upplever inte luften som dammig. Vi har en luftrenare och den mäter partikelhalten i vårt allrum, den säger att luften är ren. Men astmatiker kan ju reagera på små mängder damm och de kan även reagera på kall luft.M Maxitupla skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 972 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 972 inlägg
Luftrenaren, som jag använder under pollensäsong, säger att luften är ren när den står bredvid ett öppet fönster så det litar jag inte på alls.T Tofslarn skrev:
Du får berätta vad som händer under dagens möte.
Så köksfläkten har egen fläkt och sköter frånluften i köket?T Tofslarn skrev:Hej!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det kan ligga något i det du skriver. Vår luftrenare reagerar inte heller på pollen, men den brukar känna av partiklar. Men det kan ju vara så att den inte är tillräckligt känslig.BirgitS skrev:
Tyvärr kom inte ventilationsteknikern idag, men jag har pratat med företaget och de tyckte jag kunde testa att reglera ner frånluften under helgen. Jag har ställt in frånluft och tilluft på samma flöde, så ska vi se om det blir någon skillnad.
Även det dammet borde ha kommit in tidigare med tanke på att köksfläkten matade ut en massa luft.M Maxitupla skrev:
Så länge man kommer ihåg inställningarna som är just nu så är det fritt fram att experimentera på egen hand.
Minska frånluften och öka tilluften i aggregatet och se om det blir bättre b
Vi har oxå ett Östberg Heru 100 S EC från 2021.
Känner inga drag alls trots att vi har två don över soffan i salongen. Donen är riktade mot fönstrena så det är kanske 90° spridning på dom. I samtliga rum är donen ställda mot fönstrena.
57% tilluft och 67% frånluft. Det skiljer bara några liter per sekund.
Som tidigare nämnts kan ni ha balanserad ventilation, alltså lika mycket tilluft som frånluft.
Känner ni drag kan ni såklart sänka ventilationen, det är ni som bestämmer. Man måste inte ventilera så mycket som normen säger. Lägg er strax under om det känns bättre.
Känner inga drag alls trots att vi har två don över soffan i salongen. Donen är riktade mot fönstrena så det är kanske 90° spridning på dom. I samtliga rum är donen ställda mot fönstrena.
57% tilluft och 67% frånluft. Det skiljer bara några liter per sekund.
Som tidigare nämnts kan ni ha balanserad ventilation, alltså lika mycket tilluft som frånluft.
Känner ni drag kan ni såklart sänka ventilationen, det är ni som bestämmer. Man måste inte ventilera så mycket som normen säger. Lägg er strax under om det känns bättre.